روز ادبیات کودک و نوجوان!!!

از چه مطالبی خوشتون میاد و برای بهتر شدن وبلاگ خودتون منو راهنمایی کنین.دوستدار همتون مسافر زمان.


آمار مطالب

کل مطالب : 475
کل نظرات : 53

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز :
باردید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید سال :
بازدید کلی :

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 475
تعداد نظرات : 53
تعداد آنلاین : 1



f

تبلیغات
<-Text2->
نویسنده :
تاریخ : سه شنبه 17 تير 1393
نظرات

 

فرهنگ و ادب > ادیبات ایران
بیانیه انجمن نویسندگان کودک:
روز ملی ادبیات کودک، روز به رسمیت شناختن کودکی و نوجوانی است
انجمن نویسندگان کودک و نوجوان به بهانه 18 تیر، روز ملی ادبیات کودک و نوجوان، بیانیه‌ای را منتشر کرده و این روز را نه یک نامگذاری ساده که ارج نهادن به مسیری دانسته که طی 100 سال پیموده شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، انجمن نویسندگان کودک و نوجوان به بهانه 18 تیر، روز ملی ادبیات کودک و نوجوان، بیانیه‌ای را منتشر کرده و این روز را نه یک نامگذاری ساده که ارج نهادن به مسیری دانسته که طی 100 سال پیموده شده است. متن کامل بیانیه به شرح زیر است:

به نام پروردگار کودکی

خوشحالیم!

چون سرانجام پذیرفتیم ادبیات کودک ونوجوان، شایسته توجهی فراگیر وملی است و باورکردیم کودکان ونوجوانان می‌توانند در جایگاه مخاطب به رسمیت شناخته شوند، ازاین جهت روزملی ادبیات کودک ونوجوان تنها یک نامگذاری و صورتی بدون محتوا نیست، بلکه ارج نهادن به مسیری است که در یک صدسال گذشته پیموده شده است و چنان‌چه هویت فردی واجتماعی کودکان ونوجوانان ایرانی را درجایگاه مخاطبی هوشمند، موثر و نیزعامل درادبیات به رسمیت نمی شناختیم و همچنان آنها را اسیر مناسبات بزرگسالانه می‌کردیم،اکنون درپیش روی خود شاهد چنین کارنامه پرباری نبودیم.

روزملی ادبیات کودک ونوجوان ارج نهادن به تلاش پدیدآورندگانی است که نوشتن برای کودکان ونوجوانان را کاری بزرگ به شمار آوردند واز طعنه و تحقیر کسانی که پدرسالارانه ادبیات کودک ونوجوان را فاقد ارزش ادبی می‌دانستند، بیمی به دل راه ندادند، تا اکنون شاهد پیوستن گروه بزرگی از نخبگان و اندیشمندان به این قافله باشیم.

با مقایسه دستاوردها دریک بازه زمانی صدساله، علاوه بر افزایش چشمگیر تولید کتاب وتنوع درعناوین و موضوعات مورد علاقه مخاطبان، شاهد گسترش نهادهایی هستیم که با محور ادبیات کودک ونوجوان تاسیس شده‌اند. کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان، شورای کتاب کودک، انجمن تصویرگران کتاب کودک و انجمن نویسندگان کودک ونوجوان ازجمله نهادهایی هستند که به این حضور اجتماعی عینیت بخشیده اند.

همچنین فعالیت‌هایی ازجمله  شکل گیری حلقه‌های نقد وپژوهش، رونق جوایزادبی، تاسیس نهادهای آموزشی،راهیابی ادبیات کودک ونوجوان و نیز فلسفه برای کودکان به نظام آموزش عالی، انتشار نشریات تخصصی و فعالیت‌های دیگر به ویژه در دو دهه  اخیر نقش موثری را در تثبیت جایگاه اجتماعی خانواده ادبیات کودک ونوجوان ایفا کرده اند.

اکنون نمی توان نادیده گرفت که پدیدآورندگان کتاب کودک ونوجوان، به عنوان اصلی ترین کنشگران صنعت نشر، درمقایسه با گذشته جایگاه شایسته تری پیدا کرده اند.چنانچه دردودهه اخیر به اعتبار موقعیت اجتماعی خود درشکل گیری برخی پوشش‌های صنفی اهل قلم از جمله بیمه نویسندگان و قانون معافیت مالیاتی کالاهای فرهنگی تاثیرگذارشدند. هرچند تا بازیابی هویت حرفه‌ای وصنفی راه درازی درپیش است.سرقت ادبی، تحمیل شرایط ناعادلانه در برخی قراردادها، بی توجهی بعضی نهادها به اجرای قوانین حمایتی از جمله معافیت مالیاتی کالاهای فرهنگی، اعمال سلیقه‌های شخصی نهادهای نظارتی درممیزی آثار، نبود مراجع حقوقی و تخصصی دررسیدگی به شکایات اهالی قلم ازجمله مسائلی هستند که امید می‌رود با تغییر نگاه دست اندرکاران بخش فرهنگ، این مسائل به تدریج حل شوند.مهمتر از همه توجه به جایگاه مشورتی و کارشناسانه ی پدیدآورندگان ادبیات کودک ونوجوان درسیاستگزاری‌های این حوزه است که باید مورد توجه نهادهای رسمی قرارگیرد.

جای خوشحالی است که با کوشش‌های صورت گرفته اکنون مخاطبان ادبیات کودک ونوجوان، بیش از گذشته گرایش به مطالعه ادبیات داستانی دارند، و به همین خاطر باید با توسعه کتابخانه‌های اختصاصی و همچنین جدی گرفتن کتابخانه‌های مدارس، به این نیاز پاسخ داده شود، تا دایره ی مخاطبان ادبیات داستانی، به نسبت آمارجمعیتی آنها رشد وگسترش پیدا کند. از سوی دیگر با آن که در شرایط کنونی تولید کتاب کودک و نوجوان تا رسیدن به شرایط  مطلوب فاصله دارد و شمارگان کتاب تناسبی با آمار جامعه ی مخاطبان ندارد، اما باور داریم با پرهیز از اعمال سلیقه‌های شخصی و جناحی وگشودن درکتابخانه‌های مدارس به روی تمامی آثار ادبیات کودک ونوجوان، تا حدود زیادی این مشکل حل خواهد شد.

آرزو می‌کنیم گرامیداشت روزملی ادبیات کودک ونوجوان، به منزله ی گشوده شدن افق‌های تازه‌ای در فضای فرهنگی کشور عزیزمان باشد تا چنان که شایسته کودکان ونوجوانان ایران زمین است، ویترین کتابفروشی‌ها و قفسه کتابخانه‌ها آراسته به «کتاب‌های خوب برای بچه‌های خوب» باشد.



تعداد بازدید از این مطلب: 113
موضوعات مرتبط: خبر و رسانه , ,
|
امتیاز مطلب : 13
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








بگذار برایت بریزد و تمام شهرم را خیس کند! آبرویم فدای یک تار از موهایت!


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود