از چه مطالبی خوشتون میاد و برای بهتر شدن وبلاگ خودتون منو راهنمایی کنین.دوستدار همتون مسافر زمان.


آمار مطالب

کل مطالب : 475
کل نظرات : 53

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 4
باردید دیروز : 9
بازدید هفته : 13
بازدید ماه : 98
بازدید سال : 1532
بازدید کلی : 25188

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 9
بازدید هفته : 13
بازدید ماه : 98
بازدید کل : 25188
تعداد مطالب : 475
تعداد نظرات : 53
تعداد آنلاین : 1



Alternative content


f
تبلیغات
<-Text2->
نویسنده :
تاریخ : چهار شنبه 6 اسفند 1393
نظرات


img/daneshnameh_up/0/0d/Etesami.gif



پروین اعتصامی، شاعره نامدار معاصر ایران از شاعران قدر اول زبان فارسی است که با تواناترین شعرای مرد ، برابری کرده و به گواهی اساتید و سخن شناسان معاصر گوی سبقت را از آنان ربوده است.

رمز توفیق این شاعرارزشمند فرهنگ و ادب فارسی، علاوه بر استعداد ذاتی؛ معجزه تربیت و توجه پدر اوست .

یوسف اعتصام الملک در 1291 هـ.ق در تبریز به دنیا آمد. ادب عرب و فقه و اصول و منطق و کلام و حکمت قدیم و زبانهای ترکی و فرانسه را در تبریز آموخت و در لغت عرب احاطه کامل یافت. هنوز بیست سال از عمرش نرفته بود که کتاب (قلائد الادب فی شرح اطواق الذهب) را که رساله ای بود در شرح یکصد مقام از مقامات محمود بن عمر الزمخشری در نصایح و حکم و مواعظ و مکارم اخلاق به زبان عربی نوشت که بزودی جزء کتابهای درسی مصریان قرار گرفت. چندی بعد کتاب (ثورة الهند یا المراة الصابره) او نیز مورد تحسین ادبای ساحل نیل قرار گرفت .
کتاب (تربیت نسوان) او که ترجمه (تحریر المراة) قاسم امین مصری بود به سال 1318 هـ.ق انتشار یافت که در آن روزگار تعصب عام و بیخبری عموم از اهمیت پرورش بانوان ، در جامعه ایرانی رخ می نمود.

اعتصام الملک از پیشقدمان راستین تجدد ادبی در ایران و به حق از پیشوایان تحول نثر فارسی است. چه او با ترجمه شاهکارهای نویسندگان بزرگ جهان، در پرورش استعدادهای جوانان، نقش بسزا داشت. او علاوه بر ترجمه بیش از 17 جلد کتاب در بهار 1328 هـ.ق مجموعه ادبی نفیس و پرارزشی بنام (بهار) منتشر کرد که طی انتشار 24 شماره در دو نوبت توانست مطالب سودمند علمی- ادبی- اخلاقی- تاریخی- اقتصادی و فنون متنوع را به روشی نیکو و روشی مطلوب عرضه کند.


تصویر

 

زندگینامه

رخشنده اعتصامی مشهور به پروین اعتصامی از شاعران بسیار نامی معاصر در روز 25 اسفند سال 1285 شمسی در تبریز تولد یافت و از ابتدا زیر نظر پدر دانشمند خود -که با انتشار کتاب (تربیت نسوان) اعتقاد و آگاهی خود را به لزوم تربیت دختران نشان داده بود- رشد کرد.

در کودکی با پدر به تهران آمد. ادبیات فارسی و ادبیات عرب را نزد وی قرار گرفت و از محضر ارباب فضل و دانش که در خانه پدرش گرد می آمدند بهره ها یافت و همواره آنان را از قریحه سرشار و استعداد خارق العاده خویش دچار حیرت می ساخت. در هشت سالگی به شعر گفتن پرداخت و مخصوصاً با به نظم کشیدن قطعات زیبا و لطیف که پدرش از کتب خارجی (فرنگی- ترکی و عربی) ترجمه می کرد طبع آزمائی می نمود و به پرورش ذوق می پرداخت.

در تیر ماه سال 1303 شمسی برابر با ماه 1924 میلادی دوره مدرسه دخترانه آمریکایی را که به سرپرستی خانم میس شولر در ایران اداره می شد با موفقیت به پایان برد و در جشن فراغت از تحصیل خطابه ای با عنوان" زن و تاریخ" ایراد کرد.

او در این خطابه از ظلم مرد به شریک زندگی خویش که سهیم غم و شادی اوست سخن می گفت .
خانم میس شولر، رئیس مدرسه امریکایی دختران خاطرات خود را از تحصیل و تدریس پروین در آن مدرسه چنین بیان می کند:

"پروین، اگر چه در همان اوان تحصیل در مدرسه آمریکایی نیز معلومات فراوان داشت، اما تواضع ذاتیش به حدی بود که به فرا گرفتن مطلب و موضوع تازه ای که در دسترس خود می یافت شوق وافر اظهار می نمود."

خانم سرور مهکامه محصص از دوستان نزدیک پروین که گویا بیش از دوازده سال با هم مراوده و مکاتبه داشتند او را پاک طینت، پاک عقیده، پاک دامن، خوشخو، خوشرفتار، در مقام دوستی متواضع و در طریق حقیقت و محبت پایدار توصیف می کند.

پروین در تمام سفرهایی که با پدرش در داخل و خارج ایران می نمود شرکت می کرد و با سیر و سیاحت به گسترش دید و اطلاعات و کسب تجارب تازه می پرداخت.

این شاعر آزاده، پیشنهاد ورود به دربار را با بلند نظری نپذیرفت و مدال وزارت معارف ایران را رد کرد.

پروین در نوزده تیر ماه 1313 با پسر عموی خود ازدواج کرد و چهار ماه پس از عقد ازدواج به کرمانشاه به خانه شوهر رفت.
شوهر پروین از افسران شهربانی و هنگام وصلت با او رئیس شهربانی در کرمانشاه بود. اخلاق نظامی او با روح لطیف و آزاده پروین مغایرت داشت. او که در خانه ای سرشار از مظاهر معنوی و ادبی و به دور از هر گونه آلودگی پرورش یافته بود پس از ازدواج ناگهان به خانه ای وارد شد که یک دم از بساط عیش و نوش خالی نبود و طبیعی است همراهی این دو طبع مخالف نمی توانست دوام یابد و سرانجام این ازدواج ناهمگون به جدایی کشید و پروین پس از دو ماه و نیم اقامت در خانه شوهر با گذشتن از کابین طلاق گرفت.

با این همه او تلخی شکست را با خونسردی و متانت شگفت آوری تحمل کرد و تا پایان عمر از آن سخنی بر زبان نیاورد و شکایتی ننمود.
در سال 1314 چاپ اول دیوان پروین اعتصامی، شاعره توانای ایران، به همت پدر ادیب و گرانمایه اش انتشار یافت.
، پروین مدتی در کتابخانه دانشسرای عالی تهران سمت کتابداری داشت و به کار سرودن اشعار خود نیز ادامه می داد. تا اینکه دست اجل او را در 34 سالگی از جامعه ادبی گرفت. بهرحال در شب 16 فروردین سال 1320 خورشیدی به بیماری حصبه در تهران زندگی را بدرود گفت و پیکر او را به قم بردند و در جوار قبر پدر دانشمندش در مقبره خانوادگی بخاک سپردند.

در تهران و ولایات، ادبا و شعرا از زن و مرد اشعار و مقالاتی در جراید نشر و مجالس یادبودی برای او برپا کردند.

پروین برای سنگ مزار خود نیز قطعه اندوهباری سروده که هم اکنون بر لوح نماینده مرقدش حک شده است.

اینکه خاک سیهش بالین است
اختر چرخ ادب پروین است
گر چه جز تلخی ز ایام ندید
هر چه خواهی سخنش شیرین است
صاحب آنهمه گفتار امروز
سائل فاتحه و یاسین است
دوستان به که ز وی یاد کنند
دل بی دوست دلی غمگین است
خاک در دیده بسی جان فرساست
سنگ بر سینه بسی سنگین است
بیند این بستر و عبرت گیرد
هر که را چشم حقیقت بین است
هر که باشی و ز هر جا برسی
آخرین منزل هستی این است
آدمی هر چه توانگر باشد
چون بدین نقطه رسید مسکین است
اندر آنجا که قضا حمله کند
چاره تسلیم و ادب تمکین است
زادن و کشتن و پنهان کردن
دهر را رسم و ره دیرین است
خرم آنکس که در این محنت گاه
خاطری را سبب تسکین است

ویژگی سخن

پروین در قصایدش پیرو سبک متقدمین به ویژه ناصرخسرو است و اشعارش بیشتر شامل مضامین اخلاقی و عرفانی می باشد. پروین موضوعات حکمتی و اخلاقی را با چنان زبان ساده و شیوایی بیان می دارد که خواننده را از هر طبقه تحت تاثیر قرار می دهد. او در قدرت کلام و چیره دستی بر صنایع و آداب سخنوری همپایه ی گویندگان نامدار قرار داشته و در این میان به مناظره توجه خاص دارد و این شیوه ی را که شیوه ی شاعران شمال و غرب ایران بود احیاء می نماید. پروین تحت تاثیر سعدی و حافظ بوده و اشعارش ترکیبی است از دو سبک خراسانی و سبک عراقی .
شعر پروین شیوا، ساده و دلنشین است. مضمونهای متنوع پروین مانندباغ پرگیاهی است که به راستی روح را نوازش می دهد. اخلاق و همه تعابیر و مفاهیم زیبا و عادلانه آن چون ستاره ای تابناک بر دیوان پروین می درخشد.
چاپ اول دیوان که آراسته به مقدمه شاعر و استاد سخن شناس ملک الشعرای بهار و حاوی نتیجه بررسی و تحقیق او در تعیین ارزش ادبی و ویژگیهای سخن پروین بود شامل بیش از یکصد و پنجاه قصیده و مثنوی در زمان شاعر و با قطعه ای در مقدمه از خود او تنظیم شده بود. پروین با اعتقاد راسخ به تأثیر پدر بزرگوارش در پرورش طبعش، دیوان خود را به او تقدیم می کند .
قریحه سرشار و استعداد خارق العاده پروین در شعر همواره موجب حیرت فضلا و دانشمندانی بود که با پدرش معاشرت داشتند، به همین جهت برخی بر این گمان بودند که آن اشعار از او نیست.
پروین اعتصامی بزرگترین شاعر زن ایرانی است که در تاریخ ادبیات پارسی ظهور نموده است. اشعار وی پیش از آنکه بصورت دیوان منتشر شود در مجلد دوم مجله بهار که به قلم پدرش مرحوم یوسف اعتصام الملک انتشار می یافت چاپ می شد (1302 ـ 1300 خورشیدی).
دیوان اشعار پروین اعتصامی که شامل 6500 بیت از قصیده و مثنوی و قطعه است تاکنون چندین بار به چاپ رسیده است.


نمونه اثر



آرزوی پرواز

کبوتر بچه‌ای با شوق پرواز
بجرئت کرد روزی بال و پر باز
پرید از شاخکی بر شاخساری
گذشت از بامکی بر جو کناری
نمودش بسکه دور آن راه نزدیک
شدش گیتی به پیش چشم تاریک
ز وحشت سست شد بر جای ناگاه
ز رنج خستگی درماند در راه
گه از اندیشه بر هر سو نظر کرد
گه از تشویش سر در زیر پر کرد
نه فکرش با قضا دمساز گشتن
نه‌اش نیروی زان ره بازگشتن
نه گفتی کان حوادث را چه نامست
نه راه لانه دانستی کدامست
نه چون هر شب حدیث آب و دانی
نه از خواب خوشی نام و نشانی
فتاد از پای و کرد از عجز فریاد
ز شاخی مادرش آواز در داد
کزینسان است رسم خودپسندی
چنین افتند مستان از بلندی
بدن خردی نیاید از تو کاری
به پشت عقل باید بردباری
ترا پرواز بس زودست و دشوار
ز نو کاران که خواهد کار بسیار
بیاموزندت این جرئت مه و سال
همت نیرو فزایند، هم پر و بال
هنوزت دل ضعیف و جثه خرد است
هنوز از چرخ، بیم دستبرد است
هنوزت نیست پای برزن و بام
هنوزت نوبت خواب است و آرام
هنوزت انده بند و قفس نیست
بجز بازیچه، طفلان را هوس نیست
نگردد پخته کس با فکر خامی
نپوید راه هستی را به گامی
ترا توش هنر میباید اندوخت
حدیث زندگی میباید آموخت
بباید هر دو پا محکم نهادن
از آن پس، فکر بر پای ایستادن
پریدن بی پر تدبیر، مستی است
جهان را گه بلندی، گاه پستی است

سخن آخر

عمر پروین بسیار کوتاه بود، کمتر زنی از میان سخنگویان ، اقبالی همچون پروین داشت که در دورانی این چنین کوتاه شهرتی فراگیر داشته باشد. پنجاه سال و اندی است که از درگذشت این شاعره بنام می گذرد و همگان اشعار پروین را می خوانند و وی را ستایش می کنند و بسیاری از ابیات آن بصورت ضرب المثل به زبان خاص و عام جاری گشته است.
استاد بهار در مورد اشعار وی می گویند :" پروین در قصاید خود پس از بیانات حکیمانه و عارفانه روح انسان را به سوی سعی و عمل امید، حیات، اغتنام وقت، کسب کمال، همت، اقدام نیکبختی و فضیلت سوق می دهد. "
سرانجام آنکه او دیوان خوبی و پاکی است .

تعداد بازدید از این مطلب: 193
برچسب‌ها: پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , پروین اعتصامی , بزرگداشت , همه زندگیم , اسد سرخی , شعر , ,
موضوعات مرتبط: خبر و رسانه , ,
|
امتیاز مطلب : 70
|
تعداد امتیازدهندگان : 16
|
مجموع امتیاز : 16


نویسنده :
تاریخ : چهار شنبه 6 اسفند 1393
نظرات

شهید؛ والاترین مکبّر آزادگی

محبوبه زارع

خورشید، بزرگ ترین مؤذن صبح است و شهید، والاترین مکبر آزادگی؛ و کدام تکبیر، رساتر و فراگیرتر از شهادتینی که در بی تعلق ترین ثانیه های زندگی، بر زبان شهید جاری می شود؟!

آری! رهایی، محصول دل سپردگی مردان جهاد، به عالمی فراتر از خاک است؛ محصولی که توازن عقل های زمین را درهم می شکند. پس سلام بر شهدا که ایستاده می میرند.

راز جاری ماندن شهدا

چه می شود که خون حامل زلال ترین پیام ها در تاریخ می ماند؟ بی تردید، پاسخ را باید در این حقیقت جست که شهدا، تفسیر مجسم باران، بر شوره زار غفلت زمین اند... و راز جاری ماندن شهدا، چیزی جز جوشیدن از چشمه ای به نام عشق نیست. شهادت، کلاس همیشه دایر حرکت است که تمامی انسان ها را در هر برهه زمان، در خویش ثبت نام می کند و شهدا، محصلان برگزیده این مدرسه اند.

رسالت ما

شهدا، رفته اند و رسالتی از جنس آگاهی و حرکت را بر دوش ما باقی گذاشته اند. شهادت، مرز زمین و آسمان است و شهدا، مرزبانان هماره بیداری. شهیدان، پیامبران حماسه انسان اند که ما را مسئولیتی ممتد که در لحظه لحظه زندگی مان جاری است، نازل فرموده اند.

فریاد ممتد شهید

مقام شهدا را جز شاهدان حقیقت، کسی نمی فهمد و حقیقت را چشمی غیر از دل، نمی تواند دید. آن که رتبه و جایگاه شهید را فهمید، پویایی را سرلوحه هستی خویش قرارداد و آن که از شهید، جز لقب و نامی نمی داند، تنها دل را به سکونت در کوچه ای آرام که به نام شهیدی آذین شده، خوش می دارد؛ اما فریاد ممتد شهید در ثانیه ثانیه زمان جاری است؛ فریادی که ریشه در «هل من ناصر ینصرنی» سیدالشهدا دارد و امتداد، تا گسترده ترین میدان موعود.

سلام بر شهدا!

شهدا، مرگ را به سخره گرفته اند، تا ما به حقارت دنیا بخندیم. شهدا، حیثیت خون را فریاد زدند، تا ما گوشت و پوستمان را از جرعه عطش و شور بپرورانیم. شهدا، همه تعلقات را از خود بریدند و خود را مسافر آسمان کردند، تا گذرگاه بودن دنیا را اثبات کرده باشند و راز آزادی را بریدن از خویش ثبت نموده باشند. پس سلام بر شهدا و بر فرهنگ همیشه روشنشان. بر ما باد مرور خویش در بایدهای آنان و محک زدن خود در این غفلت گاه نسیان زا.

سلام بر شهادت که بزرگ ترین نتیجه حرکت است.

سرخ رفته ای تا...

معصومه داوودآبادی

در نفس های روشن شهر، طنین صدای آسمانی ات زنگ می زند.

خاطره ات عزیز است و جاودان. تاریکی کوره راه ها را مژده خورشیدی. حضور تو است که بر چشم های این همه دیوار، پنجره می رویاند. حضور سرخ تو است که می خواندمان به برخاستن و ادامه دادن، به بلند خواندن آنچه سرمشقمان دادی. تو نیستی؛ اما حضور نورانی ات، از خیابان ها و کوچه ها، حروف تیره رخوت را می زداید. رفتی تا بایستیم. ایستاده ایم و بر معابر آزادی، الفبای همدلی را ترویج می کنیم.

رفته ای تا زمستان های روبه رو را به شعله برخیزیم، تا دهان یاوه گوی ستم را به سنگ ببندیم.

به تکاپویمان می خوانی؛ آن گونه که خورشید، تپه های برفی را جاری می کند.

تو، به درک بهار دعوتمان کردی تا وقتی آسمان به شکوفه باران شهر می آید، در اتاق های تاریک، جا نمانده باشیم.

از تو آموخته ایم تا به کوه بیندیشیم و دریابیم کلمات استوار را.

از چشمانت خوانده ایم نواحی زلزله خیز جانمان را و به استحکام تار و پودمان برخاسته ایم. ما را حضور روشن گرت تا دورها ضمانت می کند.

شکوه جاودانه ات را پاس می داریم

منت پذیر حضورت خواهیم ماند که پای آزادگی را به خانه های پرحصارمان باز کردی. نفست که بر کوچه های یخ بسته شهر پاشید، به آفتاب ایمان آوردیم. به رودخانه ها مؤمنمان کردی؛ آنچنانکه خاک خشک، قطره های باران را. پاس می داریم شکوه جاودانه ات را که دستانت، راهگشای سنگلاخ ترین جاده ها بود و بی روزن ترین شب ها را گام های روشن تو بشارت نور.

بزرگت می داریم و آیه های بلند حماسه ات را در کوچه های جوان شهر، به تلاوت می نشینیم. در مسیر ردپای آخرت، آینه می کاریم و تصویر پروازت را در چشمان فرزندان میهن، ابدی می کنیم.

دنیا، از نام شما روشن است

محمدکاظم بدرالدین

همه چیز برمی گردد به آن دوران که جسم های ما، ناتوانی ها را جار می زد؛ هنگامی که در حاشیه ایستاده بودیم و عریانی مستانه شما را در متن خطر تماشا می کردیم؛ برای آن عرصه کمی باور در ما لازم بود.

ماندن ما هیچ لذتی نداشت که با نبات آن، دهان خویش را شیرین کنیم. پستی دنیا، ما را مشغول سرگرمی های بی ارزش کرد.

اینک، کوچه پس کوچه های دنیا، روشن از نام شماست. گریه بر پلاک های شما، بهترین غزل هایی نسروده را پیش روی ما می گذارد.

چه باید نوشت، که بی یاد شما، روزهای قلم در منجلاب فلاکت می افتد.

شما بر روزهای ما نسیم بهشت پاشیدید.

اُف بر این حصار تنگ نظر که نامش دنیاست و ما در آن، با دستان پشیمان خویش، مزارهای معطر شما را گلاب احترام می پاشیم و خاطرات حسرت های خود را به مرور می نشینیم!

شقایق ها! ایثار از آن شماست که دنیا را گوشه ای افکندید و با پرواز سرخوشانه خود، بر روزهای ما نسیم بهشت پاشیدید.

نام شما، زینتی همیشگی است که با آن، آینده به ما روی خوش نشان می دهد. درختان اندیشه اگر لحظه ای را بی شما سپری می کنند، آینده آنها به دستان تبر خواهد افتاد. کدام درد بالاتر از آنکه آلبوم زندگی، بی تصاویر مردانگی تان رقم بخورد؟! نام شما، ازلیّتی درخشان خواهد بود و ابدیتی پرفیض.

اگرچه شیاطین، بازار فریب را گشوده اند، اما صدای گام هایتان، خفتگی ما را به سمت بیداری فرا می خواند.

اگر خون نبود...

رزیتا نعمتی

مشق امشب من شهید است. هزار و چهارصد بار از روی تو می نویسم، تا یادم باشد از کربلای حسین، تا هورالعظیم، از مکه تا فکه و از ساحل فرات تا قله های «بازی دراز» راه کوتاهی است، به اندازه یک قطره سرخ از خون خدا. در خیابان های شهر، حق تقدم همیشه با تو خواهد بود. ای شهید! اگر جوی خون راه نمی افتاد، چه کسی سلام ما را به درختان سیب می رساند تا امروز در سایه سارشان به خواب خوش برویم؟!

برسد به دست صاحبش

روح که بزرگ می شود، جسم در پذیرش آن وا می ماند و معنا وقتی عظمت بی کران می یابد، کلمه، زیر بار بی طاقتی خود، به هر راهی می زند تا ابراز شود. من برای گفتن از تو، امروز دست به دامان تابوتی بی وزن شده ام که غزل قامت تو در آن شکسته به دستم رسیده است. مادرت به پستچی ها گفت این را هم برگشت بزنید؛ برسد به دست صاحبش؛ «إِنّا لِلّهِ وَ إِنّا إِلَیْهِ راجِعُونَ».

تو را خواهم نوشت

پس از رفتنت، ردپای تو بر زمین مانده بود. چقدر بهشت در حاشیه شهرهای ماست؛ بهشت زهرا، بهشت حسینی؛ قطعه اول: شهید گمنام علی؛ قطعه دوم: شهید گمنام عباس، فرزند روح اللّه و... . تو قطعه قطعه شدی و دور شهر، چیده شدی و من، ـ به خون شقایق قسم! ـ تو را از حاشیه، بر روی متن خواهم نوشت؛ بر روی هرچه که یاد تو را فراموش کرده است.

شقایق سیرتان

فاطره ذبیح زاده

به یاد سرهای به سامان عشق رسیده و از تن عافیت دل بریده؛

به یاد قطرات خون دلمه بسته بر لب های تسبیح گویان عارف؛

به یاد دسته پلاک های جامانده از همسفرانی که در گمنامی، به ملکوت «عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ» رسیده اند؛

به یاد پوتین های خاک خورده و پاهای سالک راه حق شده، کمرهای خمیده در پشت خاکریزهای عاشقی و چشم های تا ابد محو تماشای جلال و عظمت آستان بندگی؛ به یاد شما شقایق سیرتان، در آستانه راه حیات ایستاده ایم و چشم داریم تا کاروان سبز و سرخ شهادت، خیابان های خسته و زمستان زده شهرمان را به برکت قدومتان، میزبان بهار کنند.

دیروز، در جوانی تان، به شوق سرسپاری در راه روشن آن پیر فرزانه، لباس رزم پوشیدید، سروِ قامتتان را سپر تندبادهای شرور بیگانه کردید، تا عطر ناب بهشتی شدن پر گشودید و در طبق ساده اخلاص، جان های مشتاق را پیش کش راه حق کردید.

ستاره شدند تا...

امروز، سنگرهایشان اینجاست؛ در گلزارهای همیشه سرخ شهر.

عزم جزم کرده اند تا جغرافیای آسمان را برای اهل زمین رسم کنند؛ ستاره شده اند تا راه جاودانه ایمان را نشانمان دهند، و کبوتران خونین بالی شدند تا به رسم عاشقی، هر روز، بر فراز آسمان زندگی مان پر بگیرند و تیرگی ها را در روشنای زلال پرنده بودن محو کنند.

هرچه داریم، از شهدا داریم

از تبار عاشوراییان بودند و از نسل مالک و عمار و میثم.

خاکریزها، از شور و شوق جوانی شان، رونق یافته بود و بازار اخلاص، از هر زمانی گرم تر می نمود. باید باور کرد که در یلدای بلند عشق، جوان هایمان یک شبه ره صدساله پیمودند. سربازارن درون گهواره ها، در مکتب جماران، مشق عشق آموختند تا مصلحان عارفی باشند که معادلات پوچ دنیای تزویر را به سخره بگیرند و پیشانی بلند غیرت را به آفتاب همت خویش، نورباران کنند.

آنچه از شکوه ایمان و رستگاریِ آزاد بودن در سینه پاک روزگارمان جاری است، از برکت نفوس روحانی و حضور آسمانی شهداست.

به خدا اگر نبودند «همت»ها و «باکری»ها و «جهان آرا»ها، مأذنه قلب ها به جای نغمه باصفای اذان، از صدای ناموزون کرکس ها، می افسرد!

ما هم دل سپرده ایم

گوش سپرده ایم به زمزمه های کمیل شان که هنوز بوی تازگی فکه و شلمچه را دارند. دل سپرده ایم به روشنایی جاده شهادت، تا کوره راه های دنیا، از رسیدن به مقصود هستی، دورمان نکنند. چشم هایمان، بال های پرواز را در شهادت نامه ها می جویند تا ذره ای از اسرارِ عالم را که جز با شهادت عیان نمی شود، نشانمان بدهند.

فقط برای نجات شما

رزیتا نعمتی

تو رفتی و پس از آن، دردها عمیق شدند

و غصه ها همه جا با دلم رفیق شدند

به جا نمانده در این کوچه ها دلی که نسوخت

تمام پنجره ها طعمه حریق شدند

نسیمی آمد و کم کم ز یاد آنها برد

چه غنچه ها که جوانمرگ، از این طریق شدند!

و روی اسم تو بر کوچه ها غبار گرفت

برای گفتن تو، واژه ها رقیق شدند

همیشه عقربه ها محو یکدگر بودند

کدام ثانیه بر روی تو دقیق شدند؟!

آهای قوم به ساحل نشسته! این گل ها

فقط برای نجات شما غریق شدند

هیچ کس مثل تو در صنعت ایجاز نبود

رزیتا نعمتی

چفیه و کفش و پلاک تو به اهواز نبود

اثری از تو و خاکستر پرواز نبود

آفرین بر غزل سوخته پیکر تو!

هیچ کس مثل تو در صنعت ایجاز نبود

آنقدر سوخته بودی که در آغوش زمین

نوبهارم! اثر از برگ گل ناز نبود

هان! به پیراهنت ـ ای یوسف گم گشته ـ قسم

که به زیبایی پایان تو، آغاز نبود

عشق، وقتی که شب حمله به دل پاتک زد

هیچ جا بازتر از سینه سرباز نبود

Image result for ‫روز بزرگداشت شهداء‬‎
Image result for ‫روز بزرگداشت شهداء‬‎

Image result for ‫روز بزرگداشت شهداء‬‎

تعداد بازدید از این مطلب: 176
برچسب‌ها: شهید؛ والاترین مکبّر آزادگی , بزرگداشت شهداء , همه زندگیم , اسد سرخی , بزرگداشت , شعر , مناسبت , شهید؛ والاترین مکبّر آزادگی , بزرگداشت شهداء , همه زندگیم , اسد سرخی , بزرگداشت , شعر , مناسبت , شهید؛ والاترین مکبّر آزادگی , بزرگداشت شهداء , همه زندگیم , اسد سرخی , بزرگداشت , شعر , مناسبت , شهید؛ والاترین مکبّر آزادگی , بزرگداشت شهداء , همه زندگیم , اسد سرخی , بزرگداشت , شعر , مناسبت , شهید؛ والاترین مکبّر آزادگی , بزرگداشت شهداء , همه زندگیم , اسد سرخی , بزرگداشت , شعر , مناسبت , شهید؛ والاترین مکبّر آزادگی , بزرگداشت شهداء , همه زندگیم , اسد سرخی , بزرگداشت , شعر , مناسبت , شهید؛ والاترین مکبّر آزادگی , بزرگداشت شهداء , همه زندگیم , اسد سرخی , بزرگداشت , شعر , مناسبت , شهید؛ والاترین مکبّر آزادگی , بزرگداشت شهداء , همه زندگیم , اسد سرخی , بزرگداشت , شعر , مناسبت , شهید؛ والاترین مکبّر آزادگی , بزرگداشت شهداء , همه زندگیم , اسد سرخی , بزرگداشت , شعر , مناسبت , شهید؛ والاترین مکبّر آزادگی , بزرگداشت شهداء , همه زندگیم , اسد سرخی , بزرگداشت , شعر , مناسبت , شهید؛ والاترین مکبّر آزادگی , بزرگداشت شهداء , همه زندگیم , اسد سرخی , بزرگداشت , شعر , مناسبت , شهید؛ والاترین مکبّر آزادگی , بزرگداشت شهداء , همه زندگیم , اسد سرخی , بزرگداشت , شعر , مناسبت , شهید؛ والاترین مکبّر آزادگی , بزرگداشت شهداء , همه زندگیم , اسد سرخی , بزرگداشت , شعر , مناسبت , شهید؛ والاترین مکبّر آزادگی , بزرگداشت شهداء , همه زندگیم , اسد سرخی , بزرگداشت , شعر , مناسبت , شهید؛ والاترین مکبّر آزادگی , بزرگداشت شهداء , همه زندگیم , اسد سرخی , بزرگداشت , شعر , مناسبت , شهید؛ والاترین مکبّر آزادگی , بزرگداشت شهداء , همه زندگیم , اسد سرخی , بزرگداشت , شعر , مناسبت , شهید؛ والاترین مکبّر آزادگی , بزرگداشت شهداء , همه زندگیم , اسد سرخی , بزرگداشت , شعر , مناسبت , شهید؛ والاترین مکبّر آزادگی , بزرگداشت شهداء , همه زندگیم , اسد سرخی , بزرگداشت , شعر , مناسبت , شهید؛ والاترین مکبّر آزادگی , بزرگداشت شهداء , همه زندگیم , اسد سرخی , بزرگداشت , شعر , مناسبت , شهید؛ والاترین مکبّر آزادگی , بزرگداشت شهداء , همه زندگیم , اسد سرخی , بزرگداشت , شعر , مناسبت , شهید؛ والاترین مکبّر آزادگی , بزرگداشت شهداء , همه زندگیم , اسد سرخی , بزرگداشت , شعر , مناسبت , شهید؛ والاترین مکبّر آزادگی , بزرگداشت شهداء , همه زندگیم , اسد سرخی , بزرگداشت , شعر , مناسبت , شهید؛ والاترین مکبّر آزادگی , بزرگداشت شهداء , همه زندگیم , اسد سرخی , بزرگداشت , شعر , مناسبت , شهید؛ والاترین مکبّر آزادگی , بزرگداشت شهداء , همه زندگیم , اسد سرخی , بزرگداشت , شعر , مناسبت , شهید؛ والاترین مکبّر آزادگی , بزرگداشت شهداء , همه زندگیم , اسد سرخی , بزرگداشت , شعر , مناسبت , شهید؛ والاترین مکبّر آزادگی , بزرگداشت شهداء , همه زندگیم , اسد سرخی , بزرگداشت , شعر , مناسبت , شهید؛ والاترین مکبّر آزادگی , بزرگداشت شهداء , همه زندگیم , اسد سرخی , بزرگداشت , شعر , مناسبت , شهید؛ والاترین مکبّر آزادگی , بزرگداشت شهداء , همه زندگیم , اسد سرخی , بزرگداشت , شعر , مناسبت , شهید؛ والاترین مکبّر آزادگی , بزرگداشت شهداء , همه زندگیم , اسد سرخی , بزرگداشت , شعر , مناسبت , شهید؛ والاترین مکبّر آزادگی , بزرگداشت شهداء , همه زندگیم , اسد سرخی , بزرگداشت , شعر , مناسبت , شهید؛ والاترین مکبّر آزادگی , بزرگداشت شهداء , همه زندگیم , اسد سرخی , بزرگداشت , شعر , مناسبت , شهید؛ والاترین مکبّر آزادگی , بزرگداشت شهداء , همه زندگیم , اسد سرخی , بزرگداشت , شعر , مناسبت , شهید؛ والاترین مکبّر آزادگی , بزرگداشت شهداء , همه زندگیم , اسد سرخی , بزرگداشت , شعر , مناسبت , شهید؛ والاترین مکبّر آزادگی , بزرگداشت شهداء , همه زندگیم , اسد سرخی , بزرگداشت , شعر , مناسبت , شهید؛ والاترین مکبّر آزادگی , بزرگداشت شهداء , همه زندگیم , اسد سرخی , بزرگداشت , شعر , مناسبت , شهید؛ والاترین مکبّر آزادگی , بزرگداشت شهداء , همه زندگیم , اسد سرخی , بزرگداشت , شعر , مناسبت , شهید؛ والاترین مکبّر آزادگی , بزرگداشت شهداء , همه زندگیم , اسد سرخی , بزرگداشت , شعر , مناسبت , شهید؛ والاترین مکبّر آزادگی , بزرگداشت شهداء , همه زندگیم , اسد سرخی , بزرگداشت , شعر , مناسبت , شهید؛ والاترین مکبّر آزادگی , بزرگداشت شهداء , همه زندگیم , اسد سرخی , بزرگداشت , شعر , مناسبت , شهید؛ والاترین مکبّر آزادگی , بزرگداشت شهداء , همه زندگیم , اسد سرخی , بزرگداشت , شعر , مناسبت , شهید؛ والاترین مکبّر آزادگی , بزرگداشت شهداء , همه زندگیم , اسد سرخی , بزرگداشت , شعر , مناسبت , شهید؛ والاترین مکبّر آزادگی , بزرگداشت شهداء , همه زندگیم , اسد سرخی , بزرگداشت , شعر , مناسبت , شهید؛ والاترین مکبّر آزادگی , بزرگداشت شهداء , همه زندگیم , اسد سرخی , بزرگداشت , شعر , مناسبت , شهید؛ والاترین مکبّر آزادگی , بزرگداشت شهداء , همه زندگیم , اسد سرخی , بزرگداشت , شعر , مناسبت , شهید؛ والاترین مکبّر آزادگی , بزرگداشت شهداء , همه زندگیم , اسد سرخی , بزرگداشت , شعر , مناسبت , شهید؛ والاترین مکبّر آزادگی , بزرگداشت شهداء , همه زندگیم , اسد سرخی , بزرگداشت , شعر , مناسبت , شهید؛ والاترین مکبّر آزادگی , بزرگداشت شهداء , همه زندگیم , اسد سرخی , بزرگداشت , شعر , مناسبت , شهید؛ والاترین مکبّر آزادگی , بزرگداشت شهداء , همه زندگیم , اسد سرخی , بزرگداشت , شعر , مناسبت , شهید؛ والاترین مکبّر آزادگی , بزرگداشت شهداء , همه زندگیم , اسد سرخی , بزرگداشت , شعر , مناسبت , شهید؛ والاترین مکبّر آزادگی , بزرگداشت شهداء , همه زندگیم , اسد سرخی , بزرگداشت , شعر , مناسبت , شهید؛ والاترین مکبّر آزادگی , بزرگداشت شهداء , همه زندگیم , اسد سرخی , بزرگداشت , شعر , مناسبت , شهید؛ والاترین مکبّر آزادگی , بزرگداشت شهداء , همه زندگیم , اسد سرخی , بزرگداشت , شعر , مناسبت , شهید؛ والاترین مکبّر آزادگی , بزرگداشت شهداء , همه زندگیم , اسد سرخی , بزرگداشت , شعر , مناسبت , شهید؛ والاترین مکبّر آزادگی , بزرگداشت شهداء , همه زندگیم , اسد سرخی , بزرگداشت , شعر , مناسبت , شهید؛ والاترین مکبّر آزادگی , بزرگداشت شهداء , همه زندگیم , اسد سرخی , بزرگداشت , شعر , مناسبت , شهید؛ والاترین مکبّر آزادگی , بزرگداشت شهداء , همه زندگیم , اسد سرخی , بزرگداشت , شعر , مناسبت , شهید؛ والاترین مکبّر آزادگی , بزرگداشت شهداء , همه زندگیم , اسد سرخی , بزرگداشت , شعر , مناسبت , شهید؛ والاترین مکبّر آزادگی , بزرگداشت شهداء , همه زندگیم , اسد سرخی , بزرگداشت , شعر , مناسبت , شهید؛ والاترین مکبّر آزادگی , بزرگداشت شهداء , همه زندگیم , اسد سرخی , بزرگداشت , شعر , مناسبت , شهید؛ والاترین مکبّر آزادگی , بزرگداشت شهداء , همه زندگیم , اسد سرخی , بزرگداشت , شعر , مناسبت , شهید؛ والاترین مکبّر آزادگی , بزرگداشت شهداء , همه زندگیم , اسد سرخی , بزرگداشت , شعر , مناسبت , شهید؛ والاترین مکبّر آزادگی , بزرگداشت شهداء , همه زندگیم , اسد سرخی , بزرگداشت , شعر , مناسبت , شهید؛ والاترین مکبّر آزادگی , بزرگداشت شهداء , همه زندگیم , اسد سرخی , بزرگداشت , شعر , مناسبت , شهید؛ والاترین مکبّر آزادگی , بزرگداشت شهداء , همه زندگیم , اسد سرخی , بزرگداشت , شعر , مناسبت , ,
موضوعات مرتبط: خبر و رسانه , ,
|
امتیاز مطلب : 55
|
تعداد امتیازدهندگان : 12
|
مجموع امتیاز : 12


نویسنده :
تاریخ : چهار شنبه 6 اسفند 1393
نظرات

اس ام اس روز درختکاری

 

 

اس ام اس روز درختکاری, روز درختکاری

 اگه یه روز دیدی که تموم درخت های کوچه و محلتونو بریدن اصلا ناراحت نشو … چون هنوز منو داری که بهم تکیه کنی.
♦♦♦♦♦♦♦♦♦اس ام اس روز درختکاری♦♦♦♦♦♦♦♦♦
مثل درخت باشید که در تهاجم پاییز هرچه بدهد،روح زندگی را برای خویش نگه می دارد.
♦♦♦♦♦♦♦♦♦اس ام اس روز درختکاری♦♦♦♦♦♦♦♦♦
کاش زندگی در برگ درخت جاری بود ، آنگاه تا بهار بود می خندیدیم و بعد به امید پاییز می نشستیم
♦♦♦♦♦♦♦♦♦اس ام اس روز درختکاری♦♦♦♦♦♦♦♦♦
تو همان تک درخت عشقی که سالها خرم را به آن می بستم.
روز درخت کاری مبارک
♦♦♦♦♦♦♦♦♦اس ام اس روز درختکاری♦♦♦♦♦♦♦♦♦
تو سیب سرخ کدامین درخت پرتقالی که هر دانه انارت به سرخی گیلاس های درخت موز است ، ای گلابی من.
♦♦♦♦♦♦♦♦♦اس ام اس روز درختکاری♦♦♦♦♦♦♦♦♦
به (….) اتوبوس میدن و میگن: ببرش پارک کن.
(….) هم صندلی های اتوبوس رو میکنه و برمیداره
و بجاش درخت میکاره.
♦♦♦♦♦♦♦♦♦اس ام اس روز درختکاری♦♦♦♦♦♦♦♦♦
به (….) میگن اگه تو دریا کوسه دنبالد کنه چیکار میکنى میگه میرم رو درخت!!!
میگن تو دریا درخت نیست!
میگه مجبورم _ مجبورم میفهمی یا نه !
♦♦♦♦♦♦♦♦♦اس ام اس روز درختکاری♦♦♦♦♦♦♦♦♦
حضرت رسول (ص) فرمود:
خداوند درخت را برای انسان آفرید، از اینرو او باید درخت را بکارد، آن را آبیاری کند و در حفظ آن بکوشد.
♦♦♦♦♦♦♦♦♦اس ام اس روز درختکاری♦♦♦♦♦♦♦♦♦
گلدان
شاید تابوت کوچکی باشد
که رویای خدا شدن را از درخت می گیرد .
شاید
آغاز یک درخت باشد
روزی که گلدانها به مرگ محکوم میشوند.
۱۵ اسفند روز درختکاری مبارک
♦♦♦♦♦♦♦♦♦اس ام اس روز درختکاری♦♦♦♦♦♦♦♦♦
اگه تو خاطره هات عطری از گذشته ها
مونده هنوز برای ما
بیا تا کنار هم
به یاد هم
سه چهار تا برگ سبز و پاک
رو تنِ این درخت پیر زندگیمون بذاریم… …
♦♦♦♦♦♦♦♦♦اس ام اس روز درختکاری♦♦♦♦♦♦♦♦♦
من درخت سبز هستم
با شهامت
با سری افراشته بر سوی گردون…
من درخت را دوست دارم
چونکه رمز رستنست
رمز همت
رمز پاک پایداری
ریشه اندر خاک دارد
میو ی افلاک دارد. …
♦♦♦♦♦♦♦♦♦اس ام اس روز درختکاری♦♦♦♦♦♦♦♦♦
شعرمثل درخت است
فعلن بگذارید درخت ها شعر شوند
آنوقت مرا قطع کنید
شعر مثل درخت است
میدانم روزی آنقدر بزرگ می شوند شعرهایم
تا من را از آن بیاویزند …
♦♦♦♦♦♦♦♦♦اس ام اس روز درختکاری♦♦♦♦♦♦♦♦♦
گفتند : از درخت سخن گفتن
در روزگار آتش و آهن ، جنایتی است
اما من از درخت سخن گفتم
زیرا که هر درخت به چشم من آیتی است
از
معجزه ی که آدمی اش نام کرده اند
♦♦♦♦♦♦♦♦♦اس ام اس روز درختکاری♦♦♦♦♦♦♦♦♦
درخت
هویت پنجره هاست
جوانه
شعر درخت است
و غنچه
معنی عشق …
♦♦♦♦♦♦♦♦♦اس ام اس روز درختکاری♦♦♦♦♦♦♦♦♦
ای درخت
کودکی از دست آفتاب
زیر پایت نشست
پرنده ای روی شاخه ات
آوازی خوش خواند
ولی تو … …
♦♦♦♦♦♦♦♦♦اس ام اس روز درختکاری♦♦♦♦♦♦♦♦♦
هر روز که از درخت عشقت
سیبهای مهر تو را می چینم
و طعم شیرین آن را می چشم
نگرانم
از روزی که
دیگر این درخت سیب نداشته باشد …
♦♦♦♦♦♦♦♦♦اس ام اس روز درختکاری♦♦♦♦♦♦♦♦♦
آنگاه که تیشه به ریشه اش زدند!
کاغذ زیر دستم در خود پیچید
و بی صدا فریاد زد:
زنده باد درخت! …

تعداد بازدید از این مطلب: 165
برچسب‌ها: روز درختکاری!!!همه زندگیم , اسد سرخی , بزرگداشت , مناسبتروز درختکاری!!!همه زندگیم , اسد سرخی , بزرگداشت , مناسبتروز درختکاری!!!همه زندگیم , اسد سرخی , بزرگداشت , مناسبتروز درختکاری!!!همه زندگیم , اسد سرخی , بزرگداشت , مناسبتروز درختکاری!!!همه زندگیم , اسد سرخی , بزرگداشت , مناسبتروز درختکاری!!!همه زندگیم , اسد سرخی , بزرگداشت , مناسبتروز درختکاری!!!همه زندگیم , اسد سرخی , بزرگداشت , مناسبتروز درختکاری!!!همه زندگیم , اسد سرخی , بزرگداشت , مناسبتروز درختکاری!!!همه زندگیم , اسد سرخی , بزرگداشت , مناسبتروز درختکاری!!!همه زندگیم , اسد سرخی , بزرگداشت , مناسبتروز درختکاری!!!همه زندگیم , اسد سرخی , بزرگداشت , مناسبتروز درختکاری!!!همه زندگیم , اسد سرخی , بزرگداشت , مناسبتروز درختکاری!!!همه زندگیم , اسد سرخی , بزرگداشت , مناسبتروز درختکاری!!!همه زندگیم , اسد سرخی , بزرگداشت , مناسبتروز درختکاری!!!همه زندگیم , اسد سرخی , بزرگداشت , مناسبتروز درختکاری!!!همه زندگیم , اسد سرخی , بزرگداشت , مناسبت ,
موضوعات مرتبط: خبر و رسانه , ,
|
امتیاز مطلب : 32
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7


نویسنده :
تاریخ : چهار شنبه 6 اسفند 1393
نظرات

روز احسان و نیکوکاری!!!

اشاره

این روزها، چه اشک هایی که از سر نداری و رنج، بر زمین آرزو ریخته می شود و چه دل های نازکی که از سر اضطرار و ناراحتی شکسته می گردد! دست های بی نیرو، چشم های پر اشک، قلب های آزرده، پاهای ناتوان، سینه های خسته، دل های مضطرب، اتاق های سرد، محله های تاریک، شهرهای بی روح، غروب های غمگین؛ همه و همه در آرزوی یک تکان فکر و اندیشه و به امید یک حرکت خداجویانه و مهرورزانه از سوی نیکوکاران، در همه زمان ها، به ویژه روز احسان و نیکوکاری است.

ای کاش می شد این جهان کاشانه سبز می بود مهر و هم دلی در خانه سبز
ای کاش دهقان بشر همچون فرشته می شد طراوت بخش این گلخانه سبز
ای کاش می آمد ز عشق و هم نوایی بر گلشن تاریک غم، پروانه سبز

فرمان به نیکوکاری

یکی از اوامر مهم الهی، عدل و احسان است؛ چرا که احسان، بهترین زمینه های روحی، عاطفی، هم دردی وهم دلی را برای اقامه عدل فراهم می سازد. از این رو، خداوند مؤمنان را به دادگری و رعایت عدل و انصاف در زندگی فردی، خانوادگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و اخلاقی فرمان می دهد که نیکوکاری پیشه سازند و به یکدیگر نیکی کنند.

احسان متقابل

در فرهنگ اسلامی و قرآنی، دنیا، تجارت خانه اولیای خدا و سرای بی نیازی و کشتگاهِ سرایی دیگر است. انسان آینده نگر، در پرتو بندگی شایسته در حق خداوند رحیم، با بندگان خدا از در نیکی وارد می شود. قرآن کریم در زمینه احسان و نیکی چنین می فرماید: «همان سان که خداوند در مورد تو نیکی کرده است، تو نیز درباره دیگران نیکی کن».

خداوند رحمان و رحیم در این آیه، چهار اصل مهم را به دنیاداران گوشزد می کند:

1. در میان تمام امکاناتی که خدا به تو داده، سرای آخرت را بجوی که گم شده اصلی توست.

2. هر کس بهره و سهمی در برابر خدا دارد. تو نه سهم خویش را فراموش کن و نه سهم دیگران را به جای سهم خود بردار.

3. اساس عالم بر احسان متقابل است. پس همان گونه که خداوند به تو تفضل دارد، تو نیز در سایه رأفت الهی به دیگران نیکی کن.

4. از یاد مبر که انباشتن ثروت و سهیم نکردن دیگران، مایه فساد است؛ پس فساد نکن.

اوصاف نورانی نیکوکاران

از منظر قرآن کریم، اوصاف نیکوکاران و پرواپیشگان چنین است:

ـ آنان آنچه را پرورگارشان به آنها مرحمت کرده، دریافت می دارند؛ یعنی با میل و خشنودی این مواهب الهی را پذیرا می شوند.

ـ بخشی از شب را بیدارند و به عبادت و نماز شب می پردازند.

ـ پیوسته در سحرگاهان استغفار می کنند.

ـ در اموال آنها، حقی برای نیازمند و محروم وجود دارد.

امام صادق علیه السلام در این زمینه می فرماید: «خداوند در دارایی توان گران، به جز خمس و زکات، حقوق دیگری مقدر کرده است و آن حق معلوم و معیّن، چیزی است که هر کس وظیفه خود می داند از مالش بپردازد. او باید به اندازه توان مالی اش آن مقدار را بر خود واجب شمارد و بپردازد».

فرجام خوش نیکوکاران

قانون جزای احسان به احسان، نعمتی بزرگ از سوی خداوند کریم است که وعده آن را به بندگان داده است. این نشان دهنده این است که پاداش خداوند در برابر اعمال نیکوی بندگان نیز در خور کرم اوست نه در خور میزان اعمال نیک بندگان، و این گونه «نظر لطف و عنایت خداوند پیوسته با بندگان نیکوکار است.» همچنین میوه و ثمره نیکوکاری و احسان در حق دیگران، پاداش باشکوه سرای آخرت را در پی خواهد داشت: «پس خدا پاداش این جهان و پاداش نیکوی سرای آخرت را به آنان ارزانی داشت و خداوند نیکوکاران را دوست دارد».

آثار نیکوکاری از منظر قرآن

در انسان شناسی اسلامی، اگر انسان سرمایه هستی خود را صرفا صرف امور دنیوی کند، گرفتار خسران می شود، ولی اگر آن را برای رسیدن به ابعاد تعالی بخش هزینه کند، در مسیر رستگاری گام برداشته است. به همین دلیل، نیکی در حق دیگران، به معنای گذشت از منافع مادی برای رسیدن به خیر و منفعت اخروی است و مشارکت در آثار فردی و اجتماعی نیز در پرتو چنین هدف والایی معنا و مفهوم می یابد.

در برخی آیات نورانی قرآن کریم، آثار و برکات الهی احسان و نیکوکاری چنین مطرح شده است:

ـ «برای کسانی که نیکی کردند، در این جهان نیکی است و بی گمان سرای واپسین بهتر است؛ چه خوب است سرای پرواپیشگان!»

ـ «پس، خدا پاداش این جهان و پاداش نیکوی سرای آخرت را به آنان ارزانی داشت و خداوند نیکوکاران را دوست دارد».

تعدیل ثروت و رفع نیاز نیازمندان

از جمله راه های تعدیل ثروت در جامعه اسلامی، سنت نیک احسان و نیکوکاری است که آیین اسلام تأکید زیادی بر آن دارد. ثروت ثروتمندان، امانتی الهی است تا افزون بر آنکه خود از آن بهره مند می گردند و به قدر نیاز آن را مصرف می کنند، مازاد بر نیاز خویش را به دستگیری از نیازمندان تخصیص دهند. در این صورت، افزون بر برطرف شدن نیاز نیازمندان، روحیه افزون طلبی در جامعه به تعادلی نسبی می رسد.

یک گرسنه به طعامی بنوازی روزی بْه ز صوم رمضان است به شعبان بردن
بهْ ز آزادی صد بنده فرمان بردار حاجت مؤمن محتاج به احسان بردن

شاد کردن دل دیگران

انسان در سایه احسان و بخشش به دیگران، باری هر چند ناچیز از روی دوش آنان برمی دارد و دل آنها را شاد و مسرور می سازد و ضمن افزودن احساس زندگی در دیگری، احساس زنده بودن را درخود بارورتر می سازد. به گفته خواجه عبدالله انصاری:

اگر بر آب روی خَسی باشی و اگر بر هوا پری مگسی باشی

دل به دست آر تا کسی باشی

برای رسانه

زیرنویس

بر سفره کرامت خدا، همه چیز هست؛ آنچه نیست، اینکه تو به این هستی ها حرکت دهی و آنها را به کارگیری.

انسان آمده تا جاری شود و ببخشد و با جریان و حرکتش به این دنیای راکد و مرده، معنا و حیات بخشد.

روز احسان و نیکوکاری، شکوه محبت و صلابت فتوّت است.

روز احسان و نیکوکاری، مطلع غزل انسان دوستی و نوع دوستی است.

روز احسان و نیکوکاری، تندیس بلورین مددکاری و شمایل طلایه مددجویی است.

ایثار، تجلی و تبلور والاترین مراتب احسان است.

ایثار، محبت می آفریند و محبت و هم دلی، مایه وحدت و وفاق است.

ایثار، کوثر و خیر کثیر است و دروازه های فقر را فرومی ریزد.

Image result for ‫روز احسان و نیکوکاری‬‎

احسان و نیکوکاری، آیه های روشن کتاب محبت و سوره های سبز دفتر خلقت است.

تعداد بازدید از این مطلب: 183
برچسب‌ها: روز احسان و نیکوکاری , اسد سرخی , همه زندگیم , وبلاگ , بزرگداشت , روز احسان و نیکوکاری , اسد سرخی , همه زندگیم , وبلاگ , بزرگداشت , روز احسان و نیکوکاری , اسد سرخی , همه زندگیم , وبلاگ , بزرگداشت , روز احسان و نیکوکاری , اسد سرخی , همه زندگیم , وبلاگ , بزرگداشت , روز احسان و نیکوکاری , اسد سرخی , همه زندگیم , وبلاگ , بزرگداشت , روز احسان و نیکوکاری , اسد سرخی , همه زندگیم , وبلاگ , بزرگداشت , روز احسان و نیکوکاری , اسد سرخی , همه زندگیم , وبلاگ , بزرگداشت , روز احسان و نیکوکاری , اسد سرخی , همه زندگیم , وبلاگ , بزرگداشت , روز احسان و نیکوکاری , اسد سرخی , همه زندگیم , وبلاگ , بزرگداشت , روز احسان و نیکوکاری , اسد سرخی , همه زندگیم , وبلاگ , بزرگداشت , روز احسان و نیکوکاری , اسد سرخی , همه زندگیم , وبلاگ , بزرگداشت , روز احسان و نیکوکاری , اسد سرخی , همه زندگیم , وبلاگ , بزرگداشت , روز احسان و نیکوکاری , اسد سرخی , همه زندگیم , وبلاگ , بزرگداشت , روز احسان و نیکوکاری , اسد سرخی , همه زندگیم , وبلاگ , بزرگداشت , روز احسان و نیکوکاری , اسد سرخی , همه زندگیم , وبلاگ , بزرگداشت , روز احسان و نیکوکاری , اسد سرخی , همه زندگیم , وبلاگ , بزرگداشت , روز احسان و نیکوکاری , اسد سرخی , همه زندگیم , وبلاگ , بزرگداشت , روز احسان و نیکوکاری , اسد سرخی , همه زندگیم , وبلاگ , بزرگداشت , روز احسان و نیکوکاری , اسد سرخی , همه زندگیم , وبلاگ , بزرگداشت , روز احسان و نیکوکاری , اسد سرخی , همه زندگیم , وبلاگ , بزرگداشت , روز احسان و نیکوکاری , اسد سرخی , همه زندگیم , وبلاگ , بزرگداشت , روز احسان و نیکوکاری , اسد سرخی , همه زندگیم , وبلاگ , بزرگداشت , روز احسان و نیکوکاری , اسد سرخی , همه زندگیم , وبلاگ , بزرگداشت , روز احسان و نیکوکاری , اسد سرخی , همه زندگیم , وبلاگ , بزرگداشت , روز احسان و نیکوکاری , اسد سرخی , همه زندگیم , وبلاگ , بزرگداشت , روز احسان و نیکوکاری , اسد سرخی , همه زندگیم , وبلاگ , بزرگداشت , روز احسان و نیکوکاری , اسد سرخی , همه زندگیم , وبلاگ , بزرگداشت , روز احسان و نیکوکاری , اسد سرخی , همه زندگیم , وبلاگ , بزرگداشت , روز احسان و نیکوکاری , اسد سرخی , همه زندگیم , وبلاگ , بزرگداشت , روز احسان و نیکوکاری , اسد سرخی , همه زندگیم , وبلاگ , بزرگداشت , روز احسان و نیکوکاری , اسد سرخی , همه زندگیم , وبلاگ , بزرگداشت , روز احسان و نیکوکاری , اسد سرخی , همه زندگیم , وبلاگ , بزرگداشت , ,
موضوعات مرتبط: خبر و رسانه , ,
|
امتیاز مطلب : 39
|
تعداد امتیازدهندگان : 9
|
مجموع امتیاز : 9


بگذار برایت بریزد و تمام شهرم را خیس کند! آبرویم فدای یک تار از موهایت!


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود