از چه مطالبی خوشتون میاد و برای بهتر شدن وبلاگ خودتون منو راهنمایی کنین.دوستدار همتون مسافر زمان.


آمار مطالب

کل مطالب : 475
کل نظرات : 53

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 8
باردید دیروز : 1
بازدید هفته : 8
بازدید ماه : 93
بازدید سال : 1527
بازدید کلی : 25183

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 8
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 8
بازدید ماه : 93
بازدید کل : 25183
تعداد مطالب : 475
تعداد نظرات : 53
تعداد آنلاین : 1



Alternative content


f
تبلیغات
<-Text2->
نویسنده :
تاریخ : یک شنبه 31 ارديبهشت 1396
نظرات
شاداب

ما با ارایه این مقاله قصد نداریم شما را مدام شاد نگاه داریم، بلکه بیشتر مایلیم تا به جای احساس ناراحتی، خشم، افسردگی و اضطراب، حداقل یک یا چند بار در روز شادی را حس کنید.

به چند نکته زیر توجه کنید. لازم نیست همه نکات را رعایت کنید به آن مواردی بپردازید که بیشتر برایتان کارساز است.

در حال زندگی کنید

در لحظه باشید! به طور مثال بهتر است که هنگام صرف شام با خانواده به جای نگرانی برای قرار ملاقات روز آینده با پزشک تان، به غذا، جمع خانواده و صحبت تان فکر نمایید.

بلند بخندید

پیش بینی احساس شادی، میزان هورمون "اندروفین" و هورمون های دیگری را که به خوشی و آرامش شما می انجامد افزایش می دهد و در عین حال تولید هورمون اضطراب را کاهش می دهد. دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا 16 نفر را که همگی معتقد بودند، تماشای یک فیلم برای آنها خنده دار بود را مورد بررسی قرار دادند. سه روز قبل به نیمی از آنها گفته بودند که این فیلم کمدی است. این دسته از افراد قبل از تماشای این فیلم متوجه تغییرات بیولوژیکی در بدنشان شدند. وقتی به تماشای فیلم پرداختند، میزان هورمون اضطراب در بدنشان به طور چشم گیری کاهش یافت. این در حالی بود که میزان هورمون های شادی بخش افزایش داشت.

خوب بخوابید

بهتر است که روزانه برای مدتی کوتاه استراحت کنید و شب ها هم در حالی که کتاب می خوانید و حداکثر تا ساعت 10 شب، به رختخواب بروید و بخوابید. این راهکار برای بهبود خلق و خو و نیز چشم اندازتان نسبت به زندگی مؤثر است.

به موزیک گوش دهید

تحقیقات حاکی از آن است که شنیدن موسیقی آرام قسمتی از مغز را فعال می کند که باعث شادی می شود. در ضمن این  راهکار به کسب آرامش هم می انجامد.

این روش به طور آزمایشی در گروهی از افراد بالغ در حین عمل جراحی چشم انجام شد و نتایج نشان داد که این افراد نسبت به کسانی که در سکوت عمل شده بودند، تعداد ضربان قلب، فشار خون و فعالیت قلبی کمتری داشته اند.

منظم باشید

با وجود شلوغی میز کارتان که پر از کاغذ، مجله و صورت حساب است، یا کابینت آشپزخانه تان که بسیار نامنظم است و نیز دفترچه چک تان که در طی 6 ماه اخیر هنوز تسویه نشده، نمی توانید تمرکز کنید و نفس عمیق بکشید.

به علاوه با انجام کارهای تکراری روزانه مثل جارو زدن، گردگیری و شستشوی زمین هم می توانید به آرامش و شادی  برسید(البته فقط در صورتی که این کارها را با تمرکز کامل انجام دهید).

نه بگویید

کارهایی را که در اولویت نیستند و از آنها لذت نمی برید را از برنامه زندگی خود حذف نمایید.

برای انجام کارهایتان لیستی تهیه نمایید

هیچ چیز بهتر از این نیست که وظایف تان را بنویسید. این کار باعث می شود تا اهداف تان را شناسایی کرده و تنش و نگرانی را از وجودتان دور کنید. سپس مطمئن شوید که آیا همه وظایفتان را به خوبی انجام داده اید.

برای انجام هر کاری، زمان مشخصی را اختصاص دهید.

دکتر "ادوارد سوئارز" یکی از استادان روان پزشکی در دانشگاه دوک معتقد است: "افرادی که در یک زمان به انجام چند کار می پردازند، بیشتر به بیماری فشار خون مبتلا می شوند."

زمانی که با تلفن صحبت می کنید، به جای انجام همزمان شستشوی لباس ها یا نظافت آشپزخانه، بهتر است به راحتی بنشینید و به مکالمه خود تمرکز کنید و نیز زمانی که با کامپیوتر کار می کنید به کار یا پروژه دیگری نپردازید.

بهتر است که ابتدا کار نخست را به اتمام برسانید سپس به کار دیگری بپردازید.

باغبانی کنید

همان طور که تنفس هوای تازه و انجام حرکات ورزشی باعث کاهش اضطراب می شود و فرد را سرحال و سرزنده می کند، انجام امور باغبانی مثل زدودن علف های هرز باغ یا باغچه، تماشای رشد دانه ای که به گیاه تبدیل شده و گل می دهد و نیز  هرس شاخ و برگ درختان که ممکن است فقط چند ساعتی وقتتان را بگیرد، نیز حس شادی و آرامش را در وجودتان زنده می کند.

برای مدتی به اخبار نشریات و رسانه ها گوش ندهید

برای یک هفته هیچ روزنامه ای را نخوانید، به هیچ اخباری گوش نکنید و به عناوین اخبار هم اهمیت ندهید، با این کار از دنیای پُر تنشی که این خبرها برای ما ساخته اند دور می شوید. در عوض زمانی را به عبادت، پیاده روی، شرکت در کلاس های یوگا یا مدیتیشن اختصاص دهید.

ایمان خود را محکم کنید

دکتر "دیوید مایر" استاد روان شناسی دانشکده "هوپ" هلند معتقد است "پس از بررسی های بسیار به این نتیجه رسیدیم که افراد با ایمان شادتر از کسانی هستند که پایه های اعتقادی سست دارند و بهتر می توانند با مشکلات و ناراحتی ها  مقابله نمایند. اعتقاد و ایمان به زندگی بسیاری از افراد معنا می بخشد، قدرت پذیرش آنها را زیاد می کند، آنها را به عالم معنویت و دنیایی غیر از دنیای مادی سوق می دهد."

شکرگزار نعمت هایی باشید که خداوند به شما عطا کرده است

افرادی که روزانه زمانی را به تفکر در مورد نعمت هایی که خداوند به آنها عطا کرده (مثل سلامتی، دوستان، خانواده، آزادی، تحصیلات و...) اختصاص می دهند، بسیار شاد و سرحال اند.

گیاهان دارویی مناسب را بو کنید

بوییدن گیاهان یکی از راهکارهای مؤثر در کاهش اضطراب و ایجاد شادی است.

یکی از تحقیقات نشان داد افرادی که در معرض بوی گیاه رزماری قرار گرفتنه بودند، کاهش قابل توجه ای در اضطراب داشته اند، آگاهی شان بیشتر شده و سریع تر هم به حل مسایل ریاضی می پرداختند. از طرفی بوییدن گیاه استوخودوس هم باعث افزایش دسته ای از امواج مغزی می شود که آرامش را در بدن تقویت می کنند.

به مکان های آرام پناه ببرید

مساجد، امامزاده ها، مزارهای ائمه و علمای دین، کتابخانه، موزه و باغ ها دنیایی از آرامش هستند و برای مقابله با دنیای پر از تنش امروزی بسیار کار سازند.

در ضمن، می توانید مکان های مناسب و آرامی را که به منزلتان نزدیک است انتخاب کنید و در مواقع ناراحتی به آنجا پناه ببرید.

برای کمک به دیگران داوطلب شوید

کمک کردن به دیگران باعث می شود تا بسیاری از مشکلات خودتان هم برایتان حل شود و در ضمن باعث ارتباط اجتماعی بیشتر نیز می گردد.

از آنجایی که افراد شاد بیشتر از دیگران مایل به کمک دیگران کمک هستند، هم یاری با دیگران، شادی و رضایت فرد را افزایش می دهد.

یکی از تحقیقات حاکی از آن است که کمک داوطلبانه باعث افزایش شادی، رضایت از زندگی، عزت نفس، تسلط بیشتر به زندگی، سلامت بدنی و کاهش اضطراب می شود.

زمانی را به تنهایی بگذرانید

با وجود این که بهترین پادزهر برای درمان اضطراب ارتباط با دیگران است، اما گاهی اوقات تنهایی برای واکنش بهتر نسبت به  مشکلات، لازم و ضروری است. شما می توانید به تنهایی پارک بروید یا به تماشای یک فیلم خوب بپردازید و یا ساده تر اینکه به کتاب داستان هایتان و یا لوازم قدیمی نگاهی بیندازید.

به دوستان نزدیکتان اهمیت دهید

یکی از تحقیقات انجام شده در مورد 1300 نفر حاکی از آن است که کسانی که دوستان نزدیک و صمیمی بیشتری دارند، نسبت به آنهایی که فقط یک یا دو دوست صمیمی دارند، فشار خون، چربی و قند خون و هورمون اضطراب شان کم تر است.

به طور کلی زنان بیش از مردان از روابط دوستانه خود با خانواده و همسرشان لذت می برند.

بسیاری از بررسی ها این نکته را خاطرنشان می کند، افرادی که احساس تنهایی و اضطراب دارند و گوشه گیری می کنند، 3 تا 5 برابر بیشتر از کسانی که به دیگران محبت می کنند، (با دیگران صمیمی هستند و به خوبی ارتباط برقرار می کنند)، بیمار می شوند و زودتر مرگ به سراغ شان می آید.

تعداد بازدید از این مطلب: 127
موضوعات مرتبط: پزشکی-اطلاعات عمومی , ,
|
امتیاز مطلب : 6
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


نویسنده :
تاریخ : دو شنبه 25 ارديبهشت 1396
نظرات

خواص کامل انگور | فواید انگور، خواص دارویی و درمانی انگور

خواص کامل انگور , فواید انگور, خواص دارویی انگور, انواع انگور , خواص آب انگور , خواص انگور قرمز , عکس انگور , انگور سیاه , خواص انگور

تاریخچه درخت انگور

انگور با نام علمی viniferaسرده‌ای از درختان خانواده انگورسانان Vitaceae است. در این خانواده حدود ۱۱ جنس و بیش از ۶۰۰ گونه وجود دارد. مهم‌ترین جنس این خانواده جنس انگور است. این گیاه حالت بوته‌ای و رونده دارد و دارای پیچک در مقابل بعضی از برگ‌ها می‌باشد. میوه انگور به نوع دانه‌دار و بی‌دانه تقسیم می‌شود. هر یک از این دو جور در رنگهای سرخ و سیاه و زرد و تقریباً سبز دیده می‌شوند. این میوه در مناطقی که حداکثر دمای آن بیش از ۴۰ درجه سانتیگراد و حداقل آن کمتر از ۱۵  درجه زیر صفر نباشد بهتر رشد می‌کند. کشور ایران دهمین تولید کننده انگور دنیاست که حدود ۳٫۳ درصد از کل تولید انگور دنیا را به خود اختصاص داده است.ایران در سال‌ های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ پس از کشورهایی مانند چین، ایتالیا، ایالات متحده، اسپانیا، فرانسه، ترکیه، شیلی، آرژانتین و هند، با سطح زیر کشت بیش از ۲۸۰۰ کیلومتر مربع و دارای تولید سالانه بیش از ۲۲۵۰۰۰۰ تن انگور می‌ باشد.

برخی از انواع انگور که در ایران کشت می‌شوند عبارتند از: کندری، شاهرودی، یاقوتی قرمز، یاقوتی سفید، فخری، عسگری، مهدی خانی، بی دانه، بی دانه قرمز، مهره، شانی، ریش بابا، کشمشی یا سلطانی، روچه قرمز، روچه سفید، سنگک، امیری، لعل، حاجی عباسی، چشم گاوی، قندهاری، مایه میش، غلامی، شست عروس چیرکینک بستک، صاحبی، نباتی، شاهانی، یزدانی، مراغه‌ای، خلیلی، گوهر، لعل حسینی، دم خروسی، رازقی شیرازی، الوان، شصت عروسان، نارا، مادر وبچه، مسکه، گزنه‌ای، ملائی، مثقالی، ورچه‌ای، ابی، الفی سیاه، لوغن، شاماما.

خواص کامل انگور , فواید انگور, خواص دارویی انگور, انواع انگور , خواص آب انگور , خواص انگور قرمز , عکس انگور , انگور سیاه , خواص انگور

خواص انگور ، درخت انگور


خواص انگور برای تقویت سیستم ایمنی

انگور نه تنها با داشتن ترکیبات فعال زیستی آنتی اکسیدان بلکه با مقادیر زیاد ویتامین های C و A و املاح به تقویت سیستم ایمنی کمک می کند.


خواص انگور برای بهبود تپش قلب

تپش قلب مصرف روزی یک لیوان آب انگور می تواند حالت های تپش قلب را تسکین دهد. قبل از خواب یک لیوان آب حاوی یک قاشق غذاخوری عسل و نصف لیوان آب لیمو بخورید. مصرف میوه و سبزی تازه را بالا ببرید. فعالیت های جسمی مانند شنا، دوچرخه سواری و… را به برنامه روزانه خود اضافه کنید تا قلب سالمی داشته باشید. از مصرف نوشیدنی های کافئین دار بپرهیزید.


فواید انگور و اثرات آنتی اکسیدانی آن

عصاره هسته انگور با داشتن محتوای بالای پروسیانیدین ها دارای خواص آنتی اکسیدانی بوده که رادیکال های آزاد را می بلعد. سایر بخش های انگور نیز دارای آنتی اکسیدان هستند اما غلظت این ترکیبات در پوسته و هسته بالاتر است.


خاصیت انگور برای محافظت از قلب

انگور باعث افزایش سطوح اکسید نیتریک در خون شده و بنابراین تشکیل لخته و در نتیجه خطر حمله قلبی را کاهش می دهد. علاوه براین آنتی اکسیدان های موجود در انگور سبب کاهش اکسیداسیون کلسترول LDL، به عنوان عامل خطر اصلی تنگی عروق و بیماری های قلبی عروقی می شوند. فلاوونوئیدهای موجود در انگور و رزوراترول علاوه بر ایجاد رنگ آنتی اکسیدان های قدرتمندی محسوب می شوند. این ترکیبات با مهار اثرات مخرب رادیکال های آزاد بر اکسیداسیون LDL و کاهش استرس اکسیداتیو و تجمع پلاکتی از شریان ها محافظت می کنند. علاوه براین انگور با کاهش التهاب و فشارخون می تواند به سلامت قلب و عروق کمک کند.


خواص انگور جهت بهبود دیابت

اخیراً بررسی ها نشان داده که عصاره های تهیه شده از پوست انگور می تواند در کنترل قند خون و نفروپاتی دیابتی موثر باشد. علاوه براین کشمش به عنوان یکی از فرآورده های حاصل از انگور می تواند جایگزین خوبی برای قند و شکر در بیماران دیابتی باشد اما بااین حال بهتر است در مصرف آن تعادل رعایت شود.


خواص انگور : اثرات ضد میکروبی و ویروسی

بسیاری از اجزای انگور از جمله گالیک اسید، هیدروکسی سینامیک اسید، فلاونول ها، رزوراترول و تانن دارای فعالیت ضد میکروبی و ضدویروسی هستند و می توانند بدن را از عفونت ها از جمله عفونت های باکتریایی روده ای محافظت کنند.


فواید انگور : بهبود بیماری های اعصاب

براساس بررسی های اولیه انگور و ترکیبات فعال و آنتی اکسیدانی آن به ویژه رزوراترول از طریق مهار استرس اکسیداتیو و التهاب یا تغییر بیان ژن های درگیر در بیماری های مغز و اعصاب از جمله آلزایمر و پارکینسون می توانند در محافظت مغز موثر باشند.


خواص انگور و اثرات ضد سرطانی آن

مصرف انگور می تواند به سلامت بافت کولون و جلوگیری از مسیرهای سرطان زایی دراین ناحیه کمک کند. علاوه براین اثرات مثبت خوردن انگور یا مصرف مکمل ترکیبات فعال آن از جمله رزوراترول در پیشگیری از انواع مختلف سرطان ها از جمله سرطان پستان، پروستات، معده و پوست نشان داده شده است. از طرف دیگر آب انگور نه تنها در پیشگیری بلکه در سرکوب رشد سلول های سرطانی نیز موثر است اما با وجود فواید مصرف انگور و فرآورده های آن به عنوان بخشی از رژیم غذایی روزانه هنوز توصیه ای برای مصرف مکمل پیشگیرانه به صورت روزمره وجود ندارد.


خواص انگور : بهبود سلامت چشم

مصرف میوه تازه انگور و یا عصاره آن با داشتن غلظت بالای آنتی اکسیدان ها می تواند از کاهش بینایی و بیماری تحلیل برنده ماکولار وابسته به سن جلوگیری نموده و به طورکلی از سلامت چشم ها حمایت کند. علاوه براین فلاوونوئیدهای موجود در انگور می توانند با کاهش رادیکال های آزاد و جلوگیری از اثرات مخرب آن ها خطر آب مروارید را نیز کاهش دهند.

خواص کامل انگور , فواید انگور, خواص دارویی انگور, انواع انگور , خواص آب انگور , خواص انگور قرمز , عکس انگور , انگور سیاه , خواص انگور

خاصیت انگور ، عکس خوشه انگور


نگاهی به دیگر خواص انگور :

#نوشیدن روزانه آب انگور به پایین نگه داشتن فشارخون کمک می‌کند.

#انگور برای درمان ورم معده و روده مفید است‌.

#انگور بر طبق طب قدیم ایران گرم و تر است‌.

#هر شخصی باید در روز انگور میل کند زیرا میوه ای ضد عفونی کننده است .

#خوب است بدانید انگور پتاسیم زیادی دارد که به جبران ضعف بدن کمک می کند .

#اخلاط بدن را متعادل می‌کند‌.

#بسیار مقوی و مغذی است‌.

#خون را تصفیه می‌کند‌.

#سینه و ریه را صاف و تمیز می کند‌.

#امروزه در طب درمان های طبیعی ( نتروپت ) ، از رژیم های مختلف انگور استفاده می کنند هم چنین این میوه را برای درمان بیماری های یبوست ، عوارض رماتیسم ، کم خونی و حتی پیش گیری از سرطان سودمند می دانند .

#در درمان سل ریوی و سیاه سرفه مؤثر است‌.

#برای درمان اسهال خونی از انگور استفاده می‌شود‌.

#برای درمان نقرس بسیار مفید است‌.

#یکی از خواص انگور ،‌ صاف کننده و « مولد خون بودن » آن اس.

#انگور قند خون را نیز تنظیم می کند.

#انگور دو برابر گوشت در بدن انرژی تولید می‌کند در حالی که سمیّت گوشت را ندارد.

#انگور یکی از میوه های ضد سرطان شناخته شده است و این ، به خاطر خواص ضد عفونی کنندگی آن است .

#افرادی که در دوره ی نقاهت یک بیماری هستند و یا ضعف عمومی بدن دارند ، و در نتیجه قدرت دفاعی بدن آنها کم شده است ، سعی کنند از انگور مقدار زیاد استفاده کنند .

#تأمین کننده غذای عضلات و روشن کننده مغز و تقویت حافظه است.

#افراد مبتلا به ناراحتی های قلب و اعصاب می تواتند آب انگور را نیز در طی روز بنوشند .

آب انگور اختلالات خونی را درمان کرده و برای پاک‌سازی خون فوق‌العاده است و سموم مضر را از بدن بیرون می‌برد.

#خوردن انگور از کم خونی جلوگیری می‌کند مخصوصاً برای کودکان در فواصل غذا میل شود.

#انگور برای سلامتی قلب ، ریه و کلیه نافع است و به علت داشتن املاح و مواد سلولزی، ملین و مدر بوده و برای مبتلایان به اوره ی خون مناسب و سازگار است .

#یبوست که عوارض آن بی اشتهایی ، نفخ ، سردرد تشنگی مفرط و بد بویی دهان است با خوردن آب انگور تازه برطرف می شود .

#رژیم آب انگور برای مبتلایان به سل ریوی و بواسیر نیز مفید است‌.

#انگور دارای کلسیم ، آهن ، فسفر ، سیلسیم و املاح معدنی است و منگنز و ید را نیز دارد.

#برای درمان نقرس ، رماتیسم ، سنگ کلیه و مثانه روزی ۳ لیوان آب آنگور در فواصل غذا میل شود.

#انگور دارای ویتامین‌های و B و C وA و D است.

#کسانی که ریه‌های آزرده دارند انگور غذای خوبی است.

#انگور اشتها آور است.

#انگور فشار خون را برطرف می‌کند. ۱۰ صبح و ۵ عصر میل شود.

#اگر هر صبح ناشتا یک قاشق از اشک مو بنوشید سنگ کلیه و مثانه برطرف خواهد شد.

# انگور یک غذای خوب برای کسانی که می‌خواهند دچار سرطان نشوند، می‎باشد.

#خوردن سرکه همراه غذا به هضم غذا کمک کرده و اشتها را باز می‌کند.

#انگور چون تشعشعات خورشید را جذب نموده بهتر است خالص خورده شود.

#انگور دافع سودا ، نرم کننده سینه است.

#برای درمان یرقان هسته انگور را بکوبید با عسل مخلوط کرده میل نمایید.

#آب انگور قرمز خواص ضدویروسی و ضدباکتریایی قوی دارد، به همین علت از فرد در مقابل بسیاری عفونت‌ها محافظت می‌کند.

#آب انگور به خاطر ارزش درمانی بالایی که دارد، در درمان آسم بسیار مفید شناخته شده است.

# فلاوونوئید موجود در آب انگور سطح کلسترول HDL (کلسترول خوب) را در بدن بالا می‌برد و به همین ترتیب از ایجاد انسداد در شریان‌ها جلوگیری کرده و قلب، سالم می‌ماند.
#رزوراتول موجود در آب انگور از تشکیل تومور در بدن جلوگیری می‌کند و به همین روش از بروز سرطان جلوگیری می‌کند. آب انگور بنفش از سرطان سینه پیشگیری می‌کند.
#با نوشیدن آب انگور، سطح اکسید نیتریک در بدن بالا می‌رود که ایجاد لخته در رگ‌های خونی را کاهش می‌دهد. این مسئله احتمال بروز بیماری و حمله قلبی را کاهش می‌دهد.

# آب انگور اختلالات خونی را درمان کرده و برای پاک‌سازی خون فوق‌العاده است و سموم مضر را از بدن بیرون می‌برد.

#آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آب انگور، سلول‌های تخریب ‌شده را ترمیم کرده و همچنین از تخریب بیشتر آن‌ها جلوگیری می‌کند.

#فردی که به صورت روزانه آب انگور می‌نوشد، دچار سرفه و ترش کردن معده نمی‌شود.

#نوشیدن آب انگور در صبح بدون شکر به درمان میگرن کمک می‌کند.

#رزوراتول موجود در آب انگور از تشکیل تومور در بدن جلوگیری می‌کند و به همین روش از بروز سرطان جلوگیری می‌کند.# آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آب انگور می‌تواند از پیر شدن و بیماری‌های مرتبط با آن مثل آلزایمر جلوگیری کند.

#آب انگور بنفش از سرطان سینه پیشگیری می‌کند

# آب انگور مشکل یبوست را نیز درمان می‌کند و یک ملین خوب به شمار می‌رود.

#آب انگور بنفش به مقابله با تصلب شریان کمک می‌کند.

#آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آب انگور سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند.

#آب انگور خواص ضدپیری دارد و به پایین نگه داشتن وزن نیز کمک می‌کند.

خواص کامل انگور , فواید انگور, خواص دارویی انگور, انواع انگور , خواص آب انگور , خواص انگور قرمز , عکس انگور , انگور سیاه , خواص انگور

عکس انگور ، خاصیت انگور


ارزش غذایی ۱۰۰ گرم انگور :

آب ۷۵ گرم
پروتئین ۱/۳ گرم
مواد قندی ۲۰ گرم
کلسیم ۱۲ میلی گرم
فسفر ۰/۴ میلی گرم
آهن ۰/۴ میلی گرم
سدیم ۳ میلی گرم
پتاسیم ۱۷۵ میلی گرم
ویتامین آ ۱۰۰ گرم
ویتامین ب ۱ ۰/۰۵ میلی گرم
ویتامین ب ۲ ۰/۰۳ میلی گرم
ویتامین ب ۳ ۰/۳ میلی گرم
ویتامین ث ۴ میلی گرم
ارزش تغذیه ای ۱۰۰ گرم انگور
انرژی ۶۹ کیلوکالری
کربوهیدرات ۱۸ گرم
پروتئین ۰/۷۲ گرم
چربی کل ۰/۱۶ گرم
فیبر کل ۰/۹ گرم
فولات ۲ میکروگرم
نیاسین ۰/۱۸۸ میلی گرم
ویتامین آ ۶۶ واحد


نکاتی در مورد مصرف انگور :

۱- معمولاً اگر در مقادیر کم و با فاصله از غذا خورده شود، کسی از آن متضرّر نمی شود. ولی با این حال، انگور می تواند در معده های سرد و ریحی( باددار)، ایجاد نفخ و احساس کشیدگی و درد کند که این افراد باید اوّلاً انگور را با نان و هندوانه و آب یخ نخورند. (آب یخ باعث فساد انگور و موجب بروز بیماریهایی مثل استسقا می گردد.)

۲- گاهی افراد گرم با خوردن انگور، احساس داغی و تب در بدن خود می کنند که برای رفع این حالت باید مقدار کمی سکنجبین بنوشند یا اندکی ترشی بمکند.

۳- ترکیبات آب انگور در بعضی از موارد، بسیار شبیه مواد مغذّی موجود در شیر مادر است؛ بنابراین در تغذیه کودکان می توان از آن بهره برد. همچنین آب آن باعث افزایش شیر مادران شده و رافع خستگی و فشارهای عصبی است.

۴- گفته شده است که انگور تازه چیده شده را نباید مصرف کرد و بهتر است ۲-۱ روز بعد از چیده شدن، تناول شود.

خواص کامل انگور , فواید انگور, خواص دارویی انگور, انواع انگور , خواص آب انگور , خواص انگور قرمز , عکس انگور , انگور سیاه , خواص انگور

عکس چند نوع انگور


مضرات انگور :

۱- زیاده روی در مصرف آب انگور به‌ طور مداوم ایجاد سنگ کلیه می‌کند.
۲- افراط در خوردن کشمش و مویز خون را کثیف می‌کند.
۳- غوره برای معده مضر است و دیر هضم می‎باشد.
۴- برخی زنان باردار نسبت به انگور آلرژی دارند و نباید از انگور یا آب انگور استفاده کنند.
۵- اگر دچار کم‌خونی هستید (آهن خونتان کم است)، از نوشیدن آب انگور تیره و غلیظ خودداری کنید. آب انگور تیره حاوی مواد شیمیایی است که می‌تواند سطح آهن بدن را کاهش دهد.

تعداد بازدید از این مطلب: 136
موضوعات مرتبط: پزشکی-اطلاعات عمومی , ,
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


نویسنده :
تاریخ : دو شنبه 25 ارديبهشت 1396
نظرات

خواص کامل پیاز | فواید ، خواص دارویی و درمانی پیاز

خواص پیاز , فواید پیاز , خاصیت پیاز

 

تاریخچه گیاه پیاز

پیاز از قدیمی‌ ترین سبزیها و صیفیجات در دنیا و ایران است که خاستگاه اصلی آن ایران و افغانستان ذکر شده است. پیاز به خانواده آلیاسه (Alliaceae) متعلق است و گیاهی است دو ساله با رشد بوته‌ای ضعیف، برگهای استوانه‌ای شکل تو خالی که در سال اول با توجه به طول روز مورد نیاز خود تشکیل سوخ (Bulb) داده و در سال دوم با کشت سوخها و پس از ظهور ساقه (های) گل دهنده و چترها تولید بذر می‌نماید. مهم‌ترین فاکتورهای محیطی مؤثر در تشکیل سوخ درجه حرارت و طول روز است و بر این اساس ارقام پیاز به سه گروه شامل ارقام روز بلند، روز متوسط و روز کوتاه تقسیم بندی می‌شوند. اهمیت این موضوع در تعیین زمان مناسب کاشت است به طور مثال برای کاشت ارقام روز بلند مانند قرمز ایلخچی به طور معمول فروردین ماه اقدام به کاشت می‌شود. این محصول سه هزار سال قبل از میلاد مسیح در مصر کشت شده و بر اساس برخی اسناد کارگرانی که در ساختن اهرام مصر فعالیت می‌کرده‌اند از پیاز به عنوان غذای اصلی استفاده می‌کردند. مصری ها نه تنها بعنوان پول از آن استفاده می کردند بلکه بر سر قبر شاهان می گذاشتند و این به منزله هدیه ای برای مرده بشمار می رفت که این هدیه اهمیت روحی برای مرده در زمان زندگی پس از مرگ او داشت.

پیاز در طول زمان نه تنها در آشپزی بلکه خاصیتهای درمانی آن مورد توجه قرار گرفته است. در اوایل قرن ششم به عنوان دارو در هند استفاده می شد. هندیها در استفاده پیاز شهرت داشتند. در یونان باستان آن را با مخلفات اضافی مخلوط می کردند چون مردم آن را خیلی تند و تیز نمی دانستند، با این حال، بخاطر بوی بدآن ، پیاز در میان مردمان فقیر در سراسر دنیا که می توانستند به راحتی از این گیاه ارزان برای خوش طعم کردن غذاهایشان استفاده کنند شهرت یافت. پیازها بعنوان یک گیاه بی قید و شرط در ترکیبات مواد غذایی بسیاری از کشورهای اروپایی در دوره قرون وسطی مورد استفاده قرار می گرفت و بعدها بعنوان یک صبحانه سالم و کلاسیک استفاده می شد. کریستف کلمب پیاز را به هند غربی آورد. پرورش آنها در سرتاسر نیمکره غربی گسترش یافت. امروزه چین، هند، ایالت متحده آمریکا، روسیه و اسپانیا از تولیدکنندگان برتر پیاز هستند.

خواص پیاز , فواید پیاز , خاصیت پیاز

گیاه پیاز


خواص پیاز برای دیابت

دریافت مقدار زیادی از پیاز موجب کاهش قند خون می‌شود. بنابراین بیماران دیابت ی می‌توانند با خیال راحت پیاز بخورند. تحقیقات پزشکی نشان می‌دهد که پیاز دارای ماده‌ای به نام آلل پروپیل است که با افزایش انسولین موجب کاهش قند خون می‌شود. پیاز همچنین خواص سبزیجات-خواص میوه ها سبزیجات و سلامت – خوبی از کرومیوم، یک ماده معدنی مفید است که به سلول‌ها کمک می‌کند تا به انسولین پاسخ بدهند. یک فنجان پیاز خام حاوی بیش از ۲۰ درصد مواد معدنی مفید و مهم برای بدن است.


پیاز ضد کلسترول

پیاز خواص ضد کلسترولی دارد. این خاصیت پیاز مدیون خواص آنتی اکسیدانی و امگا ۳های موجود در آن است. در واقع پیاز به کمک امگا۳های خود به کاهش میزان تری گلیسیرید خون کمک می کند. تری گلیسیریدها چربی هایی هستند که بدن به عنوان انرژی از آن ها استفاده می کند. هنوز به طور دقیق ارتباط بین تری گلیسیرید و کلسترول مشخص نشده است اما متخصصان بر این باورند زمانی که میزان تری گلیسیرید بالا می رود میزان کلسترول خوب کاهش می یابد و به این ترتیب کلسترول بد خطرناک تر شده منجر به بسته شدن رگ های خونی می شود.


خواص پیاز برای قلب

مصرف منظم پیاز، همانند سیر میزان کلسترول و فشارخون بالا را کاهش داده و از بیماری آترواسکلروز یا سختی عروقی و دیابت و بیماری‌ های قلبی جلوگیری می‌کند. این اثرات پیاز به دلیل وجود مواد سولفور، کرومیوم و ویتامین ۶B موجود در آن است که با کاهش میزان ماده‌ای به نام هموسیستئین از خطر سکته و حملات قلبی کم می‌کند تحقیقات دانشمندان روی افرادی که از پیاز بیشتری استفاده می‌کردند نشان می‌دهد پیاز، چای، سیب و کلم بروکلی که سرشار از فلاونوئیدها هستند تا ۲۰ درصد از خطرات بیماری‌های قلبی کم می‌کند.


فواید پیاز جهت پیشگیری از سرطان روده

طبق تحقیقات دانشمندان، مصرف منظم پیاز البته دو تا چند بار در هفته، به طور واضح خطر سرطان روده بزرگ را کم می‌کند. پیاز سرشار از فلاونوئیدها است و از رشد تومورها در حیوانات جلوگیری می‌کند بنابراین می‌تواند سلول‌های روده بزرگ را از آسیب حفظ کند. پختن گوشت با پیاز می‌تواند به کاهش مواد سرطان‌زا که در هنگام پخت گوشت در حرارت ایجاد می‌شوند، کمک کند. تحقیقات دانشمندان حاکی از آن است که پیاز اثرات حمایتی و مهمی در پیشگیری از گسترش سرطان روده بزرگ دارد.


خواص پیاز برای استخوان‌ ها

شیر تنها ماده غذایی موثر در تقویت سلامت استخوان‌ها نیست. پیاز هم مانند شیر می‌تواند در نگهداری سلامت استخوان‌ها موثر باشد. به نوشته مجله غذای آمریکا، پیاز فعالیت استئوکلاست‌ ها (سلول‌ هایی که باعث از بین رفتن استخوان) می‌شود را مهار می‌کند. پیاز اثرات سودمندی هم برای زنان دارد. زنانی که در معرض خطر پوکی استخوان هستند و یا در دوران یائسگی قرار دارند می‌توانند علاوه بر شیر از پیاز هم کمک بگیرند. داروی آلندرونات که توسط پزشک برای پیشگیری از کاهش توده استخوانی تجویز می‌شود مانند پیاز فعالیت استئوکلاست را کاهش می‌دهد. با این تفاوت که این دارو ممکن است عوارض جانبی کمی داشته باشد اما عارضه جانبی پیاز تنها بوی پیاز در تنفس است. البته دقت کنید که هیچگاه نباید بدون نظر پزشک دارویی را مصرف و یا آن را قطع کنید.


پیاز ضدالتهاب قوی

مواد ضدالتهابی متعددی که در پیاز وجود دارد باعث کاهش علایم مربوط به بیماری‌های التهابی مانند درد، تورم و آرتروز می‌شود و بیماری‌های آلرژی مانند آسم و بیماری‌ها احتقانی دستگاه تنفس مانند سرماخوردگی با مصرف پیاز بهتر می‌شود. پیاز و سیر هر دو حاوی موادی هستند که آنزیم‌هایی را که پروستاگلندین‌های التهابی ایجاد می‌کنند را مهار می‌کنند. بنابراین به مقدار زیادی می‌توانند التهاب را کاهش بدهند. اثرات ضدالتهابی پیاز نه تنها به دلیل ویتامین C موجود در آن بلکه به دلیل وجود مواد دیگری به نام ایزوتیوسیانیدها است. در مجموع می‌توانیم بگوییم که فلاونیدهای موجود در پیاز می‌توانند بسیاری از باکتری‌ها را از بین ببرند و خوردن آنها در فصول سرد و هنگام سرماخوردگی بسیار مفید است.


خواص پیاز و رگ های خونی

اگر چه این خاصیت پیاز به پای سیر نمی رسد اما باید بدانید که پیاز به گردش خون بهتر کمک زیادی می کند. نتایج یک پژوهش انگلیسی نشان می دهد افرادی که روزانه سوپ پیاز می خورند کمتر دچار انباشتگی جرم در رگ های خونی شان می شوند. البته مطالعات در این زمینه همچنان ادامه دارد. در واقع پیاز حاوی آنتی اکسیدان ها و ترکیبات سولفیدی (گوگرددار) است و برای همین برای رگ ها مفید است. همچنین باید بدانید که این ماده غذایی مفید حاوی امگا ۳ نیز هست که میزان کلسترول خون را پایین می آورد. پتاسیم موجود در آن، نمک بیش از اندازه ی بدن را دفع می کند و برای همین قلب و رگ های خونی را در سلامت نگه می دارد. حتماً سر سفره پیاز خام داشته باشید. در تهیه ی سالادهایتان از این ماده ی غذایی غافل نشوید. توجه داشته باشید پیاز خام حاوی آنتی اکسیدان های بیشتری است.


خواص پیاز برای لاغری

اصلاً هر ماده ی غذایی که باعث لاغری شود عزیزتر است. اگر می خواهید لاغر شوید پیاز را وارد برنامه ی غذایی تان بکنید. اول به خاطر این که پیاز حاوی فیبر است. فرقی نمی کند که خام باشد یا پخته! فیبرهای موجود در آن داخل دستگاه گوارش حجیم می شود و برای همین احساس گرسنگی را کاهش می دهد. این ماده ی غذایی همچنین ادرار آور است و به دفع سموم بدن کمک می کند. در نهایت باید بگوییم که پیاز میزان تری گلیسیرید خون را کاهش می دهد. تری گلیسیریدها چربی های انباشته شده در بافت های چربی بدن هستند که در شکم، ران ها و غیره انباشته می شوند. فرقی نمی کند چه پیازی باشد! اگر می خواهید لاغر شوید پیاز سفید، قرمز، زرد، خام و پخته میل کنید. توجه داشته باشید که در پخت آن از روغن بیش از حد استفاده نکنید.


خاصیت پیاز ضد درد

براساس تحقیقی کلینیکی که در سال ۱۹۹۰ در داکوتای شمالی انجام شد، زنانی که رژیم غذایی غنی از منگنز دارند، کمتر دچار علایم نشانگان قبل از قاعدگی مثل دردهای شکمی یا بدخلقی می شوند زیرا پیاز یکی از منابع خوب منگنز به شمار می رود و این ماده معدنی مانند یک ضددرد عمل می کند.


خواص پیاز در هضم غذا

خوردن پیاز خام به همراه غذا ، مخصوصا برنج. پیاز برای هضم غذا بسیار مفید است و بدن را قوی میکند. برای همین سعی کنید حتما در غذا های دیر هضم از این گیاه استفاده کنید. پیاز خاصیت ضد باکتری دارد پس سعی کنید در حین مسافرت حتما پیاز بخورید. کسانی که سنگ کلیه دارند میتوانند طبق توضیحاتی که در مطلب خواهیم داد از شربت پیاز استفاده کنند.


خواص پیاز و تقویت کلاژن سازی

پیاز هم مانند سیر بر فعالیت ۲ نوع آنزیم که سبب ایجاد التهاب و تحریک پذیری پوست می شود، تاثیر گذاشته و با کاهش یا متوقف کردن فعالیت این دو آنزیم می تواند پوستی زیبا و بدون چین و چروک به ما هدیه دهد. پیاز علاوه بر دارا بودن ویتامین C و آنتی اکسیدان، حاوی ترکیباتی است که خاصیت ضدالتهابی دارد و موجب تقویت کلاژن سازی در پوست شده و در نتیجه از شل شدن و افتادگی پوست جلوگیری و آن را سفت می کند.


فواید پیاز : ضد چین و چروک

یکی از خواص پیاز، خاصیت آنتی اکسیدانی آن است .همانطور که می دانید ،آنتی اکسیدان ها تاثیر بسزایی در مراقبت از پوست دارند. آنتی اکسیدان های موجود در پیاز با رادیکال های آزادی که باعث ایجاد چین و چروک می شوند مقابله کرده و پوست شما را از چین و چروک محافظت می کنند.


پیاز : ضد فشار خون

پیاز مانند سیب دارای نوعی آنتی اکسیدان به نام کرکتین است. تحقیقات پژوهشگران که نتایج آن در سال ۲۰۰۷ منتشر شد، نشان داد کرکتین تاثیر ویژه ای بر کاهش فشارخون دارد و از تخریب دیواره عروق پیشگیری می کند و به این ترتیب خطر بروز بیماری های قلبی- عروقی را کاهش می دهد.


خواص پیاز برای درمان سرماخوردگی و آنفلوانزا

بیشتر ما از بوی تند پیازها اطلاع داریم. آیا می دانستید که این بو سلاح مخفی پیازها در مقابل ویروس ها و باکتری ها می باشد؟ این بوی تند به خاطر وجود ترکیبات سرشار از سولفور می باشد که به افزایش سلامتی و تندرستی بدن کمک می کنند. بوی تند پیاز باعث ریزش آب از چشم و بینی می شود و آن در نتیجه تحریک سیستم ایمنی بدن به منظور مبارزه با عفونت باکتریایی یا ویروسی می باشد. این کار به بدن کمک می کند تا ویروس را دفع کرده و از افزایش التهاب جلوگیری کند.


پیاز لایه بردار پوست

عصاره پیاز چون دارای اسیدهای گیاهی است روی پوست می تواند پیلینگ مناسب انجام دهد، یعنی باعث ریزش و رفع لایه سلول های مرده و کراتینی پوست شود و این فعالیت، شادابی پوست را فراهم می آورد که ثمره این عملکرد داشتن پوستی بدون لک، جوش، تمیز و با طراوت بوده که در بررسی ها و تحقیقات به اثبات رسیده است. بعد از شستن پوست اگر لازم باشد بهتر است به مقدار لازم کرم گیاهی روی پوست مالیده شود. البته پوست های چرب معمولا نیاز به کرم ندارند.


پیاز ضد آکنه

یکی دیگر از ترکیبات پیاز کرومیم (chromium) است. یکی از عوامل مهم در بروز آکنه وجود باکتری است که کرومیم می تواند میزان آلودگی های باکتریایی را کم کرده و به کمتر شدن آکنه کمک کند. بنابراین، با وارد کردن این ماده غذایی در رژیم غذایی روزانه خود می توانید پوستی شاداب و زیبا داشته باشید.


 

خواص پیاز , فواید پیاز , خاصیت پیاز

عکس پیاز ، خواص پیاز


نگاهی به سایر خواص پیاز

# برای تقویت نیروی جنسی چه زن و چه مرد گوشت را همراه پیاز زیاد بپزید.
# پیاز پخته همراه با چربی دفع کننده اخلاط سینه می‎باشد.
#  زیاده روی در خوردن پیاز موجب تشنگی، استفراغ، تیرگی چهره و حتی فراموشی می‌ شود.
# پیاز به علت داشتن گوگرد ضد عفونت خون است. وقتی گوگرد وارد خون و ریه‌ها گردد با عفونت‌های مجاری تنفسی، مانند آسم ، برونشیت و گریپ و غیره مبارزه می ‌کند.
# یک پزشک هندی به نام مِنون در پی تحقیقات دو ساله ی خود در دانشکده ی پزشکی، دانشگاه نیوکاسل انگلستان، اعلام نمود که: پیاز خام، پخته و یا سرخ کرده از تشکیل لخته ‌های خون در رگ ها جلوگیری نموده و مانع از بروز سکته ی قلبی و مغزی  می ‌شود.
# پیاز قادر است که کلسترول  و چربی های خون را کاهش داده و از انعقاد خون داخل رگ ها جلوگیری نماید.
# پیاز قادر است خطر ابتلا به سرطان معده را کاهش دهد.
# برای درمان زردی پیاز را در سرکه سیب پخته میل کنید.
# برای درمان ورم طحال به روش ۲۵ استفاده کنید.
# اگر کسی دچار هاری شد یعنی سگ هار او را گاز گرفت، روزانه حدود ۳۰۰ گرم آب پیاز همراه آب به مدت ۳ روز بخورد در عین حال جهت زدن واکسن از پزشک فراموش نکند.
# یک روش دیگر برای سوختگی، آب پیاز را با عسل مخلوط کرده به‎صورت مرهم روی سوختگی بمالید.
#  کسانی که می‎خواهند چربی خونشان کم شود روزانه ۶۰ گرم پیاز خام بخورند.
# جا دارد یک دستور علمی زیبا از حضرت رسول(ص) در این جا در رابطه با پیاز نوشته شود. در هر شهری که وارد شدید قبل از هر چیز از پیاز و سبزی‎های آن شهر بخورید ایمن می‎شوید از دردهای آن شهر، ناراحتی‎ها را بیرون کرده نیروی عضلانی و قوه شما را تأمین خواهد نمود و برای تب نافع است.
# برای درمان چین و چروک پوست صورت یک پیاز را خرد کرده زیاد درشت یا ریز نباشد با یک لیوان آب بپزید تا آب لیوان به نصف برسد، صبح ناشتا بنوشید اگر حساسیت داشتید منصرف شوید.
# مخلوطی از آب پیاز و عسل، ناراحتی سرماخوردگی، سرفه، گلودرد، حساسیت، تب و … را برطرف می کند.
# قرار دادن برش های پیاز روی پیشانی، از بروز عارضه جانبی تب پیشگیری می کند.
# مصرف روزانه یک عدد پیاز، بی خوابی یا اختلال خواب را برطرف می کند.
# با افزایش ترشح معده، ناراحتی گوارشی را برطرف می کند.
# پیاز از لخته شدن خون جلوگیری می‎کند در نتیجه برای امراض وخیم قلبی بسیار مفید است.
# کسانی که دستگاه هاضمه ضعیفی دارند کمتر پیاز استفاده کنند.
# کسانی که تب دارند پیاز داغ را روی شکم خود بگذارند وقتی سرد شد از روی شکم بردارند.
# برای معالجه ترک دست و پا پیاز را رنده کرده دست خود را داخل آن بگذارید روزی ۲ بار این عمل را تکرار کنید.
# کسانی که ناخن ‎های آن‎ها درد می‎کند پیاز را در آتش یا در فر پخته ضماد پیاز پخته را روی ناخن‎ها بگذارند.
# به‎خاطر وجود گوگرد در پیاز برای تقویت سلسله اعصاب بسیار مفید است.
# ترکیبات شیمیایی که در پیاز وجود دارد از لخته شدن خون جلوگیری میکند این ترکیبات مانع تجمع پلاکت در شریانها و همچنین تشکیل لخته های خونی در سیاهرگ  که دو عامل موثر در بروز سکته های قلبی و مغزی است ؛ می شوند
# پیاز از قدیمی ترین سبزی هایی است که بشر استفاده می کند. از این سبزی نه تنها برای طعم دادن به غذا، بلکه حتی برای بسیاری حکم طلا داشته و آن را در داد و ستدهایشان به کار می برده اند .
# ارزشی که قدیما برای پیاز قائل بودند، بی دلیل نیست زیرا تحقیقات گسترده پژوهشگران در دهه اخیر از حقایق جالبی در این زمینه پرده برداشته است. اگر از افرادی هستید که علاقه ای به مصرف پیاز ندارند، حتما این مطلب را بخوانید.
# گرفتگی بینی و سردرد برای هیچکس خوشایند نیست. خوردن پیاز باعث نرم شدن مخاط بینی شده و از جدی تر شدن مشکلات سینوسی جلوگیری می کند. پیاز سبب تخلیه مخاط های سینوسی می شود.
# پیاز در درمان بی خوابی سودمند است.
# کسانی که قند خونشان کمتر از حد طبیعی است از خوردن پیاز خودداری کنند.
# برای درمان میگرن پیاز خام را له کرده بر پیشانی بگذارید.
# برای ساکت کردن سوزش گزش زنبور از ضماد پیاز استفاده کنید.
# از بروز پوکی استخوان پیشگیری می کند.
# التهاب ایجاد شده در مفصل ها را برطرف می کند.
# مالیدن مخلوطی از آب پیاز و زردچوبه، لکه های تیره روی پوست را از بین می برد.
# تقویت کننده حافظه و سیستم عصبی است.
# اگر پیاز پخته گرم را بر روی دمل قرار دهید باعث باز شدن آن می‎شود.
# برای درمان بواسیر پیاز پخته را به‎صورت ضماد در محل بگذارید.
# برای تحریک میل شهوت تخم پیاز را کوبیده همراه نبات روزی یک قاشق چای‎خوری میل شود.
# برای رفع بوی پیاز بعد از خوردن کمی گردو بجوید.
# برای جلوگیری از خونریزی بینی پیاز را به‎صورت برش برش درآورده به پشت گردن خود بمالید.
# کسانی که دچار ورم‎های مفصلی مخصوصاً ساق پا می‎باشند از شربت پیاز به‎خصوص خود پیاز استفاده کنند.
# برای درمان دندان درد پنبه‎ای را با آب پیاز آغشته کرده روی دندان بگذارید.
# برای درمان درد گوش پیاز پخته را که در فر پخته شده باشد با کمی گره مخلوط کرده داخل یک پارچه بگذارید و پارچه را در سوراخ گوش قرار دهید پس از ساکت شدن درد پارچه را بیرون آورید.
# برای درمان تنگی نفس آب پیاز + آب لیمو همراه آب مخلوط نموده میل شود. لیمو یک عدد + آب پیاز ۲ قاشق + آب یک لیوان.
# برای رفع گرفتگی صدا پیاز را زیر آتش یا در فر پخته با کره مخلوط نموده میل شود.
# خوردن پیاز باعث می‎شود که رنگ چهره باز و جذاب گردد به خاطر همین خانم‎هایی که می‎خواهند چهره‎ای قشنگ و زیبا داشته باشند همراه غذا پیاز بخورند.
# کسانی که درد سیاتیک دارند محل درد پیاز رنده شده را به‎صورت ضماد بگذارند.
# پیاز درمان کننده کمبود ویتامین ث می‎باشد.
# فیتوکمیکال موجود در پیاز عملکرد ویتامین C را در بدن بهبود می بخشد.
# کروم آن باعث تنظیم قندخون می شود.
# قرن هاست که از پیاز برای کاهش التهاب و درمان عفونت استفاده می شود.
# مصرف پیاز خام، میزان کلسترول مفید را افزایش می دهد و در نتیجه باعث حفظ سلامت قلب می شود.
# ترکیب قوی موجود در آن به نام کورستین، نقش چشمگیری در پیشگیری از سرطان دارد.
# روی گزیدگی زنبور، بلافاصله آب پیاز بمالید تا درد و سوزش آن تسکین پیدا کند.
# با از بین بردن رادیکال های آزاد، خطر بروز زخم معده را کاهش می دهد.
# برای بیماری برص پیاز کوبیده با عسل و نمک و باروت مخلوط نموده به‎صورت مرهم بگذارند.
# پیاز برای بیماران ریوی و عفونت مفید است.
# به‎ خاطر فسفری که در پیاز وجود دارد برای کسانی که کار فکری دارند و سخت می‎خوابند بسیار مفید است.
# کسانی که ورم پروستات دارند از شربت پیاز استفاده کنند روزی ۴ قاشق با یک لیوان آب.
# پیاز دندان‎ها را محکم و از نرمی استخوان جلوگیری می‎کند.
# برای درمان تب‎های تیفوئیدی پیاز را رنده کرده و پاها را تا قوزک پا در پیاز رنده شده بخوابانید حدود ۲ تا ۳ کیلو پیاز لازم است.
# کسانی که دیفتری گرفته‎اند از آب پیاز به‎عنوان ضدعفونی کننده استفاده کنند آب پیاز را با آب رقیق کرده و غرغره کنند و استنشاق نمایند کودکانی که توان استنشاقی ندارند داخل دهان را با یک پنبه آغشته به آب پیاز رقیق شده با آب بشویند و از آب پیاز خیلی رقیق شده چند قطره در بینی کودک بچکانید برای کودک قطره کلروسدیم بهتر است (آب نمک).
# برای سردردهای عصبی پیشانی را با آب پیاز رنده شده کمپرس کنید.
# برای درمان سوختگی‎ها پیاز رنده شده را با نمک دریایی مخلوط کنید به‎صورت ضماد روی پوست بگذارید.
# به‎خاطر پتاسیمی که در پیاز وجود دارد مقوی قلب می‎باشد.
# پیاز را در خاکستر داغ یا در فر پخته سپس به‎صورت ضماد کف پا بگذارید برای امراض قلبی مفیداست.
# اگر گوش شما وزوز می‎کند پنبه آغشته به آب پیاز را در گوش بگذارید.
# همیشه همراه برنج پیاز بخورید زیرا در مغز برنج ماده‎ای است که نابود کننده ویتامین ب می‎باشد و پیاز مانع آن می‎شود.
# برای اینکه پشه از اطراف تخت شما دور شود پیاز را برش زده و اطراف تخت خود بگذارید.
# کسانی که تصلب شرائین دارند از پیاز پخته استفاده کننده و سعی کنند مواد گیاهی را بیشتر از مواد غیرگیاهی استفاده کنند.
# برای زیبایی چهره آب پیاز یک قاشق + آب شاهی یک قاشق با کمی آب بنوشید.
# برای رفع لکه‎های قهوه‎ای صورت آب پیاز یک قاشق + آب خیار یک قاشق با کمی عسل مخلوط کرده به مدت ۳ تا ۴ ساعت روی پوست بگذارید، سپس بشویید.
# خوردن پیاز از بیماری جذام جلوگیری می‎کند.
# برای کسانی که آلبومینوری دارند (این بیماری با وجود آلبومین در ادرار تشخیص داده می‎شود علت آن احتقاق یا تورم و التهاب کلیه‎ها است که برای پیدایش موانعی در جریان گردش خون به وجود می‎آید، این بیماری در دوران حاملگی در بیماران قلبی، ریوی و کبدی بروز می‎کند). برای درمان این بیماری پیاز را جزء برنامه غذایی خود قرار دهید همچنین شب‎ها سعی کنید غذاهای سبک مخصوصاً میوه بخورید.
# هنگام حمله‎های عصبی پیاز را دو قسمت نموده جلوی بینی بگیرید و نفس عمیقی بکشید.
# برای درمان گرفتگی صدا پیاز در برگ کلم پیچیده در خاکستر آتش یا فر پخته نموده سپس با روغن زیتون مخلوط کرده میل شود.
# کسانی که بیماری قند دارند پیاز خام را در برنامه غذایی خود قرار دهند.
# پیاز به علّت داشتن فسفر ، کارهای فکری را آسان می‌ کند.
# برای افرادی که دچار بی‌ خوابی  هستند، مفید است و در صورت مصرف زودتر خواب به سراغ آنها خواهد آمد.
# پیاز، برای کودکان کم ‌رشد و پیرمردان ضعیف مفید است.
# برای جلوگیری از خون دماغ می ‌توانید چند قطره سرکه را روی پیاز رنده شده بریزید و آب آن را در بینی بچکانید، تا از خونریزی جلوگیری نماید.
# پیاز لثه‌ها را تقویت می ‌کند و رنگ چهره را روشن می ‌سازد.
# پیاز سرشار از ویتامین‌های A  و B و C  می باشد ونیزدارای آهن، آهک، فسفر ، پتاسیم  ، سدیم  ، گوگرد، ید،سلنیوم، سیلیس و قند است که به طور مستقیم جذب بدن می‌ شود.
# پیاز خام، برای پوست، موهای سر، کلیه‌ها و مثانه مفید است.
# پیاز پخته، ملیّن (نرم کننده) است و برای کسانی که روده‌ی ضعیفی دارند، غذای مناسبی است. البته سرخ کردن پیاز با روغن، آن را سنگین می‌ نماید، مگر آنکه زیاد سرخ نشود و روغن کمی مصرف گردد.
# پیاز نیز مانند سیر خاصیت ضدعفونی دارد و قادر است از تجمع پلاکت ها جلوگیری کند و در تجزیه ی فیبرین(لخته ی خون) دخالت نماید.
وجود ترکیبات گوگردی در پیاز، موجب جلوگیری از تجمع پلاکت ها شده، از لخته شدن خون داخل رگ ها پیشگیری می نمایند.
# آب پیاز برای دندان‌ درد مفید است. برای تسکین درد باید آب پیاز را روی دندان ریخت و کمی نگاه داشت، این عمل را می‌توان با پنبه انجام داد.
# خوردن پیاز همراه با غذاهای چرب، مخصوصاً در مهمانی ‌ها یا مسافرت ها، سبب هضم چربی ها می شود.
,خواص سبزیجات، خواص میوه جات ،خواص خوراکیها،سبزیجات
# در استعمال خارجی، پیاز پخته، تسکین دهنده ی سوختگی‌ها و بواسیر است.
# مرهمی که از پیاز خام رنده شده درست می ‌کنند اگر به پایین شکم بگذارند، خروج ادرار را آسان می‌سازد و اگر بر روی پیشانی گذاشته شود سردردهای شدید نیمه ی ‌سر و سردردهای عصبی را آرام می‌کند.
# تحریکی که در هنگام پوست کندن پیاز حاصل می ‌شود، دردهای شدید نیمه ی سر ( میگرن ) را بر طرف کرده و زکامی را که تازه شروع شده است از بین می ‌برد.
# برگ‌ های سبز پیازچه که بیش تر هنگام بهار یافت می‌ شود، دارای مقدار زیادی ویتامین C است.
# پیاز،تقریبا تمام خواص سیر را در معالجه ی فشارخون، مرض ‌قند، درمان بیماری کرمک و غیره را دارد.
# مصرف پیاز پخته، باعث لینت یا نرمی مزاج می‌شود.
برای برطرف کردن بوی بد پیاز بعد از مصرف آن، می توانید یک عدد گردو یا مقداری نان سوخته میل نمایید و یا چند عدد باقلا را جویده و مدتی در دهان نگاه دارید.
# استفاده از پیازی که با چربی پخته شده باشد، برای دفع اخلاط چسبنده از سینه مفید است.
# مصرف پیاز پخته با چربی برای رفع یبوست  و نفخ روده‌ها مفید است. برای این منظور پیاز را با ملایمت بپزید و در هنگام پختن به تدریج به آن کره اضافه نمایید و سپس مصرف کنید.
# اگر ورقه‌های نازک پیاز در شیر، پخته و مصرف شود، برای درمان دردهای حاصل از قولنج روده‌ها و ناراحتی‌های شکم مفید است.
# پیاز پخته، حبس البول و کم شدن ادرار را شفا می ‌دهد و ادرار آور خوبی است.
# مصرف پیاز پخته به هر شکل که باشد برای رفع ناراحتی‌ های روحی مفید است.
# مصرف پیاز پخته شده در سرکه، برای تقویت هاضمه، زردی (یرقان)  ، ورم طحال  و استفراغ صفراوی مفید است.
# تخم پیاز طبیعت گرم دارد و خوردن ۴ تا ۵ گرم آن برای تحریک نیروی جنسی موثر است.
# قرار دادن پیاز پخته و گرم در محل سوختگی و یا قرار دادن آن در محل بواسیر اثر شفا بخش دارد، زیرا خون را به طرف سطح پوست انتقال داده و از تجمع خون در رگ‌ های بواسیری می ‌کاهد.
# اگر با آب پیاز چیزی روی کاغذ بنویسید، دیده نمی ‌شود ولی همین‌ که آن را گرم کنید و حرارت دهید، کلمات ظاهر می ‌گردد.
# دانشمندان علم گیاه‌شناسی معتقدند که، مصرف پیاز خام برای رفع ناراحتی‌های حاصل از آشامیدن آب‌های مختلف در هنگام مسافرت و جلوگیری از ناراحتی‌های ناشی از هوای آلوده، مفید می‌باشد.
# برای برطرف ساختن صدای داخل گوش می‌توان پنیه ای را به پیاز آغشته کرد و در گوش قرار داد. به زودی صدای گوش شما برطرف می ‌شود.
# خوردن پیاز خام در روز خستگی  شما را برطرف می ‌نماید و اعصاب را تسکین می‌ بخشد.
# برای معالجه ی ترک خوردگی دست، یک پیاز تازه را رنده کنید و آب آن را به مدت ۱۲ دقیقه روی دست خود بمالید. اگر هر روز دو بار این کار انجام شود، ترک ‌های دست شما بهبود خواهد یافت.
# برای معالجه ی ورم و آماس بدن می ‌توان ۲عدد پیاز را رنده نمود و یک لیتر شیر که به جوش آمده است را داخل آن ریخت و پس از ۲۴ ساعت که دم کشیده و سرد شد، آن را صاف نمود و هر روز سه لیوان کوچک از آن را نوشید.
# برای درمان نیش زنبور و مگس می ‌توانید یک پیاز تازه را رنده کنید و آب آن را به صورت پماد و مرهم روی محل نیش‌ زدگی بگذارید. پس از مدتی ورم کم شده و درد تسکین پیدا می ‌کند.
# برای معالجه ی کورک و دمل نیز می توان از روش بالا سود جست.
پیاز به دلیل داشتن موادی از جمله پروستاگلاندین ها، رگ های خونی را گشاد می کند و موجب کم شدن فشار خون می شود.
# پیاز دارای مخمر است که برای آسان نمودن هضم نشاسته مفید است. باید توجه داشت هضم پوست های نازکی که ورق پیاز را پوشانده خیلی دشوار است و باید هنگام مصرف آن را جدا نمود.
# پیاز اشتها آور و کاهش ‌دهنده ی ناراحتی‌های مربوط به نفخ شکم و غیره است.
# پیاز برای پیش گیری از ابتلا به تصلب شرایین هم به کار می رود. سازمان بهداشت جهانی مصرف پیاز را برای درمان نارسایی های رگ های خونی سالمندان  توصیه نموده است.
# پیاز به واسطه ی داشتن انسولین گیاهی، موجب شفای بیماری دیابت  می گردد، پس برای اشخاص مبتلا به بیماری قند مضر نیست.
# پیاز دارای هورمون دیاستازی است که غدد اشک و آمیزشی و گوارشی را تقویت می ‌کند. این مواد در اثر حرارت از بین می ‌روند. بنابراین پیاز پخته در نیروی جنسی و هاضمه تأثیری ندارد و اشک ‌آور هم نیست.
# بو کردن آب پیاز به ویژه زمان پوست گرفتن آن، برای به هوش آمدن فردی که سست یا بی هوش شده و همچنین برای رفع تشنج ، بسیار مفید است.


 

خواص پیاز , فواید پیاز , خاصیت پیاز

فواید پیاز , گیاه پیاز


شربت پیاز و خواص آن

طرزتهیه شربت پیاز: آب پیاز ۱۰۰ گرم + آب ۴۰۰ گرم + شکر ۴۰۰ گرم را جوشانده تا به‎صورت شربت درآید:

#برای درمان آنژین یا گلودرد پیاز پخته را له کرده و گرماگرم دو طرف گلو قرار دهند همچنین شربت پیاز هم بخورند.
#پیاز از سرطان پیش‎گیری می‎کند.
#برای برطرف کردن ازدیاد فشارخون هفته در میان از شربت پیاز روزی ۳ قاشق استفاده شود.
# شربت پیاز آلبومین ادرار را برطرف می‎کند و کسانی که مبتلا به ورم کلیه هستند درمان می‎شود.
# کسانی که شاش‎بند (حبس‎البول) هستند پیاز خام را له کرده به‎صورت مرهم زیر شکم بگذارند و روزی ۳ قاشق شربت پیاز همراه آب بخورند.
# کسانی که شکم‎ آن‎ها آب آورده است پیاز خام یا شربت پیاز استفاده کنند و همچنین پیاز پخته را به‎صورت مرهم روی شکم بگذارند.
#کسانی که دچار بیماری سیروز هستند از شربت پیاز و پیازخام استفاده کنند.
#کسانی که سرطان کبد دارند پیاز را در برنامه غذایی خود قرار دهند.
#بیماران ورم عضله قلب (میوکاردیت) روزی ۳ قاشق غذاخوری شربت پیاز همراه آب بخورند.
#بیماران ذات‎الجنب یا پلورزی از شربت پیاز استفاده کنند.
#کسانی که دردهای عصبی دارند پیاز یا شربت آن را بخورند.


نحوه خرید و نگهداری از پیاز

پیازهایی انتخاب کنید که تمیز هستند و شکل خوبی داشته باشند و هیچگونه شیار یا شکافی روی آنها نباشد و پوستشان ترد و خشک باشد. آنهایی که جوانه زده اند یا نشانه هایی از کپک دارند را انتخاب نکنید. همچنین پیازهای درجه ۲ که لکه هایی صاف دارند و گردن آنها مرطوب و دارای لکه های سیاهی هستند را انتخاب نکنید چون اینها نشانه فاسد شدن هستند. مدت زمان ذخیره سازی پیازها به نوع آنها بستگی دارد. آنهایی که خیلی بدبو هستند مثل پیاز زرد را می توان مدت زمان بیشتری به نسبت نوع شیرین آن مثل پیاز سفید نگهداری کرد. همه پیازها را باید جدا از سیب زمینی نگهداری کرد، چون آنها رطوبت و گاز اتیلن را به خود جذب می کنند که باعث فساد پیازها می شوند. باقیمانده پیاز خرد شده را باید در یک کیسه پلاستیک یا یک ظرف در دار نگهداری کرد و بایستی تا یکی دو روز آینده استفاده شوند، چون پیازها اکسیده می شوند و مواد غذایی خود را سریعاً از دست می دهند. پیاز پخته در یک ظرف کیپ بهتر مزه خود را حفظ می کند و میتوان آن را تا چند روز نگهداری کرد. هرگز آنها را در یک ظرف فلزی نگهداری نکنید چون این کار باعث تغییر رنگ آنها می شود.  می توان پیاز پوست گرفته و خرد شده را فریز کرد ولی این کار باعث می شود که بعضی از طعمهای خود را از دست بدهند.
پیاز هایی که پوست نرم دارند و یا حالت خیسی و رطوبت در ناحیه سر دارند و یا دارای لکه هستند، خراب هستند. بهترین دما برای نگهداری پیاز، دمای اتاق است. نباید پیاز را در نور خیلی زیاد نگهداری کرد. بهتر است پیاز در جایی قرار گیرد که تهویه کافی وجود دارد و مدت نگهداری پیاز بستگی به نوع پیاز دارد. پیازهای تند که به رنگ زرد هستند را می‌توان به مدت طولانی‌تری نگهداشت اما پیازهایی که طعم شیرین دارند مانند پیازهای سفید، زودتر خراب می‌شوند. در صورتی که نیمی از پیاز را استفاده کرده‌اید و بقیه آن باقی مانده است، می‌‌توانید آن را درون پلاستیکی قرار داده و در حدود یک هفته در یخچال نگهداری کنید اما در صورتی که آن را به قطعات ریز درآورده‌اید و رنده کرده‌اید، باید ظرف یکی دو روز استفاده کنید چون سریعا اکسیده می‌شوند و مواد مغذی خود را از دست می‌دهند. پیازها باید دور از سیب‌زمینی قرار داده شوند چون می‌توانند رطوبت سیب زمینی و گاز اتیلن را جذب کنند و این باعث می‌شود که زودتر فاسد شوند. پختن پیاز بهترین راه نگهداری پیاز با طعم و مزه خوب است، پیاز پخته شده و تفت داده شده را تا چند روز هم می‌توان نگهداشت اما این پیاز به اندازه قبل خاصیت ندارد. پیاز را نباید در ظروف فلزی نگهداری کرد چون رنگ خودش را از دست می‌دهد.
پیازی خریداری کنید که سالم و جوانه نزده باشد؛ در ضمن برای نگهداری آن مانند سیب زمینی، مکانی تاریک و به دور از رطوبت را انتخاب کنید. بعضی افراد پیشنهاد می کنند برای انبار پیاز در شرایط فوق، آنها را به حالت وارونه به صورتی که قسمت ریشه آن به سمت بالا قرار گیرد نگهداری کنید. از مصرف پیاز بریده شده خودداری کنید، زیرا جاذب میکروب است مگر اینکه روی نیمه باقی مانده کمی کره یا روغن بمالید که هم مدت بیشتری تازه می ماند و هم میکروب موجود در هوا را به خود جذب نخواهد کرد.


دلیل اشک آمدن از چشم هنگام مصرف پیاز و روش مقابله با آن

پیازدارای مواد گوگردی است که این مواد خواص مختلفی از خود نشان می‌‌دهند که یکی از آنها اشک آور بودن است. زمانی که پیاز را برش می‌‌دهیم، سلول‌های پیاز باز می‌شوند. این سلول‌ها دو بخش دارند: بخش آنزیمی که به آلیناز معروف است و بخش گوگردی. آنزیم آلیناز، ترکیبات گوگردی پیاز را تجزیه کرده و ترکیبات ناپایدار گوگردی ایجاد می‌کند که به گاز فراری تبدیل می‌شوند. این گاز که حاوی ترکیبات گوگردی است، وارد هوا می‌شود و به چشم انسان می‌‌رسد (البته ابتدا وارد مجرای بینی می‌شود). در چشم انسان، این گاز با آب واکنش نشان داده و اسید سولفوریک تولید می‌کند. اسید سولفوریک، بر پایانه‌های اعصاب چشم اثر کرده و سبب سوزش چشم می‌شود. در نهایت در پاسخ به این سوزش، غدد اشکی، اشک ترشح می‌کنند که این ماده گوگردی به همراه اشک از چشم خارج شود. قطرات اشک می‌توانند تنها چند ثانیه پس از برش پیاز ظاهر شوند.

اگرچه ما معمولاً اشک آوری پیاز را دوست نداریم و باعث ناراحتی ما می‌شود، اما این خاصیت پیاز آن را در برابر موجودات ریز زنده ی خارجی حفاظت می‌‌نماید. زمانی که پیاز را برش می‌‌دهیم،گازی که حاوی ترکیبات گوگردی است، وارد هوا می‌شود و به چشم انسان می‌‌رسد. در چشم انسان، این گاز با آب واکنش نشان داده و اسید سولفوریک تولید می‌کند. اسید سولفوریک، بر پایانه‌های اعصاب چشم اثر کرده و سبب سوزش چشم و در نهایت ریزش اشک می‌شود.

روش‌هایی برای کاهش اشک آوری پیاز وجود دارد که عبارتند از :
۱- قرار دادن پیاز در یخچال قبل از پوست کندن آن. زمانی که پیاز را داخل یخچال قرار می‌‌دهیم، خنک شدن پیاز، ترکیب اشک آور آن را ضعیف می‌کند و دیگر پیاز زیاد اشک را در نمی‌آورد.
۲- پوست کندن پیاز در آب. همچنین زمانی که پیاز را زیر آب پوست می‌‌گیریم، بخش اعظم ماده اشک آور پیاز با آب شسته می‌شود و از خاصیت اشک آور بودن آن کاسته می‌گردد.
۳- خیس کردن پیاز و دستان پیش از بریدن پیازهم مفید به نظر می‌‌رسد. با این عمل، بخشی از گاز تولید شده با رطوبت دستان شما و همچنین رطوبت پیاز، واکنش نشان داده و شدت سوزش چشم کمتر خواهد بود.
۴- به علاوه نفس کشیدن تنها از راه دهان در طول پوست گرفتن و خرد کردن پیاز هم روش خوبی است.

پوست کندن پیاز کار بسیار دشواری است ؛ به طوری که اغلب از آن فرار می کنند و حاضر به پوست کندن پیاز نیستند .اما چند راه ساده هست که می توان از بو، سوزش چشمها و جاری شدن اشک جلوگیری کرد:

۵- قسمت ریشه پیاز را نگیرید و از سر پیاز آن را ریز کنید.

۶- پیاز را در یخچال قرار دهید و پس از چندساعت آن را ریز کنید.

۷- به هنگام خردکردن پیاز، دهان خود را ببندید.

۸- پیاز را هنگام پوست کندن زیر شیر آب سرد بگیرید.

۹- پیازهای خیلی تند را یک ساعت در آب سرد خیس کنید، پیاز شیرین می شود.


از بین بردن بوی بد دهان بعد از مصرف پیاز

خیلی ها از ترس بوی دهان از مصرف پیاز خام خودداری می کنند. با این حال مقابله با بوی بد دهان بعد از خوردن پیاز خام کار چندان سختی نیست. کافی است مقداری جعفری، موز یا کیوی میل کنید. بعد از مصرف سیر یا پیاز مقداری جعفری خام بجوید. خواهید دید که موثر واقع می شود.


ترکیبات و ارزش غذایی پیاز

مواد موجود در ۱۰۰ گرم پیاز عبارتند از :
کروم ۲۴٫۸۰ میکرو گرم
ویتامین C10.24  میلی گرم
فیبر ۲٫۸۸ گرم
منگنز۰٫۲۲ میلی گرم
ویتامین B60.19 میلی گرم
تریپتوفان۰٫۰۳ گرم
فولات۳۰٫۴۰ میکروگرم
پتاسیم۲۵۱٫۲۰ میلی گرم
فسفر۵۲٫۸۰میلی گرم
مس۰٫۱۰ میلی گرم

تعداد بازدید از این مطلب: 131
موضوعات مرتبط: پزشکی-اطلاعات عمومی , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده :
تاریخ : دو شنبه 25 ارديبهشت 1396
نظرات

خواص گیاهان زمان : ۲۹ مهر ۱۳۹۵

خواص ریحان | اطلاعاتی جامع در مورد فواید سبزی ریحان

خواص ریحان , فواید ریحان , خاصیت ریحان , ریحان برای سلامتی

تاریخچه سبزی ریحان

ریحان با نام علمی: Ocimum basilicum گیاهی یک‌ساله از تیرهٔ نعناعیان است که آن را در فارسی «شاهِسپَرَم» و «شاهسپرغم» و نازبو نیز می نامند.برگ‌های معطرش را خام می‌خورند، و لعاب دانه‌های سیاهش برای نرم کردن دست به کار می‌رود. در دو نوع سبز و بنفش وجود دارد.این سبزی بیشتر به عنوان سبزی خوردن استفاده می شود. ریحان گیاهی است علفی یکساله و معطر که ارتفاع ساقه آن تا ۶۰ سانتیمتر می رسد . برگهای آن بصورت متقابل بیضوی و نوک تیز با کناره های دندانه دار می باشد . گل های آن معطر و کوچک به رنگهای سفید، قرمز و گاهی بنفش مشاهده می شود . تخم آن سیاه و ریز است . برگ ریحان و سرشاخه های جوان آن به مصرف تغذیه می رسد ریحان در ایران و افغانستان بطور خودرو می روید در اکثر نقاط دنیا کاشته می شودچون ریحان بسیار معطر است بنابراین برای معطر ساختن غذاها از آن استفاده می شود ریحان از لحاظ قدیم ایران کمی گرم و خشک است.تخم شربتی نام دانه ریحان است که برای تهیه شربت به کار می‌رود.

خواص ریحان , فواید ریحان , خاصیت ریحان , ریحان برای سلامتی

عکس ریحان


خواص ریحان برای بهبود بیماری های تنفسی

درمان اختلالات تنفسی با ریحان بسیار موثر است . عسل و زنجبیل ابا عصاره ریحان آثار شگفت انگیزی در بیماریهایی مانند برونشیت، آنفولانزا و آسم دارد . عصاره برگ ریحان با میخک و نمک برای تسکین بیماری ها موثر است.


خواص ریحان برای بهبود علائم سرماخوردگی

وقتی از فصل گرم به فصل سرد می رویم بیشتر مردم آنفولانزا و سرما خوردگی می گیرند ، و تب می کنند. اگر ریحان را به چای یا شیرگرم و یا حتی آب ساده اضافه کنیم فورا علائم سرما خوردگی را پایین می آورد


ریحان ضد باکتری است

ریحان به دلیل داشتن اوژنول، لینالول، لیمونن, سیترال، ترپینول دارای خواص ضد باکتریایی است . عصاره آن را برروی زخم میکشند تا مانع عفونت شود. افزودن ریحان به سبزیجات باعث سالم شدن غذا می شود


خواص ریحان برای سلامت قلب 

ریحان سرشار از بتاکارون و کاروتنوئید است ،و بعنوان آنتی هستامین است،که با کلسترول مبارزه می کند،جریان خون را به قلب و سایر نقاط بدن بهبود می بخشد ,و در نتیجه سلامت قلب و عروق را تضمین میکند


ریحان برای پیشگیری از عفونت های چشمی

ریحان حاوی ویتامینهای بیشماری است که در درمان التهابات وعفونت های چشمی میتوان از آن استفاده کرد. برای جلوگیری از شب کوری و مشکلات بینایی مصرف ریحان توصیه شده است. برای رفع بوی بد دهان نیز میتوان برگهای تازه ریحان را جوید.


خاصیت ریحان برای کاهش قند خون

یافته‌ های یک بررسی حاکی از آن است که مصرف ریحان همراه با رژیم غذایی، میزان قند خون بیماران دیابتی نوع ۲ را کاهش می‌دهد.یافته ها نشان داد میانگین مقدار کربوهیدرات و فیبر دریافتی در دو دوره مصرف ریحان، به طور معنی داری از دوره مصرف غذای معمولی بیشتر بود.غلظت قند خون ناشتا در پایان دوره مصرف ریحان همراه با رژیم معمولی، در مقایسه با مقادیر پایه این دوره و همچنین نسبت به دوره رژیم معمولی کاهش معنی دار آماری داشت.نتایج حاکی از آن است که مصرف ریحان همراه با رژیم غذایی، غلظت قند خون بیماران دیابتی نوع ۲ را کاهش می دهد.


خواص ریحان برای بهبود بیماری های گوارشی

ریحان یک گیاهی است که خواص ضد التهابی بسیار استثنایی دارد ، و به بیماری التهاب روده ، معده، سوء هاضمه و یبوست کمک زیادی می کند


ریحان تأمین آهن بدن

فنجان ریحان تازه یا یک قاشق غذا خوری ریحان خشک شده ۱۰ درصد آهن مورد نیاز بدن را تامین میکند .اگر شما کمبود آهن دارید ،باید ریحان را دررژیم غذایی خود بگنجانید. دختران درسن بلوغ باید برای جبران آهن از دست رفته از ریحان استفاده کنند.


فواید ریحان برای سم زدایی بدن

در اغلب موارد بدن دچار سموم متعددی میشود، که به دنبال رژیم غذایی نادرست و یا پرخوری رخ می دهد ،و بدن دچار کم خوابی، کم تحرکی می شود، کبد باید سم زدایی شود تا به حالت طبیعی برگردد، و ریحان این کاررا انجام می دهد


خواص ریحان در پیشگیری از سرما خوردگی

ریحان دارای مقادیر زیادی ویتامین C و حاوی آنتی اکسیدان است. این خاصیت باعث میشود که از آن برای درمان سرماخوردگی و سرفه استفاده شود. برگ ریحان مخلوط شده در چای به صورت دم نوش و یا دم کرده ریحان خشک و همچنین جویدن برگهای ریحان راه هایی است که میتوان در درمان سرما خوردگی از آن استفاده کرد.


خواص ضد التهابی ریحان

ریحان با خواص ضد التهابی که دارد میتواند هر تورمی را بهبود بخشد. بنابراین مصرف آن به بیمارانی که مبتلا به ورم مفاصل هستند توصیه شده است. از طرفی به دلیل کلسیم فراوانی که در این گیاه دارویی وجود دارد گفته میشود که برای درمان پوکی استخوان نیز مفید است.


ریحان سرشار از آنتی اکسیدان

ریحان یک سبزی معطر است که می‌تواند فعالیت رادیکال‌های آزاد را محدود کند. رادیکال‌ های آزاد در بدن کاری به جز آسیب زدن به سلول‌ ها و بروز بیماری‌ های مختلف ندارند. به ویژه این که یکی از عوامل ابتلا به بیماری‌ های قلبی عروقی همین رادیکال‌ های آزاد هستند. آنتی اکسیدان های طبیعی موجود در ریحان شما را از آسیب‌های گذر زمان، پیری زودهنگام سلول‌ها و همچنین بیماری‌های پوستی حفظ می‌کنند. با برگ‌های تازه‌ی ریحان جوشانده تهیه کرده و میل کنید.بعد از یک روز کاری سخت و یا یک غذای سنگین، جوشانده‌ی برگ‌های تازه‌ی ریحان می‌تواند خواب راحتی را برای شما به ارمغان بیاورد. باز هم تاکید می‌کنیم که مصرف افشره‌ی خوراکی ریحان نباید روزانه بیش از ۴ قطره باشد. مصرف افشره‌های خوراکی برای خانم‌های باردار، شیرده و همچنین کودکان مورد منع مصرف دارد. اگر از ریحان به صورت جوشانده یا افشره‌ی خوراکی و برای درمان استفاده می‌کنید بیش از هشت روز در ماه نباشد.


مصرف ریحان و خواب راحت

ریحان برای افرادی که از خستگی شکایت می‌کنند مفید است. بعد از صبحانه‌ ی کامل می‌ توانید برای خودتان یک جوشانده‌ ی خوش طعم با برگ‌ های تازه‌ی ریحان آماده کنید و خستگی را از همان ابتدا از خود برانید. اما توجه داشته باشید که ریحان می‌تواند نتیجه‌ی بر عکسی هم بدهد. بستگی به اشخاص دارد. از آنجایی که این گیاه خاصیت ضد اسپاسمی دارد اگر شب‌ ها مصرف شود به داشتن خوابی راحت کمک می‌کند. بعد از یک روز کاری سخت و یا یک غذای سنگین، جوشانده‌ی برگ‌ های تازه‌ ی ریحان می‌تواند خواب راحتی را برای شما به ارمغان بیاورد.توجه داشته باشید که ریحان حاوی میزان زیادی استراگول است. زمانی که این ترکیب ریحان به میزان زیادی مصرف شود می‌تواند سرطان‌زا شود. برای همین توصیه می‌کنید که استفاده از آن به عنوان دارو بیش از هشت روز نباشد به خصوص اگر از افشره‌ی خوراکی آن استفاده می‌کنید. در عوض می‌توانید به طور مرتب از این سبزی معطر در غذاهایتان استفاده کنید و از عطر و طعم و خواص آن بهره‌مند شوید.


مقابله با نفخ و ترش کردن معده

اگر دچار مشکلات گوارشی مانند نفخ، گاز معده، سوزش و ترش کردن معده هستید می‌توانید به افشره‌ی خوراکی ریحان اعتماد کنید. می‌پرسید چرا؟ به خاطر این که افشره‌ی خوراکی ریحان باعث ترشح بیشتر شیره‌ ی معده شده و مشکلات مربوط به عدم هضم غذا را رفع می‌کند. این گیاه معطر حاوی ترکیباتی است که برای کبد نیز مفید می‌باشند. در واقع ریحان باعث ترشح صفرا شده و به هضم بهتر چربی‌ها کمک می‌کند. دو قطره افشره‌ ی خوراکی ریحان را با مقدار کمی عسل و یا روغن زیتون مخلوط کنید. آن را در دهان بگذارید و بلافاصله قورت ندهید. می‌توانید از خود ریحان استفاده کنید و از آن جوشانده درست کنید. کافی است که چند برگ ریحان تازه را در آب در حال جوش بریزید و بگذارید بجوشد.توجه داشته باشید که مصرف افشره‌ی خوراکی ریحان نباید روزانه بیش از ۴ قطره باشد. مصرف افشره های خوراکی برای خانم‌های باردار، شیرده و همچنین کودکان مورد منع مصرف دارد.


مقابله با گرفتگی عضلات

افشره‌ی خوراکی ریحان برای رفع گرفتگی عضلات و تسکین دردهای عضلانی موثر است. افشره این گیاه جریان خون را تنظیم می‌کند. زمانی که خون در بدن ما به خوبی جریان داشته باشد بدن تقویت شده و خستگی عضلانی کاهش می‌ یابد. چند قطره از افشره‌ی خوراکی ریحان را روی عضلات گرفته و دردناک بمالید. توجه داشته باشید که اول یک بخشی از پوست تان را امتحان کنید چون ممکن است پوست حساسی داشته باشید و افشره‌ی خوراکی ریحان باعث بروز آلرژی پوستی شود.ریحان برای افرادی که از خستگی شکایت می‌کنند مفید است. بعد از صبحانه‌ ی کامل می‌توانید برای خودتان یک جوشانده‌ی خوش طعم با برگ‌های تازه‌ی ریحان آماده کنید و خستگی را از همان ابتدا از خود برانید


ریحان ضد اسپاسم

افشره‌ی خوراکی ریحان شهرت زیادی برای رفع اسپاسم های گوارشی، گرفتگی روده، حالت تهوع و استفراغ دارد. این افشره‌ی خوراکی همچنین برای خانم‌ هایی که از مشکلات هورمونی و عادت‌ های ماهانه‌ ی دردناک رنج می‌ برند بسیار مفید است. دو قطره افشره‌ی خوراکی ریحان را با یک قطره افشره‌ی خوراکی دیگر مخلوط کرده و زیر شکم خود را ماساژ دهید. این کار برای رفع اسپاسم فوق‌ العاده است


 خواص ریحان : از بین بردن لکه های پوست

برگ ریحان را جوشانده و دریک فنجان آب بمدت ۱۰ دقیقه قرا دهید بعد از خنک شدن با یک پنبه بصورت مایع به لکه های پوستی بزنید، و بعد از ده دقیقه بشوئیید .اگر چند بار درروز تکرار کنید به نتایج شگفت انگیزی خواهید رسید.


 

خواص ریحان , فواید ریحان , خاصیت ریحان , ریحان برای سلامتی

عکس سبزی ریحان سبز


نگاهی به دیگر خواص مفید ریحان :

#جوشانده ریحان تب بر است .
#دم کرده تخم ریحان مسکن است .

#تخم ریحان زیادکننده اسپرم و برطرف کننده ناتوانی جنسی است.
#برای سینوزیت خشک کرده برگ ریحان به‎صورت انفیه استفاده می‎شود.
#ریحان خاصیت باروری دارد.

#جویدن ریحان زخم‎های دهان را از بین می‎برد.

#برای درمان دل پیچه از دم‎کرده ریحان بخورید.
#محل گزیدگی حشرات را از ضماد ریحان بگذارید.
#برای گلودرد از دم‎کرده ریحان با مخلوطی از عسل مزمزه کنید.
#جویدن تخم ریحان باعث تیز شدن دندان می‎شود.

#دم‎کرده تخم ریحان مسکن است و درجه حرارت بالای بدن را کاهش می‎دهد.
#برگ ریحان ضد دل درد و بادشکن می‎باشد.
#شربت تخم ریحان مفرح قلب است.
#به خاطر داشتن ویتامینK در تخم ریحان برای خون دماغ و خونریزی بواسیر مفید است.
#دم‎کرده ریحان برای رفع غم و اندوه معالجه نوارستنی مفید است. ۴۰ گرم برگ ریحان را در یک لیتر آب جوش ۲۰ دقیقه دم کنید روزی ۳ فنجان میل کنید.
#برای سیاه سرفه: ریحان ۲۰ گرم + آویش ۲۰ گرم در یک لیتر آب به مدت ۲۰ دقیقه دم‎کرده و ۲ قاشق غذاخوری عسل به آن اضافه کنید هر نیم ساعت چند جرعه بنوشید.
#برای ورم پستان ریحان را در گلاب خیس کرده کمپرس کنید.
#کسانی که کارهای فکری بیش از حد دارند ریحان را در برنامه غذایی خود قرار دهند.
#ریحان ضد کم ‎خونی است دم‎کرده آن مانند چای و خام آن همراه غذا استفاده شود.
#خوردن ریحان باعث رشد کودکان می‎شود.
#ریحان بازکننده و درمان کننده ناراحتی‎های قاعدگی می‎باشد.
#جهت درمان استفراغ عصبی ۲۰ گرم برگ سرشاخه گلدار ریحان را در ۵۰۰ سی‎سی آب دم‎کرده روزی ۳ فنجان بخورند.
#جهت درمان اسپاسموفیلی (تحریک‎پذیری شدید عضلی) ۲۰ گرم برگ‎های سرشاخه ریحان دم‎کرده روزی ۳ لیوان بخورند.
#خوردن ریحان سیستم ایمنی بدن را افزایش می‎دهد.
#بوی ریحان پشه و مگس را فراری می‎دهد.

#دم کرده برگ ریحان درمان کننده سرگیجه است .
#برگ ریحان را همراه غذا بخورید در هضم غذا موثر است .
#اگر گلدان ریحان را جلوی پنجره بگذارید حشرات و مگس را فراری می دهد و آنها و داخل خانه نخواهند شد .

# گیاه دارویی ریحان در کاهش استرس و آرام سازی بدن نیز موثر شناخته شده است.

#ریحان برای تصلب شرایین مفید و از سکته قلبی جلوگیری می‎کند.
#خوردن ریحان باعث رفع بی‎خوابی می‎شود.
#بوکردن ریحان له شده سردرد مسافرین را تسکین می‎دهد.

#نوشیدن یک فنجان دم کرده ریحان نفخ و گاز معده را از بین میبرد .
#برگ ریحان درمان کننده ناراحتی های حاصل از نیش حشرات است کافی است که محل گزش حشرات را با برگ ریحان ماساژ دهید خارش و درد را برطرف می کند.
#جویدن برگ ریحان برای زخم های دهان مفید است .
#برای گل مژه و تحریکات چشم ریحان را با گلاب مخلوط نموده میل کنید و به‎صورت کمپرس روی چشم بگذارید.
#جهت پادرد از آب ریحان به‎صورت مالیدن استفاده شود.
#تخم ریحان برای رفع دل درد مفید است .

#مالیدن آب ریحان بر روی پوست ممکن است کک مک را از بین ببرد هنگامی که آب ریحان مالیده شد چند دقیقه‎ای در معرض نور آفتاب قرار بگیرید.
#اگر خواستید مرغ یا مرغابی درست کنید یک دسته ریحان را داخل شکم آن بریزید تا غذای شما خوشمزه و سهل‎الهضم شود.
#برای تسکین دردزانو می‎توان آب ریحان را گرفته در روغن کنجد با حرارت ملایم گذاشته تا آب ریحان بخار شود، از روغن حاصله روی زانو بمالید.
#کسانی که بی‎خوابی آنان در اثر اعتیاد به الکل است ۵ برگ ریحان را در یک لیوان آب جوش به مدت ۱۵ دقیقه دم‎کرده و نیم‎ساعت قبل از خواب میل کنند.
#دم کرده برگ ریحان اثر ضد تشنج درد مقوی و مدر است .
#خوردن ریحان دستگاه هاضمه راتقویت می کند .
#دم کرده برگ ریحان معالج سردردهای میگرن و عصبی است .
#اگر تخم ریحان را بکوبید و با صمغ عربی مخلوط کنید داروی خوبی برای درمان اسهال است .
#برگ ریحان اثر زیاد کننده شیر دارد و مادران شیر ده حتما باید از این گیاه استفاده کنند .
#دم کرده دانه ریحان برای درمان ورم کلیه و ترشحات زنانه بکار می رود .

Various types of basil herb on white background

عکس برگ های ریحان بنفش


مضرات ریحان :

در دوران بارداری و شیردهی خانم‌ ها نباید بیش از حد معمول ریحان بخورند؛ در حد همان سبزی خوردن ایرادی ندارد ولی مقادیر زیاد و طولانی ‌مدت ممکن است خطرناک باشد.

تعداد بازدید از این مطلب: 117
موضوعات مرتبط: پزشکی-اطلاعات عمومی , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده :
تاریخ : دو شنبه 25 ارديبهشت 1396
نظرات

خواص کامل خرما | فواید ، خواص دارویی و درمانی خرما

خواص خرما , فواید خرما , خاصیت خرما

عکس خرما

 

تاریخچه خرما

خرما با نام علمی Phoenix dactylifera گیاهی تک‌ لپه‌ای و گرمسیری جزو تیره نخل‌ها است که میوه‌اش خوراکی و دارای هسته‌ای سخت و پوست نازک و طعم شیرین که به شکل خوشه‌ای بزرگ از شاخه آویزان می‌گردد و برگهای آن بزرگ است. ارتفاع نخل به ۱۰ تا ۲۰ متر یا بیشتر می‌رسد. به میوهٔ نرسیده خرما، «خارَک» یا «خرک» یا کنگ (و در زبان عربی، «حبابوک») گفته می‌شود. رطب مرحله قبل از رسیدگی کامل خرماست که رطوبت بیشتر و قند کمتری نسبت به خرمای کاملاً رسیده دارد.

میوه خرما جزو میوه‌ های سته می‌باشد یعنی تمام قسمت بریکاری آن گوشتی و محتوی مواد غذایی است. خرما از دورانِ باستان در رژیم غذایی انسان وجود داشته است و یکی از قدیمی‌ترین میوه‌های کشت شده توسط انسان بوده است.درخت خرما در نواحی گرمسیری و نیمه‌گرمسیری، از جمله ایران پرورش می‌یابد. با اینکه خاستگاه آن را میانرودان، عربستان و شمال آفریقا ذکر می‌کنند ولی بررسی‌های علمی، آن را به گونه‌ای به نام علمی P.H. Sivestris که در هندوستان می‌روید نسبت می‌دهند. باستان شناسان احداث نخلستان‌ها را به پنج هزار سال پیش نسبت داده‌اند زیرا نامی از آن بر لوحه‌های گلی ۵۰ سده پیش یافته‌اند.

در ایران نخل و خرما از دوران باستان و پیش از هخامنشی کشت می‌شده. در ادبیات ساسانی از جمله در کتاب بندهشن از نخل یاد شده‌است. منابع چینی از ایران (در زبان ایشان بوسی، تلفظ چینی پارسی) به عنوان سرزمین نخل خرما که در نزدشان به نام عناب پارسی و عناب هزارساله مشهور بوده، یاد کرده‌اند. در پایان سده نهم میلادی، نخل خرما را از ایران به چین برده و در آنجا کشت کرده‌اند. در میان کشورهای اروپایی اسپانیا پیشینه بیشتری در کشت خرما دارد.
از برگ و شاخه درخت خرما سبد و زیرانداز تهیه می‌کنند. از هسته آن نان و از میوه خرما شراب و عسل. مردم صحرا هسته درخت خرما را آرد کرده و از آن نان می‌پزند یا در این هسته را بو داده و از آن به‌عنوان قهوه استفاده می‌کنند زیرا دم کرده آن بسیار مطبوع است و یا حتی این در را در آب برای چند روز خیس کرده و به‌عنوان غذای مقوی به شتر های خود می‌دهند.

خواص خرما , فواید خرما , خاصیت خرما

خواص خرما – درخت خرما


خواص خرما برای تقویت حافظه

مصرف خرما به عنوان یی جایگزین برای غذاهای حاوی قند بسیار توصیه می شود زیرا خرما به دلیل داشتن قند طبیعی به راحتی بر روی حافظه کوتاه مدت مغز تاثیر می‌گذارد و قند نیز خورای مغز است و وقتی این خورای فراهم شود فعالیت خود را به خوبی انجام می‌دهد. بهترین توصیه به دانش آموزان در زمان امتحانات این است یه شب قبل غذاهای آرام بخش مثل سوپ جو بخورند تا ‌آرامش داشته باشند همچنین کاهو، دوغ و ماست نیز به عنوان غذاهای آرام بخش توصیه می‌شود.


خواص خرما در درمان پوسیدگی دندان

مصرف خرما به عنوان یک ماده غذایی، به دلیل اثرات بازدارنده در رشد باکتری عامل پوسیدگی دندان، در پیشگیری از بروز این عارضه موثر است.این تحقیق با هدف تعیین تاثیر عصاره خرما بر رشد باکتری استرپتوکوک میوتانس که عامل اصلی پوسیدگی دندان می باشد، توسط دکتر اشرف سیدی، متخصص پروتزهای دندانی و استادیار دانشگاه علوم پزشکی یاسوج و جمعی از همکارانش انجام شده است.پوسیدگی دندان شایع‌ترین عفونت باکتریایی در انسان است که اصلی‌ترین عامل شروع‌کننده آن، استرپتوکوک میوتانس می‌باشد. نتایج تحقیقات قبلی نشان می داد که بعضی از مواد غذایی می‌توانند با جلوگیری از رشد استرپتوکوک میوتانس، مانع از ایجاد پوسیدگی دندان شوند.در این مطالعه اثر خرما بر رشد استرپتوکوک میوتانس در محیط آزمایشگاهی مورد بررسی قرار گرفت. برای انجام این پژوهش پس از کشت استرپتوکوک میوتانس، محیط‌های کشت حاوی خرما با استفاده از میوه، شیره و عصاره خرما با غلظت‌های مختلف تهیه گردید و میکروب استرپتوکوک میوتانس در این محیط‌ها کشت داده شد. یافته‌ها حاکی از آن است که پس از ۲۴ ساعت، استرپتوکوک میوتانس در محیط‌های با غلظت کم خرما رشد اندکی داشت، ولی با افزایش غلظت خرما میکروارگانیسم‌ها قادر به رشد در محیط کشت نبودند.نتایج نشان می‌دهد با توجه به نقش باز دارندگی خرما از رشد استرپتوکوک میوتانس می‌توان خرما را به عنوان یک ماده غذایی پیشگیری کننده از ایجاد پوسیدگی معرفی کرد.


خواص خرما برای درمان بیماری های اعصاب

پتاسیم در این میوه به میزان قابل توجهی موجود است که برای جلوگیری از پرفشاری خون و برای کار صحیح عضلات و اعصاب ضروری است که به هم خوردن آن در بدن، بسیار خطرناک است. علاوه بر آن، خرما حاوی میزان قابل توجهی منیزیم است که برای اعصاب و عضلات ضروری است.


خواص خرما و خون سازی

خرما مقدار قابل توجهی فولات یا همان اسیدفولیک به بدن می رساند که برای خون رسانی برای بدن لازم است و زنان هنگام بارداری مجبور می شوند، علاوه بر دریافت فولات از طریق غذا، قرص آن را نیز مصرف کنند.فولات به عنوان ماده خون ساز در خرما موجود است، هر چند که مقدار آهن خرما آن چنان زیاد نیست، اما برای خون سازی، بدن احتیاج به سه ماده مغذی فولات، آهن و ویتامین ۱۲ B دارد که در غذاهای حیوانی یافت می شوند، بنابراین برای این منظور باید از غذاهای متنوع استفاده کرد.ویتامین C یکی دیگر از مواد مغذی خرما است که این ویتامین برای جلوگیری از بیماری های خطرناک خونریزی دهنده یا همان اسکوربوت لازم است و باید بدن هر فرد در طول روز، ۶۰ میلی گرم ویتامین C دریافت کند که تقریباً در هر ۱۰۰ گرم خرما ۱۴ میلی گرم ویتامین C موجود است.


فواید خرما و مقابله با کمبود وزن

خرما بخشی از رژیم غذایی سالم است، چرا که قند، چربی، پروتئین و انواع ویتامین های ضروری در آن موجود است، بنابراین این ماده غذایی در مقابله با کمبود وزن کمک مؤثری است. مصرف خرما با شیر و ماست توصیه می‌شود و جلوی گرسنگی و تشنگی را می‌گیرد.


خاصیت خرما برای تقویت قلب

ثابت شده است، خرمایی که شب در آب خیس شده و صبح مصرف شود برای قلب های ضعیف مفید است، اگر این کار را دو بار در هفته انجام دهید به تقویت قلب خود کمک کرده اید.


خواص خرما , فواید خرما , خاصیت خرما

خاصیت خرما


نگاهی به دیگر خواص خرما :

#خرما برای کاهش چربی‌های خون موثر است.

#استفاده از خرما ۲ تا ۳ عدد می‌تواند به عنوان جانشین میوه باشد همچنین می‌توان برای تهیه کیک و شیرینی از خرما استفاده کرد که ضرر کمتری نسبت به شیرین‌های معمولی خواهد داشت.

#سعی کنید به جای قند و شکر از خرما برای نوشیدن چای استفاده کنید.

# فسفری که در خرما وجود دارد باعث سر زنده نگاه داشتن سلول های عصبی می شود.

# طبق بررسی ها، مصرف خرمای له شده که به مدت ۲۴ ساعت خیس خورده باشد برای قلب موثر است.

# برای رفع خشونت و نرم کردن سینه ۵۰ گرم خرما در ۱۰۰۰ گرم آب جوشانده صاف نموده روزی ۲ تا ۳ استکان بخورید. البته این برای افراد سرد مزاج بسیار خوب است.

# برای تقویت کلیه از شربت فوق استفاده کنید.

# کسانی که درد کمر یا درد مفاصل دارند می توانند از شربت خرما که در شماره ۲ آمده است استفاده کنند.

# اگر خرما با شنبلیله خورده شود جهت سنگ مثانه مفید است.

# برای تقویت نیروی جسمانی خرما را در شیر تازه خیس کرده کمی دارچین بزنید و صبح به عنوان صبحانه بخورید و سپس کمی شیر بالای آن میل کنید. البته برای گرم مزاجان زیاد خوب نیست.

# کسانی که می خواهند سنگ مثانه شان خرد شود از دمکرده آن استفاده کنند (دمکرده هسته خرما) و دمکرده آن بسیار قابض است و کسانی که یبوست دارند سعی کنند در هنگام استفاده از دمکرده خرما از غذاهای ساده و ملین استفاده کنند.

# به خاطر وجود ویتامین B در خرما میوه خوبی برای تعادل اعصاب و نیز باعث رشد است.

# برای کمبود آهن بسیار مفید است.

#در آشپزی و شیرینی‌پزی نیز به جای شکر می‌توانید از خرما استفاده کنید.

#ورزشکاران به علت فعالیت زیاد، می‌توانند از عصرانه‌ای مقوی که با خرما باشد استفاده کنند.

#با مصرف خرما می‌توان احتمال ابتلا به پوسیدگی دندان را کاهش داد. عصاره خرما با جلوگیری از رشد میکروب عامل پوسیدگی دندان، احتمال ابتلا به این عارضه را کاهش می‌دهد.

# خرما دارای قند زیادی است. در واقع حدود۷۰ درصد آن را کربوهیدرات تشکیل می‌دهد، ۲۵ درصد قند آن ساکاروز و ۵۰ درصد آن گلوکز است.

#فیبر موجود در خرما برای بهبود عملکرد سیستم گوارش و هضم و دفع مواد غذایی مفید است.

#کسانی که بیماری قند دارند باید کمتر از این میوه استفاده کنند.

#برای خواب راحت و با آرامش می‌توانید قبل از خواب یک عدد خرما و یک لیوان شیر گرم میل کنید.

# مصرف منظم خرما، به رشد باکتری مفید در روده ها کمک می کند.

# خرما برای درمان سرطان معده مفید است.

#خاصیت رونده آن برای بیماران یبوستی مفید است.

# پتاسیم موجود در این میوه برای مهارکردن اسهال موثر است.

# این میوه ضمن تاثیر مقوی، ارزش دارویی نیز دارد.

# خرما که میزان قند خون بدن را کنترل می کند، به بیماران دیابتی توصیه می شود.

# گنجاندن خرما به رژیم غذایی روزانه، مشکل کاهش وزن را از بین می برد.

#خرما دارای خواص درمانی فراوانی است که درمان اسهال و اختلالات روده‌ای ازجمله خواص آن است.

#خرما ها میوه‌هایی شیرین هستند که در در بسیاری از غذاها و شیرینی‌جات بکار می‌روند.

#این میوه علاوه بر طعم خوب و ارزش غذایی بالا، دارای خواص دارویی فراوانی نیز است.

#خرما،‌ طبیعتی ملین دارد، به این معنا که برای رفع یبوست و درمان آن کاربرد دارد.

برای اینکار، ‌خرما را شب قبل در آب ولرم خیس کنید و صبح روز بعد آبی که خرما در آن خیس خورده را میل کنید و برای یبوست‌های مزمن این کار را چندین مرتبه تکرار کنید، قطعا یبوست درمان خواهد شد.

#خرما دارای نیکوتین فراوان است و بدین ترتیب می‌تواند در درمان اختلالات روده‌ای مفید باشد.

# مصرف منظم و توصیه شده خرماهای رسیده، در رژیم غذایی، به کنترل درد و ناراحتی‌های ناشی از سرطان شکمی کمک می‌کند.

#خرما، داروی طبیعی محرک جنسی است. مصرف منظم خرما همراه با شیر بز، عسل و پودر هل به بهبود ضعف جنسی و نیز نازایی کمک می‌کند.

#خرمای رسیده خواص سبزیجات-خواص میوه ها سبزیجات و سلامت – خوبی از پتاسیم است و پتاسیم به عنوان دارو، می‌تواند اسهال را کنترل کند.

# افرادی که دارای اختلالات روده‌ای مزمن هستند با مصرف منظم خرما، می‌توانند به رشد باکتری‌های مفید در روده کمک کنند و دارای سیستم هاضمه سالمی شوند.

#آهن موجود در خرما در پیشگیری از بروز بیماری فقر آهن موثر است.

#سرشار از انواع ویتامین‌ها و مواد مغذی مورد نیاز بدن است.

#مصرف خرما، بیماری‌های قلبی-عروقی را نیز بهبود می‌بخشد.

# مصرف خرما، درمان موثری برای ناراحتی های روده ای به حساب می آید.

#خرما دارای مقدار قابل توجهی ویتامین A و بتاکاروتن است ، ویتامین A موجود درخرما از بروز بیماری‌های عفونی پیشگیری می‌کند.

# مصرف مرتب خرما ناراحتی های روده ای را رفع می کند، سوزش سردل را از بین می برد. مصرف خرما پس از وعده غذایی مشکل اسیدیته را کنترل می کند.

# این میوه به طور طبیعی سیستم دفاعی بدن را تقویت می کند.


خواص خرما , فواید خرما , خاصیت خرما

فواید خرما


ارزش غذایی ۱۰۰ گرم خرما :

۱۶۳ کیلو کالری انرژی

۹/۰ گرم پروتئین

۳/۰ گرم چربی

۳۸ گرم گلوسید

۳۰ میلی گرم فسفر

۳/۱ میلی گرم آهن

۵۱ میلی گرم کلسیم

۱۰ میلی گرم ویتامین


مضرات خرما :

نباید در مصرف خرما زیاده روی کرد، چرا که مصرف بسیار بالای آن موجب آسیب به کبد و طهال، افزایش فشارخون، جوش دهان و پوسیدگی دندان ها می شود. در خوردن آن افراط نکنید، چرا که دارای قند زیادی است در این صورت آنهایی که لوزالمعده حساس دارند یا آنهایی که بیماری قند در خانواده آنها وجود دارد باید کمتر از این میوه استفاده کنند.

خواص خرما , فواید خرما , خاصیت خرما

فایده خرما


چه افرادی باید در خوردن خرما احتیاط کنند :

۱-خوردن خرما برای دیابتی‌ ها، افراد مبتلا به سندرم متابولیک، بیماری‌ های قلبی و عروقی و تبخال زیاد توصیه نمی‌شود. خرما یکی از میوه‌هایی است که در رژیم غذایی هر فردی باید قرار بگیرد زیرا قند موجود در آن انرژی رسانی می‌کند. وی افزود: روزانه ۲ عدد خرمای متوسط برای دیابتی‌ها متناسب است و بیشتر از آن توصیه نمی‌شود. ساعدی خاطر نشان کرد: خرما برای دیابتی‌ ها، افراد مبتلا به سندرم متابولیک، بیماری‌های قلبی و عروقی و تبخال زیاد توصیه نمی‌شود.

۲-تبخال ویروسی است و خرما برای افراد مبتلا به عارضه تبخال مناسب نیست زیرا خرما قند خون را بالا می‌ برد و ویروس‌های تبخال در رشد خود از قند موجود در خرما استفاده می‌کنند.

تعداد بازدید از این مطلب: 113
موضوعات مرتبط: پزشکی-اطلاعات عمومی , ,
|
امتیاز مطلب : 6
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3


نویسنده :
تاریخ : دو شنبه 25 ارديبهشت 1396
نظرات

خواص لیمو ترش | اطلاعاتی جامع در مورد فواید لیمو ترش

لیمو ترش , خواص لیمو ترش , فواید لیمو ترش

 

تاریخچه درخت لیمو ترش

لیمو ترش یا به اختصار لیمو، میوه درختی به همین نام و از دسته مرکبات می باشد. در واقع لیمو ترش درخچه‌ای است که بلندی آن به چهار متر رسیده و کشت آن فقط در مناطق گرمسیر و آب و هوا مدیترانه‌ای امکان دارد. شاخه‌های بلند و برگهای پهن و سبز مات و بیضوی از مشخصات ظاهری این گیاه است. دمبرگها واضح و اندکی بالدارند. گلهایش از درون سفید و از بیرون ارغوانی و بسیار معطر است. لیموترش تنها درختی است که تقریباً همیشه میوه و گل و برگ دارد و به عبارتی گل آوری آن عملاً مداوم است. میوه اش سته بیضوی شکلی است که در اواخر پاییز و اوایل زمستان آبدارتر می‌باشد. هند با تولید حدود ۱۶ ٪ در صدر کل تولید جهان، بزرگ‌ ترین تولید کننده لیموترش در جهان است. پس از آن به‌ترتیب مکزیک (۱۴٫۵ درصد)، آرژانتین (~ ۱۰ ٪)، برزیل (۸ درصد) و اسپانیا با (۷ ٪) تولید می‌باشد. لیموها را بیشتر به علت آب آنها پرورش می‌ دهند،  اگرچه بخصوص در آشپزی از پوست و گوشت لیمو استفاده می‌شود. لیموها حاوی مقدار زیادی اسید سیتریک هستند که موجب طعم ترش آنها می‌گردد.


خواص لیمو ترش در درمان چاقی

لیمو ترش درمان کننده چاقی و برطرف کننده بزرگی طحال، شفا دهنده گواتر و میخچه، وبا، اختلالات جریان گردش خون، مشکلات گوارش، یبوست، سوء هاضمه، زردی و یرقان است و خواص ضد سرطان دارد. پوست لیمو ترش ویار زنان باردار را کاهش می دهد و قوه هاضمه آنها را تقویت و تهوع آنها را از بین می برد. کسانی که فشار خون بالایی دارند بهتر است لیمو ترش بخورند زیرا فیبر آن کمک مضاعفی به کاهش فشار خون می کند، بهترین دارو برای گلو درد است و غرغره مخلوط لیمو ترش و آب نیم گرم ورم گلو و گلو درد را برطرف می کند خواص ضد عفونی کننده ای که دارد زکام را درمان می کند.


 لیمو ترش عامل زیبایی

لیمو ترش یک ماده تقویت کننده زیبایست و باعث افزایش سلامتی، طراوت، شادابی، جوانی و نیروی حیات می شود. مانع شل شدن و چروک پوست و پیری زودرس می شود، برای پاکسازی لکه های پوستی می توانید آب لیمو ترش را روی پوست بمالید و از شب تا صبح روز آن بماند، همچنین از عصاره لیمو ترش با گلیسیرین می توانید خستگی پوست و ترک های پوست را از بین ببرید. اگر تمایل دارید موهایتان شفاف و درخشان شود کافیست مقداری لیمو ترش تازه با آب سرد ترکیب کنید و روی موها بریزید و سپس موها را بشویید. پوست لیمو ترش را روی پوست خشک یا جای پوسته پوسته شده بمالید تا مشکلات پوستی برطرف شود، برای نرم شدن پوست ضخیم شده آرنج نیز پوست لیمو ترش مفید است. از لیمو ترش تجزیه شده ۶ تا ۸ درصد اسید سیتریک تهیه و از هسته های آن روغنی به نام لیمو تن تهیه و در طب مصرف می شود.


فواید لیمو ترش در استرلیزه کننده آب مشکوک

خواص اسیدی این میوه یک ضد عفونی کننده قوی است، به همین دلیل توصیه می شود اگر در مسافرت به آب آشامیدنی مشکوک شدید به آن چند قطره لیمو ترش اضافه کنید و بعد از آن، آب استرلیزه شده را می توانید نوش جان کنید.


لیمو ترش درمانگر بیماری ها

همچنین آب لیمو ترش که ماده ای خنک کننده (سرد کننده) است باعث از بین بردن سموم میکروب بیماری هایی مانند دیفتری، حصبه و برخی امراض مهلک و خطرناک می شود؛ ترشح صفرا را افزایش می دهد و در رفع یرقان(زردی) و دفع سنگ های کوچکی که در مجاری ادرار گیر می کنند موثر است.


خواص لیمو ترش در محافظت از دندان ها

لیموترش باعث محافظت از دندان ها و لثه ها و حفظ سلامت آنها می شود، بهترین دارو برای اسکوربوت(خونریزی لثه ها و تغییر حالت بافت لثه) و مخلوط آب لیموترش و عسل و آب برای رفع خونریزی پیشنهاد می شود.لیمو ترش خاصیت ضد پوکی استخوان داردو به افزایش جذب کلسیم کمک می کند و نوشیدن یک لیوان لیمو ترش به افراد در معرض خطر به خصوص زنان یائسه بسیار توصیه می شود. لیمو ترش برای خونریزی های ریوی، معده، روده، رحم، کلیه ها و دیگر اندام های داخلی درمانگر است و لازم است در این موارد چند بار در روز مقداری آب لیموترش را آب میل کنید؛ برای پیشگیری از خونریزی نیز می توانید یک تکه پنبه را به لیمو ترش آغشته کنید و در سوراخ بینی بگذارید و مانع خونریزی شوید.


 لیمو ترش : اضطراب را از بین می‌ برد

بررسی‌ها نشان می‌ دهد لیمو تأثیر آرام‌بخش دارد و خستگی مفرط، سرگیجه، اضطراب، تنش و دست پاچگی را از بین می‌برد. استنشاق روغن لیمو، هوشیاری و قدرت تمرکز فرد را افزایش می‌دهد. برای افزایش توانایی کارمندان در محیط کار از خوشبوکننده با بوی لیمو استفاده می‌شود. اگر حالت عصبی و نگرانی دارید، چند قطره روغن لیمو را روی دستمال بچکانید و بو کنید.


لیمو ترش سبب بهبود آفت دهان

خاصیت ثابت‌ شده ضد باکتریایی و ضدویروسی لیمو روند بهبود آفت را تسریع می‌کند. کافی است روزی ۳ بار آب مخلوطی از یک لیموی تازه و یک لیوان آب ولرم غرغره کنید اگرچه در اوایل احساس سوزش خواهید کرد اما با استفاده مکرر احساس سوزش کاهش پیدا می‌کند.


خواص لیمو ترش در رفع تب

تب و لرز می‌تواند علل متفاوتی داشته باشد اما لیمو همیشه یک درمان مفید است. هر ۲ ساعت یک لیوان آب جوش با کمی عسل و آب یک لیموی ترش و تازه بخورید تا تب و لرز شما از بین برود.


 

لیمو ترش , خواص لیمو ترش , فواید لیمو ترش

عکس لیمو ترش


فواید لیمو ترش برای تقویت حافظه

لیموترش تقویت کننده حافظه نیز است؛ وقتی که می خواهید چیزی را به یاد آورید کافی است چند قطره اسانس لیمو ترش را بر روی یک دستمال بریزید و از طریق بینی استنشاق کنید!


لیمو ترش از بین برنده خستگی

برای رفع خستگی های روزانه نیز پس از اینکه پاهایتان را در آب گرم قرار دادید و منافذ پاها حسابی باز شد پاها را از آب خارج کنید و هر کدام از پاها را به یک نصف لیمو آغشته کنید، با این کار علاوه بر رفع خستگی سموم را نیز از ظریق منافذ باز شده از بین می برید.


خواص لیمو ترش در بهبود سردرد و سکسکه

لیموترش بزاق دهان را زیاد می کند، شیره معده را زیاد می کند، سردردهای میگرنی را از بین می برد، برای این کار کافیست هنگام سردرد در یک فنجان قهوه یا چای لیمو ترش ریخته و میل کنید. گذاشتن یخ لیمو ترش روی زبان سکسکه را درمان می کند؛ مخلوط آب لیمو ترش و آب به همراه شکر یا عسل نوشیدنی مناسبی برای انواع درد مریضی ها است. لیمو خاصیت ضدباکتریایی، ضدویروسی، تقویت‌کننده سیستم دفاعی بدن، کاهش‌دهنده وزن، هضم‌کننده و تصفیه‌کننده کبد را دارد. لیمو دارای املاح و ترکیبات زیادی مانند اسیدسیتریک، کلسیم، منیزیم، ویتامینC، فلاوونوئید، پکتین و لیمونین است که ایمنی بدن را تقویت می‌کند و با عفونت‌ها مقابله می‌کند. اگرچه با خاصیت لیمو آشنا هستید باز هم در این مطلب به گوشه‌ای از خواص این خوراکی بسیار مفید اشاره می‌کنیم.


خواص لیمو ترش و درمان  آکنه

لیمو حاوی اسید سیتریک است که برای درمان آکنه بسیار موثر است. ویتامین C موجود در میوه‌های استوایی برای طراوت پوست لازم است همان طور که می‌دانید خوردن ناشتا یک لیوان آب ولرم با لیمو برای پوست مفید است.

۱- با استفاده از انگشت یا پنبه کمی آب‌لیموی تازه روی آکنه بمالید و بگذارید شب کامل روی پوست بماند. صبح روز بعد با آب صورت خود را بشویید. اگرچه ممکن است کمی ناراحت کننده باشد و شاید احساس سوزش کنید اما لیمو برای درمان آکنه بسیار مفید و کاربردی است.

۲- یک سهم آب‌ لیموی تازه را با یک سهم آب گلاب و یا عسل رقیق‌شده با آب مخلوط کنید و به مدت نیم ساعت روی آکنه بگذارید و سپس با آب بشویید. این عمل را ۲ بار، یک بار به هنگام صبح و یک بار عصر تکرار کنید. اگرچه این درمان‌ها طبیعی هستند اما در صورت حاد بودن آکنه و یا داشتن زخم باز، اول با پزشک مشورت کنید.


خواص لیمو ترش برای درمان میخچه و پینه بستن پوست

پماد لیمو را یک شب کامل روی میخچه و پوست پینه‌بسته بمالید. یا این که برشی به ضخامت حدود ۵ میلی‌متر را روی میخچه قرار دهید و با باند ببندید.


لیمو ترش در درمان گزیدگی

روی محل گزیدگی، ۲ قطره لیمو مخلوط شده با یک قاشق چای‌ خوری عسل بمالید، برای دور نگه داشتن حشرات، ۲۰ قطره روغن لیمو را به یک لیوان آب اضافه کنید و در هوا بپاشید. علاوه بر خوشبو کردن هوا، حشرات را نیز دور نگه می‌دارد. قرار دادن پنبه آغشته به روغن لیمو در اتاق‌خواب نیز حشرات را دور نگه می‌دارد. اگر در هوای آزاد قرار دارید، ۱۰ قطره روغن لیمو را به کمی روغن آفتاب‌گردان اضافه کنید و به پوست خود بمالید.


خاصیت لیمو ترش در بی‌ خوابی

بررسی‌ های متعددی نشان داده ترکیبی از روغن لیمو همراه با بابونه، سنبل‌الطیب و رازک اضطراب را کاهش می‌دهد و باعث خواب منظم می‌شود.


لیمو ترش و تقویت معده

پس از هر وعده غذایی، یک لیوان آب ولرم حاوی آب یک لیمو تازه بخورید. اسید موجود در لیمو، تولید اسید معده و فعالیت عضلات معده را تحریک می‌کند.


تسکین اگزما

اگر از عفونت پوستی مانند اگزما رنج می‌برید، لیمو می‌تواند تسکین دهنده باشد. ۸ قطره روغن لیمو را با یک لیوان آب ولرم و یک قاشق غذاخوری عسل رقیق‌شده مخلوط کنید. سپس پارچه تمیز را به آن محلول آغشته کنید و روزی ۲ تا ۳ بار به مدت ۱۵ دقیقه روی قسمت مورد نظر قرار دهید. این روش نه تنها عفونت را کاهش می‌دهد بلکه خارش را نیز از بین می‌ برد. عسل نیز مانند لیمو خاصیت ضدالتهابی دارد و روند بهبود را تقویت می‌کند.


خواص لیمو ترش در رفع بوی نامطبوع دهان

لیمو بوی بد دهان که بر اثر مصرف برخی ادویه‌ها، کشیدن سیگار و یا کمبود بزاق ایجاد شده را رفع می‌کند.برای خوشبو کردن دهان، روزی چند بار به طور کامل با یک لیوان آب ولرم حاوی آب یک لیمو غرغره کنید. جویدن یک برش لیمو پس از هر وعده غذایی نیز می‌تواند مفید باشد.


مصرف لیمو ترش در کاهش فشار بالای خون

پیاز و سیر همراه با لیمو به طور موثری با فشارخون بالا مقابله می‌کند. ۳ حبه سیر را له کنید، یک پیاز را ریز خرد و با ۴ لیوان شیر کم چرب یا شیر سویا به جوش بیاورید و سپس زیر آن را خاموش کنید. پس از ۵ دقیقه مخلوط به دست آمده را از صافی رد کنید و در یخچال قرار دهید. آب ۳ لیمو را به آن اضافه کنید و در طی روز بخورید. اگر از کلسترول بالا رنج می‌برید، خوب است بدانید که پکتین در لیمو همراه با ماده مغذی دیگری، در کاهش چربی خون موثر است.

 

 لیمو ترش , خواص لیمو ترش , فواید لیمو ترش

فواید لیمو ترش


مصرف لیمو ترش در درمان بیماری اسکوروی

نوعی بیماری است که در اثر کمبود ویتامین C به وجود می‌آید. علائم این بیماری عفونت های مکرر همراه با سرفه و سرما خوردگی ، لب های ترک خورده ، زخم زبان و دهان، تورم و خونریزی لثه ها و غیره است و از آنجایی که لیمو ترش تازه سرشار از ویتامین C است ، برای درمان این بیماری بسیار مفید است. مصرف لیمو ترش تازه به افرادی که در محیط های آلوده مانند کوره، رنگ رزی، عملیات حرارتی، کارخانجات سیمان، معادن و غیره کار می کنند ، توصیه می شود.


درمان یبوست

اسیدهای موجود در لیمو ترش روده بزرگ را تمیز کرده و به بهبود یبوست کمک می کند. مصرف آب لیمو و نمک در تسکین یبوست نقش بسزایی دارد.


 درمان زخم معده

علاوه بر ویتامین C، لیمو ترش تازه حاوی ترکیبات خاصی به نام فلاونوئیدها است که دارای خواص ضد آنتی اکسیدانی، ضد سرطانی و سم زدا هستند و به بهبود زخم های معده و زخم های دهان کمک شایانی می نمایند.


درمان اختلالات تنفسی

از روغن موجود در لیمو ترش برای تهیه داروهای ضد گرفتگی بینی استفاده می شود. خراشاندن پوست لیمو و استنشاق آن موجب تسکین فوری گرفتگی بینی و حالت تهوع می شود.


مراقبت از چشم

خواص ضد اکسیدانی ویتامین C موجود در لیمو ، از پیری و دژنراسیون ماکولای چشم محافظت می کند. دژنراسیون ماکولا (Macular Degeneration) یا از بین رفتن لکه زرد شبکیه، شایعترین علت کوری در افراد مسن است. در این بیماری ماکولا یا لکه زرد تخریب می‌شود. ماکولا قسمت حساس به نور شبکیه چشم و مسئول دید مستقیم و واضح است که برای کارهای دقیق مثل خواندن و رانندگی لازم است. فلاونوئیدهای موجود در لیمو از عفونت های چشمی نیز جلوگیری می کند. در صورت ابتلا به آماس ملتحمه چشم ، می توانید چند قطره آب لیمو رقیق شده با آب ولرم را در چشم چکانده و شاهد بهبود آن باشید. مصرف مداوم آب لیمو با گلاب نیز از ابتلا به آب مروارید در سنین پیری جلوگیری می کند.


مصرف لیمو ترش برای مقابله با واریس

روغن لیمو خاصیت تقویت‌کننده رگ‌ها را دارد که با واریس مقابله می‌کند. ۶ قطره روغن لیمو را با ۵۰ میلی‌لیتر روغن مغز گندم، ۲ قطره روغن سرو و ۲ قطره روغن ارس مخلوط کنید و به طور روزانه از پایین پا به بالا به طرف قلب به آرامی ماساژ دهید. برای جان تازه بخشیدن به رگ‌ها، ۸ قطره روغن لیمو، ۴ قطره روغن سرو و یک قاشق غذاخوری عسل را در آب وان بریزید و به مدت ۱۵ دقیقه در آب بنشینید.


استحکام مویرگ‌ و قلب

مصرف لیموترش موجب استحکام مویرگ‌ ها می‌شود و خاصیت ضدمیکروبی در خون دارد. مصرف لیموترش از خونریزی جلوگیری می‌کند و بیوفلاونوئیدهای موجود در آن خاصیت شکنندگی مویرگ‌ها را کاهش می‌دهد. نقش ویتامین C در بدن خنثی کردن نیتروزامین‌هاست و پکتین موجود در لیموترش موجب کاهش کلسترول بد خون می‌شود که برای بیماران قلبی و عروقی بسیار مفید است.


خواص لیمو ترش برای درمان سرماخوردگی

با توجه به مقدار بسیار زیاد ویتامین ث موجود در لیمو، مصرف آن باعث افزایش مقاومت سیستم ایمنی بدن می‌شود. برای فرد مبتلا به آنفلوانزا و سرماخوردگی مصرف مخلوطی از آب‌لیمو تازه با عسل در یک لیوان آب گرم بسیار مفید است. مصرف آب‌ لیمو همچنین باعث کاهش تب در افراد بیمار می‌شود. لیموترش سرشار از ویتامین C، اسید سیتریک و فلاوونوئید بوده و دوست سلامتی شماست.


درمان عفونت مثانه

سیستیت (Cystitis)‏ یا در اصطلاح عام عفونت مثانه ، در واقع التهاب در مثانه به علت جایگزینی و رشد عامل بیماری زا در مثانه و ایجاد عفونت است. آب لیمو رقیق شده با آب ولرم ، در درمان عفونت مثانه بسیار موثر است زیرا موجب تسکین سوزش شده و از خونریزی جلوگیری می کند.


لیمو ترش در درمان هموروئید

از آنجایی که لیمو ترش تازه زخم های دستگاه گوارش و روده را التیام بخشیده و در درمان یبوست نیز موثر است ، بدینوسیله دلایل اصلی بروز هموروئید را نیز ریشه کن می کند.


خواص لیمو ترش و کاهش وزن

مصرف یک لیوان آب ولرم با آب لیمو ترش تازه برای کاهش وزن بسیار موثر است. اسید سیتریک موجود در لیمو ترش یک چربی سوز عالی است. فقط کافی است هر روز دو لیوان آب ولرم با آب لیمو تازه مصرف کنید تا در عرض یک هفته شاهد نتیجه قابل توجه آن باشید.


خواص لیمو ترش در درمان اختلالات ادراری

مقدار بالای پتاسیم موجود در لیمو ترش ، در حذف مواد سمی و رسوبات موجود در کلیه و مثانه بسیار موثر بوده و خاصیت ضد عفونی کننده لیمو نیز عفونت های دستگاه ادراری را درمان میکند. لیمو از رشد و بزرگ شدن پروستات جلوگیری کرده و انسداد مجاری ادرار را که ناشی از رسوب کلسیم در دستگاه ادراری است را نیز رفع می کند.


نگاهی به سایر خواص لیمو ترش

لیموترش مانع از انباشتگی چربی‌ها می‌شود، احتباس آب را کاهش می‌دهد، به هضم غذا کمک کرده و با سرما خوردگی مقابله می‌کند و حتی در نظافت منزل نیز به کار می‌آید؛ در ادامه برخی از خداص این میوه ترش و پر خاصیت به صورت خلاصه آورده شده است :

۱) در واقع هضم غذا را آسان می‌کند.

۲) به خاطر سهولت هضم چاشنی‌ها و گوشتهای چرب توصیه می‌شود که چند قطره لیموترش در آنها بچکانند.

۳) در موارد ناراحتی‌های دستگاه گوارشی مفید است. مثلاً درصورت ورم روده یا درد کبد آب لیمو همراه یک لیوان آب معدنی می‌تواند تسکین دهنده باشد.

۴) نوشیدن آب چهار لیموترش با افزودن آب و اندکی شکر بر درمان چاقی مؤثر است.

۵) لیموترش را می‌توان برای درمان نسبی رماتیسم و نقرس مصرف نمود، چونکه اسیدسیتریک برای اسیداوریک حلال بسیار خوبی است.

۶) استفاده از خاصیت ادرارآوری آن فقط در اینگونه دردها توصیه می‌شود و به این نحو دردهای کلیه و مثانه را درمان می‌نماید.

۷) آب لیمو یک ترشی است که برخلاف سرکه ضعف نمی‌آورد بلکه نیروبخش بوده، عضلات معده و روده‌ها را تقویت می‌نماید.

۸) آب لیمو داروی ضد خون دماغ است، تمام سم‌های خون را می‌سوزاند.

۹) چربی و پیه را از بین می‌برد.

۱۰) اشتها آور است.

۱۱) اسهال عادی و خونی را معالجه می‌کند.

۱۲) از طاس شدن سر جلوگیری کرده باعث تقویت موهای سر می‌شود.

۱۳) بزاق دهان را زیاد می‌کند چون بزاق دارای اثر ضدعفونی کننده‌است و میکربهای دهان را از بین می‌برد.

۱۴) آب لیمو از عوامل خنک‌کننده در تابستان است که می‌تواند عطش و حرارت بدن را رفع کند.

۱۵) موجب راحتی اعصاب می‌شود.

۱۶) باعث زیاد شدن نور چشم شده و آب مروارید را از چشم می‌برد.

۱۷) آب لیمو می‌تواند جانشین دود و مشروب نزد معتادین گردد.

۱۸) عمل تنفس را آسان می‌سازد.

۱۹) لیمو التیام بخش زخمهاست.

۲۰) باد مفاصل را درمان کرده و مداومت در خوردن آن تصلب شرائین را معالجه می‌سازد.

۲۱) زهر حشرات مانند زنبور، عقرب، مار افعی با آب لیمو معالجه می‌شود.

۲۲) آب لیمو ضد تیفوس، ضد سرخک، ضد آبله مرغان و مخملک است.

۲۳) صفرابر است.

۲۴) مصرف روزی نصف استکان از عصارهٔ سیر و لیمو ترش، تأثیر بسیار زیادی در رفع گرفتگی رگ‌ها خواهد داشت.


روش‌ های مصرف لیمو ترش

لازم است ذکر شود که این روش‌های استعمال حتماً به درمان کامل نمی‌ انجامد ولی درمان نسبی را به دنبال خواهند داشت.

استعمال داخلی :

دم کرده : چند برش حلقوی لیموی ترش را با پوست آن در آب جوش دم کنید. برای درمان ورم روده و درد کبد چندین فنجان از این جوشانده را در روز بنوشید.

لیمو ناد : آب لیمو ترشی را در نیم لیوان آب بریزید، یا لیمو ترش تازه‌ای را حلقوی برید و خوب در آب بخیسانید؛ و به هنگام تب و تهوع بنوشید.

ضد کرم : میوه درسته را له کنید. در آبی که به آن عسل افزوده‌اید دو ساعت بخیسانید. صاف کنید و قبل از خواب بنوشید.

شربت : مخلوطی از ۴۰ ٪ آب لیمو ترش و ۶۰ ٪ شکر فراهم کنید. این شربت می‌تواند در مداوای اسکوربوت مؤثر باشد.

داروی ورم کبد : سه لیمو ترش رسیده را از طول قاچ کنید. پیش از خواب روی قاچها آب جوش بریزید. صبح فردای آن شب ناشتا بخورید.

 

استعمال خارجی :

غرغره : یک لیوان آب ولرم را در آب لیموی تازه بریزید. برای بهبودی بیماری آنژین غرغره کنید.

لیمو ترش ساده : روی زخم‌های عادی و عفونی کمپرس لیمو ترش ساده یا همراه آب بگذارید. برای برطرف کردن عرق یا سرمازدگی با آب لیمو ترش دست و پا را

ماساژ بدهید. در مقابل گزش حشرات یک برش لیمو ترش را روی پوست بمالید. برای بهبودی میگرن چند برش لیمو ترش را در پارچه‌ای پیچیده روی شقیقه‌ ها بکشید.

در صورت ابتلاء به زکام یا خون دماغ پنبه‌ای را به آب لیموی خالص یا همراه اندکی آب آغشته کنید و در سوراخ بینی فرو برید.

تعداد بازدید از این مطلب: 109
موضوعات مرتبط: پزشکی-اطلاعات عمومی , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


بگذار برایت بریزد و تمام شهرم را خیس کند! آبرویم فدای یک تار از موهایت!


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود