از چه مطالبی خوشتون میاد و برای بهتر شدن وبلاگ خودتون منو راهنمایی کنین.دوستدار همتون مسافر زمان.


آمار مطالب

کل مطالب : 475
کل نظرات : 53

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 16
باردید دیروز : 1
بازدید هفته : 16
بازدید ماه : 101
بازدید سال : 1535
بازدید کلی : 25191

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 16
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 16
بازدید ماه : 101
بازدید کل : 25191
تعداد مطالب : 475
تعداد نظرات : 53
تعداد آنلاین : 1



Alternative content


f
تبلیغات
<-Text2->
نویسنده : مسافران
تاریخ : دو شنبه 30 بهمن 1396
نظرات

خواص گوشت گنجشک

 

به نام خداوند شافی و معافی خداوند هرچه خلق کرده بی حکمت نیست و هرچه حلال و طیب قرار داده بی شک از روی لطف و رحمت بیکران خویش است، موضوع این است که خداوند متعال پرندگانی کوچک و بزرگ را حلال و طیب آفریده تا از خواص آن بهره مند شویم و هر یک از پرندگان و خوراک های حلال بی شک خواص دیگری را ندارد و نخواهد داشت هرکدام جای خود خواص ویژه ای دارد، این را عرض کردم برای عزیزانی که اسم خوراک گنجشک یا امثال آن آورده می شود یا ناراحت می شوند یا برای آن ها خوشایند نیست یا حرفشان این است تا وقتی مرغ گوسفند و… هست احتیاجی به این زبون بسته ها نیست!
که این تصور بسیار غلط است، هیچ گاه طلا جای نقره را نمی گیرد، هیچگاه خواص سنگ عقیق را با فیروزه و یاقوت مقایسه نمی شود کرد، نماز ظهر جای نماز صبح نمی شود و هرکدام خواص ویژه خود را دارد؛ و بحث ما خواص گنجشک هست که خداوند از روی کرم خویش برای ما هدیه داده.

این پرنده با اندازه ای کوچک با ظاهری زیبا و با صدایی دلنشین بسیار پر خواص و بسیار پر اهمیت است، ما فقط به چند مورد از خواص درمانی و خوراکی آن اشاره می کنیم.

 

خواص گنجشک:

  • گوشت گنجشک یکی از مقوی ترین غذاهای سنتی بوده و از نظر خواص داروئی بسیار ارزشمند است.

  • استاد شیخ یاسین اشاره می کنند به گوشت گنجشک که برای تقویت و نیروی جنسی بسیار سریع عمل میکند و بسیار قوی است.

  • گوشت گنجشک برای افراد ضعیف و سرد مزاج و بلغمی و افرادی که بیماری آن ها از سردی است نعمتی بزرگ است و بسیار برای آن ها مفید می باشد.

  • شیخ یاسین اشاره کردند: تقویت کننده قوای جسمی، جنسی و روحی است.

  • برای افرادی که ام اس، پارکینسون، رعشه، سردی تن، درد استخوان و… دارند بسیار مفید است.

  • خواص دیگر این پرنده این است که بالا برنده فشار خون است، افرادی که دچار ضعف و افت فشار هستند حتما از خوراک گوشت گنجشک غافل نشوند.

  • گویند اگر گنجشک را با زرده تخم مرغ طبیعی در روغن زیتون سرخ کنند و در چند وعده بجای غذای روزانه میل کنند افراد مسن را جوری نشاط و قوای جنسی دهد که انگار جوانی برومند هستند.

طبع گوشت گنجشک گرم و خشک است افراد صفراوی و گرم مزاجان با مصلح آن مصرف کنند و در طول روز مقداری خنکی جات استفاده کنند.

ضمنا، حتما باید گنجشک ذبح شرعی شده باشد، در غیر این صورت مصرف آن حرام است.

 

مغز سرگنجشک:

استادشیخ یاسین: اکثر علمایی که علم حکمت را خداوند به آن ها هدیه کرد از قدیم تا جدید از گوشت گنجشک برای درمان ناباروری آقایان و نازایی زنان استفاده میکردند و همینطور هم مغز سر گنجشک (مخصوصا سرگنجشک نر)، یکی از مشهور ترین از علما و عرفا آیت الله شیخ حسن علی نخودکی اصفهانی (قدس الله سره) بود که این از مجربات ایشان هم هست.

شیخ یاسین اشاره کردند که مغز سر گنجشک برای نیروی جنسی بسیار قوی عمل میکند و برای مشکلات اسپرم و منی سودمند است و برای مشکلات تخمدان بانوان هم مفید اس

استاد شیخ یاسین: یک نکته مهم خدمت شما بگم؛ برای درمان مشکلات جنسی و ناباروری بهترین وقت برای شکار گنجشک وقتی هست که گفته می شود آن ها مست هستند و برهم سوار می شوند (فصل جفت گیری) که فصل جفت گیری آن ها اوایل فصل بهار تا اواسط فصل تابستان است.

امید وار است یکم بیشتر به این پرنده پرخواص از این به بعد دقت شود و افرادی که از روی اگاهی استفاده از این پرنده میکنند رو بی جهت و بدون اگاهی ملامت نکنند.

تعداد بازدید از این مطلب: 53
موضوعات مرتبط: پزشکی-اطلاعات عمومی , ,
|
امتیاز مطلب : 17
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7


نویسنده : مسافران
تاریخ : دو شنبه 30 بهمن 1396
نظرات

خواص سیر ترشی کهنه هفت ساله + خواص سیر ترشی در طب سنتی

خواص سیر ترشی ده ساله خواص سیر ترشی در بارداری خواص سیر ترشی برای فشار خون بالا خواص سیر ترشی برای بیماری قلبی سیر ترشی یکی از انواع ترشی هایی است که طرفداران زیادی دارد. سیرهای قهوه ای رنگ در سیر ترشی که بسیار نرم و خوش طعم بوده و عطر دلچسبی هم دارند. خواص سیر ترشی خانگی نسبت به نوع کارخانه ای آن بسیار بیشتر است و برای افراد مبتلا به بیماری های قلبی و فشار خون بالا مفید می باشد البته به شرطی که در خوردن آن اعتدال را رعابت نمود.

 

خواص سیر ترشی ده ساله،خواص سیر ترشی در بارداری،خواص سیر ترشی برای فشار خون بالا

 

خواص سیر ترشی کهنه هفت ساله

 

فواید و خواص سیر ترشی

 

با اینکه سیر تازه خواص زیادی دارد اما خواص سیر ترشی به خواص سیر بسیار نزدیک می باشد. هر چه سیر ترشی عطر بیشتری داشته باشد خواص آن هم بیشتر می شود. طرز تهیه سیر ترشی خانگی نسبت به نوع کارخانه ای متفاوت بوده و در نتیجه فواید بیشتری هم دارد. نوع کارخانه ای با قرار گرفتن در طی فرآیند پخت، درست می شود بدین جهت خواص دارویی سیر ترشی تا حدود زیادی از بین می رود زیرا سیر به هنگام پختن بسیاری از مواد مغذی خود را از دست می دهد.

 

یکی از مواردی که معمولاً به ترشی‌ها اضافه می‌شود، سرکه می‌باشد. سرکه به ویژه سرکه سیب در کاهش قند خون تأثیر دارد و در اثر کند کردن هضم و جذب کربوهیدرات‌ها از افزایش قند خون بعد از صرف غذا جلوگیری می‌کند. از این رو مصرف ترشی در حد اعتدال در بیماران مبتلا به دیابت مفید است.

 

خواص سیر ترشی برای درمان بیماری قلبی

 

سیر ترشی صنعتی طعمی شور دارد و به واسطه جوشاندن در سرکه، سیرهای آن قهوه ای رنگ می شود اما خواص سیر ترشی خانگی که با گذر زمان رنگش تیره شده و طعم لذیذ و به یاد ماندنی پیدا کرده، بسیار بیشتر می باشد. با اینکه افزودن سرکه و نمک به انواع ترشی ها از خواص مواد داخل آن ها کاسته و در مدت زمان طولانی باعث ایجاد مواد سمی مثل نیترات (عامل بروز معده و کبد) در آن ها می شود ، اما این مورد برای سیر ترشی خانگی وجود ندارد.

 

ترکیبات گوگردی موجود در سیر وقتی در طی فرآیند هضم قرار می گیرند، گازی تولید می کنند. این گاز وارد خون شده و باعث ایجاد بوی بد در دهان و سیستم تنفسی شخص می شود. یکی از فواید سیر ترشی بودار این است که با وجود اینکه حاوی نرکیبات گوگردی می باشد، اما باعث ایجاد بوی تند سیر در شخص نمی شود. سیر خام را پس از پوست کندن برای ۳۰ دقیقه در معرض هوا قرار می دهند تا خواص درمانی آن فعال شود. در سیر ترشی نیز خواص درمانی سیر به دلیل فرآیندی که دارد تا تهیه  می شود، آزاد می گردند.

 

خواص سیر ترشی ده ساله،خواص سیر ترشی در بارداری،خواص سیر ترشی برای فشار خون بالا

 

سیر ترشی چند ساله واقعا دارویی است؟

 

برخی خانواده ها بر این باورند که هرچه از زمان تهیه ترشی بگذرد کیفیت بهتری پیدا می کند و حتی معتقدند سیر ترشی چند ساله خاصیت درمانی دارد و التیام دهنده بیماری های قلبی است. اما حقیقت این است، اگرچه ترشی های جاافتاده، خوشمزه تر هستند، ولی باید دانست سرکه و نمک افزوده شده به ترشی با گذر زمان از خاصیت و میزان مواد مغذی ترکیبات ترشی می کاهد و آن را به محصولی بی ارزش تبدیل می کند. این را هم بدانید ماندگاری زیاد برخی از انواع ترشی موجب ایجاد فعل و انفعالات شیمیایی در آن شده و ماده ای مضر به نام نیترات تولید می شود که در طولانی مدت خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش می دهد.

حتما بخوانید :   خواص تخم شربتی برای سلامتی در فصل تابستان

 

خواص سیر ترشی برای فشار خون بالا 

 

خواص سیر ترشی چند ساله بیشتر بوده و برای بیماران قلبی و مبتلا به فشار خون بالا مفید می باشد. اشخاصی که یبوست، فشار خون پایین، بواسیر، آلرژی و معده ضعیفی دارند و یا گرم مزاج هستند به جای مصرف سیر که برایشان مضر است، از سیر ترشی استفاده نمایند. سیر ترشی بودار که ترکیبات گوگردی آن از بین نرفته برای بدن مفید می باشد. ضد ویروس، ضد سرطان، دفع سموم از کبد و سرعت بخشیدن به روند هضم غذا از دیگر خواص سیر ترشی می باشند اما بایستی در مصرف آن زیاده روی نکرد.

 

خواص سیر ترشی ده ساله،خواص سیر ترشی در بارداری،خواص سیر ترشی برای فشار خون بالا

 

خواص سیر ترشی در بارداری

 

سیرترشی یک فراورده ایرانی است که سیر، سرکه، گیاهی معطر مثل ترخون و نمک، جزء ثابتی از ترکیب آن محسوب می شوند. اگرچه نکته خاصی در منابع علمی راجع به فواید یا عوارض احتمالی مصرف سیرترشی در حاملگی یافت نمیشود، با این حال می توان درباره اجزاء تشکیل دهنده آن اظهارنظر کرد. سیر و سرکه، دو ماده ای هستند که مصرف متعادل آنها در دوران بارداری کاملاً بی خطر محسوب می شود.

 

در عوض ترخون یا دیگر سبزی های معطر (مثل نعناع، ریحان و پونه) به خصوص درصورت مصرف بیش از حد، می توانند قاعده آور و برای حاملگی مضر باشند.
لذا به نظر می رسد بهتر باشد زنان باردار یا قید خوردن این خوراکی خوشمزه را حداقل برای نه ماه بزنند، یا اینکه در صورت تمایل شدید به مقدار کم اکتفا کنند.

 

کدام سیر‌ترشی پرخاصیت‌تر است؟

 

هر چه ترکیبات آروماتیک (معطر) سیر بیشتر باشد، سیر تازه‌تر و خاصیت بیشتری دارد ضمن این‌که سیر‌ترشی‌های بودار خاصیتی نزدیک به سیر تازه دارند. انواعی از سیر‌ترشی‌ها که سیر آن پخته شده یا سیر سرخ کرده به جهت آن‌که طی فرآوری به مقدار زیادی مواد مغذی و معطر خود را از دست می‌دهند 40 تا 70 درصد از خاصیت آن کاسته می‌شود.

 

این‌که گفته می‌شود مصرف سیر‌ترشی چند ساله برای بیماران قلبی ـ عروقی مفیدتر است، هنوز از نظر علمی تحقیق جامع و کاملی در این خصوص صورت نگرفته است. ضمن این‌که باید دانست سرکه و نمک افزوده شده به سیر‌ترشی با گذر زمان از خاصیت و میزان مواد مغذی ترکیبات سیر می‌کاهد و حتی ماندگاری زیاد برخی از انواع ترشی‌ها باعث ایجاد ماده‌ای مضر به نام نیترات می‌شود که ریسک ابتلا به سرطان معده را افزایش می‌دهد.

 

خواص سیر ترشی ده ساله،خواص سیر ترشی در بارداری،خواص سیر ترشی برای فشار خون بالا

 

سیر‌ترشی خانگی یا صنعتی؟

 

معمولا سیرترشی از ترکیب سیر، سرکه و نمک تهیه می‌شود و هرچه ماندگاری این محصول بیشتر شود نرم، شیرین و قهو‌ه‌ای‌تر می‌شود. برخی سیر‌ترشی‌هایی که به صورت صنعتی تهیه می‌شوند به واسطه جوشاندن سیر با سرکه، پخته و کمی نرم می‌شوند، ولی آن رنگ و بو و طعم سیرهای کهنه و چندین ساله را نداشته و طعمی شبیه به شور دارند، اما سیرترشی‌های خانگی چون اغلب با گذر زمان رسیده و قهوه‌ای می‌شوند به تبع لذیذتر هستند و طعمی به یاد ماندنی دارند. لازم است بدانید پس از آن‌که سیر در بدن هضم می‌شود گاز ناشی از ترکیبات گوگردی آن علاوه بر ایجاد بوی بد دهان با ورود به خون و سیستم تنفسی باعث ایجاد بوی نامطبوع تنفس و حتی پوست بدن می‌شود.

 

 

 

 

خواص سیر ترشی ده ساله،خواص سیر ترشی در بارداری،خواص سیر ترشی برای فشار خون بالا

خواص سیر ترشی در طب سنتی , خواص سیر ترشی چیست

خواص سیر ترشی ده ساله،خواص سیر ترشی در بارداری،خواص سیر ترشی برای فشار خون بالا

خواص سیر ترشی در طب سنتی , خواص سیر ترشی چیست

خواص سیر ترشی ده ساله،خواص سیر ترشی در بارداری،خواص سیر ترشی برای فشار خون بالا

خواص سیر ترشی در طب سنتی , خواص سیر ترشی چیست

خواص سیر ترشی ده ساله،خواص سیر ترشی در بارداری،خواص سیر ترشی برای فشار خون بالا

خواص سیر ترشی در طب سنتی , خواص سیر ترشی چیست

خواص سیر ترشی ده ساله،خواص سیر ترشی در بارداری،خواص سیر ترشی برای فشار خون بالا

تعداد بازدید از این مطلب: 94
موضوعات مرتبط: پزشکی-اطلاعات عمومی , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : مسافران
تاریخ : دو شنبه 30 بهمن 1396
نظرات

معجزه مصرف یک قاشق سرکه سیب

آیا تا به حال چیزی درباره فواید نوشیدن یک قاشق غذاخوری سرکه سیب در روز شنیده‌اید؟ اگر این گونه نیست، باید بدانید که سرکه سیب محصولی فراتر از یک چاشنی سالاد محسوب می شود. نوشیدن یک قاشق غذاخوری سرکه سیب آنزیم هایی که مسئول تجزیه کربوهیدارت ها هستند را غیر فعال می کند. از این رو، این محصول از انباشت گلوکز در خون و افزایش شدید قند پیشگیری می کند.

به گزارش ایسنا، عصر ایران به نقل از "استپ تو هلث" نوشت: «سرکه سیب در نتیجه یک فرآیند تخمیر طولانی مدت کربوهیدرات‌هایی مانند انگور، سیب زمینی، نارگیل، چغندر و سیب به دست می‌آید. این فرآیند کند و طولانی به منظور حفظ ترکیبات زیست‌فعال مانند اسید استیک، اسید گالیک، کاتچین، اپیکاتچین، و اسید کافئیک صورت می‌گیرد. هدف از این فرآیند حصول اطمینان از حفظ ویژگی های آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی در سرکه است.

هنگامی که مدت زمان تخمیر طولانی است، سرکه نوعی شبکه عنکبوتی را توسعه می دهد که ظاهری تیره به آن می بخشد. این نشانه ای از کیفیت بالاتر محصول بوده و وضعیت ایده آل برای مصرف سرکه سیب محسوب می شود. با این وجود سرکه سیب معمولا فیلتر و پاستوریزه شده و بر همین اساس ظاهری شفاف پیدا می کند که در سرکه های سیب موجود در فروشگاه ها مشاهده می شود.

سرکه سیب یک نوشیدنی قلیایی‌ساز است

این به معنای آن است که مصرف این ماده برای کاهش اسیدیته بدن ایده‌آل است و از این رو شرایط بهتری را برای سلامت کلی ایجاد می کند. افزون بر این نوشیدن یک قاشق غذاخوری سرکه سیب در روز به پیشگیری از بیماری‌های جدی مانند سرطان کمک می کند. فراموش نکنید که رژیم غذایی با محتوای بالای چربی، نمک و دیگر مواد غذایی مشابه می تواند PH بدن را اسیدی سازد که این شرایط برای تکثیر ریزجانداران سمی ایده آل است.

سرکه سیب به گوارش کمک می‌کند

نوشیدن یک قاشق غذاخوری سرکه سیب علائم گوارش کند یا سنگین، گرفتگی و اختلال شکمی را تسکین می‌دهد. این ماده در به حداقل رساندن حس اسیدیته معده و سوزش سر دل کمک می کند. مصرف سرکه سیب پس از خوردن غذاهای غنی و سنگین برای پیشگیری از پدیدار شدن این علائم ایده خوبی محسوب می شود. اگر چنین مشکلات پیش از این ایجاد شده‌اند، شما همچنان می توانید با مصرف سرکه سیب علائم را کاهش دهید.

سرکه سیب برای دیابت مفید است

اسید استیک موجود در سرکه سیب به کاهش سطوح قند در خون کمک می‌کند زیرا از گوارش کامل کربوهیدرات‌های پیچیده جلوگیری می‌کند. نوشیدن یک قاشق غذاخوری سرکه سیب آنزیم‌هایی که مسئول تجزیه کربوهیدرات‌ها هستند را غیر فعال می‌کند. از این رو این محصول از انباشت گلوکز در خون و افزایش شدید قند پیشگیری می‌کند.

سرکه سیب از بیماری قلبی عروقی پیشگیری می‌کند

سرکه سیب حاوی سطوح بالا از اسید کلروژنیک است. این ترکیب اکسیداسیون کلسترول بد (LDL) را مهار می‌کند که به بهبود سلامت قلب و عروق منجر می‌شود. اگر سطوح کلسترول شما بیش از اندازه بالاست، غذاهایی با محتوای چربی بالا را از رژیم غذایی خود کنار بگذارید و روزانه یک قاشق غذاخوری سرکه سیب بنوشید.

سرکه سیب گرفتگی بینی را کاهش می‌دهد

اثر آنتی‌بیوتیک سرکه سیب به کاهش خطر عفونت کمک می‌کند. همچنین این محصول میزان مخاط را کاهش داده و سینوس‌ها را پاکسازی می‌کند و از این رو گرفتگی کمتری در آنها دیده می‌شود. اگر علاقه به مصرف روزانه یک قاشق غذاخوری سرکه سیب ندارید، این کار را حداقل زمانی که دچار آنفلوآنزا شده‌اید، انجام دهید. مصرف سرکه سیب به مدت ۱۰ روز معمولا برای از بین بردن مشکل کفایت می کند. همچنین اگر به گلو درد یا مشکلات التهابی مبتلا شده‌اید، سرکه سیب در کاهش و از بین بردن آنها موثر عمل می‌کند.

سرکه سیب به سود جمعیت باکتری روده عمل می کند

آیا از یبوست مزمن یا گاه به گاه رنج می‌برید؟ در این مورد نوشیدن یک قاشق غذاخوری سرکه سیب از تداوم این مشکل پیشگیری می‌کند. بر خلاف باور عمومی سرکه سیب موجب شکل گیری مشکلات اسیدیته نمی شود زیرا یک غذای قلیایی است.

سرکه سیب کلیه‌ها را سم‌زدایی می‌کند

آیا از عفونت‌های کلیوی رنج می‌برید یا سنگ‌های کلیه برای شما مشکل‌آفرین شده‌اند؟ اگر این گونه است، مصرف یک قاشق غذاخوری سرکه سیب هنگام صبح را مد نظر قرار دهید. همچنین دنبال کردن توصیه پزشک خود و نوشیدن آب به میزان کافی را فراموش نکنید. اگر به مصرف آبمیوه علاقه دارید، اطمینان حاصل کنید فاقد شیرین‌کننده باشند. همچنین نمک را به مدت دو هفته از رژیم غذایی خود کنار بگذارید.

سرکه سیب به کاهش وزن کمک می‌کند

به همراه یک رژیم غذایی سالم و ورزش، نوشیدن دو قاشق غذاخوری سرکه سیب در روز آهنگ سوخت و ساز را تسریع می‌کند. سرکه سیب سرشار از ویتامین B۶ و لسیتین است و به سوزاندن چربی جمع شده در بدن به واسطه یک رژیم غذایی ضعیف کمک می‌کند.

سرکه سیب را چگونه مصرف کنیم؟

دو روش برای نوشیدن سرکه سیب وجود دارد. گزینه ساده نوشیدن یک قاشق غذاخوری سرکه سیب است اما اگر عطر و طعم آن برای شما بیش از اندازه قوی است، می‌توانید آن را در یک لیوان آب، چه سرد یا گرم، ترکیب کنید.

تعداد بازدید از این مطلب: 64
موضوعات مرتبط: پزشکی-اطلاعات عمومی , ,
|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


نویسنده : مسافران
تاریخ : چهار شنبه 11 بهمن 1396
نظرات

آیا خمیازه کشیدن به معنای خستگی و کسل بودن است؟ در 90 درصد موارد، خمیازه کشیدن به دنبال افت اکسیژن در بدن فرد رخ می‌دهد. برای مثال بعد از مدتی نفس کشیدن به صورت مقطع و کوتاه، ناگهان شخص خمیازه کشیده و با این کار بدن او میزان اکسیژن مورد نیاز را دریافت می‌کند، پس در حقیقت خمیازه پاسخی به نیاز فرد به هوای بیشتر است، نه دلیلی بر خواب آلودگی.

 

 


 

 

مردی در حال خمیازه کشیدن

در خمیازه چه بخش‌هایی از بدن موثرند؟

خمیازه یک بازتاب غیرارادی عصبی است که در آن، ابتدا به طور هم‌زمان وارد کردن هوا به درون ریه‌ها و کشیده شدن پرده گوش رخ می‌دهد و به دنبال آن، بازدم اتفاق می‌افتد.

در خمیازه، بخش‌های بسیاری از بدن به کار می‌افتند. اول، دهان شما باز می‌شود و فک پایین می‌آید و اجازه عبور هر چه بیشتر هوا را می‌دهد.

سپس، هنگامی‌که دم انجام می‌دهید، هوا درون ریه‌های‌تان را پر می‌کند، عضلات شکم‌تان شل می‌شود و عضله دیافراگم که بین قفسه سینه و شکم است، به پایین حرکت می‌کند.

بعد از این که هوای تنفس‌شده ریه‌ها را پر کرد، مقداری از این هوا در هنگام بازدم از ریه‌ها خارج می‌شود.

 

دلایل خمیازه کشیدن

1- هنگامی که میزان دی‌اکسیدکربن خون بالا می‌رود و اکسیژن آن کم می‌شود، با خمیازه کشیدن فرد اکسیژن بیشتری وارد بدن می‌کند. افزایش دی‌اکسید کربن در خون، باعث خواب آلودگی می‌شود و حتی نوعی مسمومیت ایجاد می‌کند که انسان را به خوابیدن وا می‌دارد.

2- خمیازه کشیدن راهی برای کنترل درجه حرارت مغز است. خمیازه، مغز شما را خنک می‌کند.

3- خمیازه به خاطر تمایل به کشیدن عضلات بدن است.

4- بی‌قراری و عصبی بودن هم به عنوان یک دلیل احتمالی خمیازه هستند.

5- خمیازه کشیدن به افزایش هوشیاری فرد کمک می‌کند.

6- خمیازه کشیدن ناشی از واسطه‌های شیمیایی عصبی در مغز است که بر عواطف، خلق و خو، اشتها و سایر پدیده‌های روانی اثر می‌گذارد. هر چه تعداد بیشتری از این ترکیبات در مغز فعال شوند، تعداد خمیازه‌ها افزایش می‌یابد.

خمیازه یکی از علائم کمبود قند خون است. معتادان هم برای همین زیاد خمیازه می‌کشند. اگر قند کافی به خون برسد، آثار خستگی از بین رفته و خمیازه‌های پی در پی متوقف می‌شود

مسری بودن خمیازه

بر اساس یک نظریه، خمیازه کشیدن مسری است. علت مسری بودن خمیازه، ممکن است به سلول‌های عصبی آینه‌ای (سلول‌های عصبی در قشر بخش پیشانی مغز) مربوط باشد.

 

خمیازه کشیدن نوزاد

اثرات مفید خمیازه

1- خمیازه کشیدن برای درمان مشکل صوتی افراد در صحبت کردن، کاهش هیجان و گرفتگی گلو استفاده شده است.

2- خمیازه کشیدن با قسمتی از مغز ارتباط دارد که مسئول رفتار اجتماعی و آگاهی انسان است. خمیازه کشیدن، این قسمت از مغز را تحریک می‌کند.

3- خمیازه، عمل طبیعی بدن برای تحریک مغز و سرحال شدن است.

4- خمیازه، مکانیزمی برای آگاه ماندن است که در 20 هفته اول زندگی جنینی به وجود می‌آید.

5- در نوزادان خمیازه، باعث تنظیم ساعت طبیعی بدن می‌شود.

6- خمیازه باعث تنظیم فشار داخل و خارج گوش می‌شود. خمیازه راه سریعی برای باز شدن گرفتگی گوش در اثر تغییر فشار هواست.

7- خمیازه به کنترل دما و متابولیسم بدن کمک می‌کند.

8- خمیازه باعث کشیدگی ریه‌ها به سمت بیرون و اطراف بافت‌ها می‌شود. به این ترتیب مانع از افتادگی راه‌های هوایی بسیار باریک می‌شود. این موضوع می‌تواند علت خمیازه را که اغلب در موقع کم عمق شدن تنفس اتفاق می‌افتد توجیه کند.

9- خمیازه باعث توزیع ماده‌ای شیمیایی به نام سورفاکتانت می‌شود. سورفاکتانت ماده‌ای چسبنده است که سطح کیسه‌های هوایی را پوشانده و باعث باز نگه داشتن آنها می‌شود. عملکرد و مقدار مناسب این ماده برای توانایی جنین در بیرون آمدن از رحم ضروری و حیاتی است. خمیازه باعث آمادگی جنین برای تنفس می‌شود.

10- به دلیل اینکه خمیازه باعث کشیدگی ماهیچه‌ها و مفاصل و افزایش ضربان قلب می‌شود، ممکن است به عنوان عاملی برای افزایش هوشیاری فرد به خصوص بعد از استراحت کردن باشد. این نظریه می‌تواند توجیه کند که چرا ورزشکاران حرفه‌ای درست قبل از افزایش فعالیت، خمیازه می‌کشند.

11- خمیازه می‌تواند ارتباطی غیر کلامی با دیگران، به معنای اعلام زمان استراحت و کنار گذاشتن فعالیت روزانه را به همراه داشته باشد.

12- خمیازه می‌تواند علامتی برای اعلام نیاز به استراحت باشد، مثلا ممکن است در هنگام رانندگی این عمل هشداری برای توقف کردن باشد.

 

خمیازه و بیماری

خمیازه کشیدن زیاد در بیماری‌هایی که عملکرد مغز را تحت تاثیر قرار می دهند، مشاهده شده است.

خمیازه کشیدن بیش از حد ممکن است در اثر تحریک بیش از حد عصب واگ که عروق را گشاد می‌کند، رخ دهد. بروز این وضعیت ممکن است به یک مشکل قلبی از جمله سکته قلبی و پارگی دیواره شریان آئورت اشاره داشته باشد.

خمیازه بیش از اندازه، در بین افراد مبتلا به فلج چندگانه، بیماری لوگریک(نوعی بیماری که باعث  از بین رفتن سلول‌های عصبی مسئول حرکت ماهیچه‌ای می‌شود)، آسیب‌های ناشی از رادیولوژی و در بین افراد تحت درمان پارکینسونمشاهده شده است.

خمیازه، در موارد نادری می‌تواند نشانه ابتلا به سردرد میگرنی باشد.

خمیازه در بین افراد مبتلا به اسکیزوفرنی کمتر اتفاق می‌افتد.

 

خمیازه و ورزش

شروع ورزش بدون گرم کردن، به بدن فرصت تطبیق با تغییرات ایجاد شده در حالت تنفس و گشادشدن رگ‌های خونی را نمی‌دهد. نرمش قبل از ورزش باعث می‌شود، فرد خمیازه بکشد. خمیازه کشیدن در شروع ورزش جای نگرانی ندارد.

 

تعداد بازدید از این مطلب: 99
موضوعات مرتبط: پزشکی-اطلاعات عمومی , ,
|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4


نویسنده : مسافران
تاریخ : چهار شنبه 11 بهمن 1396
نظرات

بخش مهمی از مسؤولیت ها و وظایف دولت و رئیس دولت در نظام اسلامی در قانون اساسی آمده است . در این مقال نگاهی گذرا به این وظایف از دریچه قانون اساسی داریم تا از سویی حد و مرز انتظار امت اسلامی از کارگزاران دولتی و رئیس قوه مجریه روشن شود . و از دیگر سو فهرستی از وظایف مهم رئیس جمهور برگزیده، در دیدرس یاران و همکاران و وزیران و مشاوران و معاونان ایشان و همه امت قرار گیرد . این فهرست فقط شامل وظایفی است که در یک مرور سریع از قانون اساسی کنونی مصوب ششم مرداد ماه 1368 هجری شمسی استخراج شده است .

سی وظیفه قانونی

1- پاسداری از مذهب رسمی کشور «در برابر تشکیک و تحریف و تحقیر و تعطیل قوانین دینی .»

2- پاسداری از نظام جمهوری اسلامی با همان تفسیر که در اصل دوم قانون اساسی آمده است .

3- پاسداری از قانون اساسی به عنوان میثاق مورد توافق همه شهروندان کشور .

4- به کارگیری همه استعداد و صلاحیت ها در راه ایفای مسؤولیت های قانونی .

5- وقف خود برای خدمت به مردم، اعتلای کشور، ترویج دین و اخلاق .

6- پشتیبانی از حق و گسترش عدالت .

7- پرهیز از خودکامگی .

8- حمایت از آزادی و حرمت اشخاص و حقوق قانونی آنان .

9- حراست از مرزها، استقلال سیاسی، اقتصای و فرهنگی و نظامی کشور و تمامیت ارضی .

10- استعانت از خدا در انجام وظایف .

11- پیروی از پیامبر بزرگوار اسلام و ائمه اطهار علیهم السلام در نگهداری از امانت «قدرت » و سپردن آن به منتخب ملت پس از خویش .

12- پاسخگو بودن در برابر «ملت » و «رهبر» و «مجلس شورای اسلامی » .

13- جلوگیری از تصویب و اجرای هر گونه قانون و مقررات مدنی، جزایی، مالی، اقتصادی، اداری، فرهنگی، نظامی، سیاسی و سایر موارد که براساس موازین اسلامی نباشد و تلاش جهت لغو و عدم اجرای آن . تشخیص موافقت و مخالفت با شورای محترم نگهبان است .

14- به کار گرفتن همه امکانات برای ایجاد محیطی مساعد برای رشد فضائل اخلاقی براساس ایمان، تقوا و مبارزه با کلیه مظاهر فساد و تباهی .

15- جلوگیری از رباخواری، غصب، رشوه، اختلاس، سرقت، قمار، سوء استفاده از موقوفات، سوء استفاده از مقاطعه کاری ها، و معاملات دولتی، فروش زمین های موات و مباحات اصلی، دائر کردن اماکن فساد و سایر موارد غیرمشروع و بازگرداندن ثروت های ناشی از امور فوق به صاحبان حق و یا بیت المال در صورت ناشناخته بودن صاحبان آن .

16- دعوت به خیر و امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یک وظیفه متقابل ملت و دولت .

17- پاسداری از قداست خانواده و استواری روابط خانوادگی بر پایه حقوق و اخلاق اسلامی .

18- تلاش پیگیر برای اتحاد و ائتلاف ملل اسلامی و وحدت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جهان اسلام .

19- پاسداری از حقوق زنان و حمایت از آنان طبق اصل 21 قانون اساسی .

20- فراهم کردن امکان اشتغال و کار و تامین شرائط مساوی برای احراز مشاغل .

21- تامین اجتماعی همگان در برابر بیکاری، پیری، از کار افتادگی، بی سرپرستی، در راه ماندگی، حوادث و سوانح و خدمات بهداشتی، درمانی و مراقبت های پزشکی از طریق بیمه و غیره .

22- تامین آموزش و پرورش رایگان برای همه تا پایان دوره متوسطه و تامین وسائل تحصیلات عالی تا سرحد خودکفایی کشور به صورت رایگان .

23- تامین مسکن هر فرد و خانواده به ویژه روستانشینان و کارگران .

24- گردآوری و بهره برداری و نظارت بر انفال و توزیع عادلانه ثروت های عمومی .

25- رفتار عادلانه و رعایت اخلاق انسانی در رفتار با اقلیت های دینی که بر ضد اسلام و جمهوری اسلامی توطئه و اقدام نکرده اند .

26- پاسداری از زبان و خط و پرچم رسمی کشور و تاریخ هجری شمسی و قمری در کلیه اسناد و مکاتبات و رسانه های گروهی و تدریس ادبیات زبان قرآن و معارف اسلامی در دوره های ابتدایی تا پایان دوره متوسطه و رعایت تعطیلی روز جمعه در سراسر کشور .

27- خودداری و جلوگیری از استخدام کارشناسان خارجی مگر در موارد ضرورت و با تصویب مجلس شورای اسلامی .

28- رعایت قانون در کلیه دریافت ها و پرداخت های دولتی .

29- خودداری و جلوگیری از دادن هر گونه امتیاز تشکیل شرکت ها و مؤسسات به خارجیان در امور تجاری، صنعتی، کشاورزی، معادن و خدمات طبق اصل هشتاد و یکم .

30- خودداری از گرفتن هر گونه وام خارجی و داخلی و کمک بلاعوض از داخل و خارج بدون تصویب مجلس شورای اسلامی .

سی نکته فوق بخش مهمی از وظایف رئیس دولت و همه دولت مردان نظام اسلامی است که از دیدگاه حقوقی و با توجه به قسم شرعی بر عهده رئیس محترم جمهور اسلامی است .

از دیدگاه اخلاقی و مصلحت دید اجتماعی هم قدرتمندان وظایفی دارند که این بخش را از زبان سعدی می آوریم:

نصیحت سعدی به رئیس جمهور

یکی از رساله های جالبی که از شیخ مصلح الدین سعدی شیرازی به یادگار مانده، کتاب کوچکی شامل یک مقدمه کوتاه نیم صفحه ای و یکصد وپنجاه و یک تذکر اخلاقی، عبادی، سیاسی، تربیتی و اجتماعی به قدرتمندان است . این کتاب با عنوان «نصیحة الملوک » ضمن «کلیات سعدی » آمده و هفده صفحه را در برگرفته است .

رساله «نصیحة الملوک » پاسخی است که سعدی به درخواست یکی از دوستان عزیز خود نوشته و براساس خواسته وی به فهم «نزدیک » و از تکلف «دور» است . گرچه سعدی به زبان آن روزگار از قدرتمندان به نام پادشاه و سلطان نام می برد ولی اندرزها و رهنمودهای وی برای همه قدرتمندان در قلمرو نفوذ و اقتدار آنان مفید و معتبر است .

هم اکنون که پس از یک رقابت تنگاتنگ انتخاباتی برای هشتمین دوره ریاست جمهوری از میان ده نامزد فعال، شخصی برای تصدی ریاست قوه مجریه و سکانداری کشتی مدیریت کشور برگزیده می شود، ضروری دیدیم که ضمن احترام به انتخاب امت اسلامی، چهل رهنمود این دانشور جهاندیده را در دیدرس رئیس جمهور محترم و برگزیده قرار دهیم; باشد که سخنان شیوای سعدی که برگرفته از فرهنگ قرآن و حدیث است، چراغ راه همه کارگزاران نظام اسلامی و بویژه ریاست محترم جمهوری اسلامی قرار گیرد .

سعدی در آغاز می گوید:

ملوک جهان را نصیحت رب العالمین بسنده است که در کتاب مجید می فرماید: «و اذا حکمتم بین الناس ان تحکموا بالعدل »

و دیگر فرمود: «ان الله یامر بالعدل و الاحسان .»

مجملی فرمود تعالی و تقدس، که مفصل آن در دفترها شاید گفتن .

1- تفویض کارهای بزرگ به مردم ناآزموده نکند که پشیمانی آرد .

2- پادشاهانی که مشفق درویش اند، نگهبان ملک و ملت خویشند .

3- از سیرت پادشاهان یکی آن است که به شب بر در حق گدایی کنند و به روز بر سر خلق پادشاهی .

4- صاحب دولت و فرمان را واجب باشد در ملک و بقای خداوند تعالی همه وقتی تامل کردن و از دور زمان براندیشیدن و در انتقال ملک از خلق به خلق نظر کردن .

5- علماء و ائمه دین را عزت دارد و حرمت، و زیردست همگنان نشاند و به استصواب رای ایشان حکم راند تا سلطنت مطیع شریعت باشد نه شریعت مطیع سلطنت .

6- پادشه صاحب نظر باید تا در استحقاق همگنان بتامل نظر فرماید . پس هر یکی را به قدر خویش دلداری کند، نه گوش بر متوقعان، که خزانه تهی ماند و چشم طمع پر نشود .

7- آثار خیر پادشاهان قدیم را محو نگرداند تا آثار خیر او همچنان باقی ماند .

8- وزارت پادشاهان را کسی شاید که شفقت بر دین پادشاه از آن بیشتر دارد که بر مال او و حیف رعیت بر پادشاه آسانتر گیرد که حیف سلطان بر رعیت .

9- پادشاهان پدر یتیمانند، باید که بهتر از آن غمخوارگی کند مر یتیم را که پدرش; تا فرق باشد میان پدر درویش و پدر پادشاه .

10- فاسق و فاجر را تقویت و دلداری کمتر کند که یار بدان شریک معصیت است و مستوجب عقوبت .

11- بر دوست و دشمن طریق احسان پیش گیرد که دوستان را مهر و محبت بیفزاید و دشمنان را کین و عداوت کم شود .

12- کاروان زده و کشتی شکسته و مردم زیان دیده را تفقد حال به کمابیش بکند که اعظم مهمات است .

13- مردم سختی دیده، محنت کشیده را خدمت فرماید که بجان در راستی بکوشند از بیم بینوایی .

14- لشکریان را نکو دارد و به انواع ملاطفت دل بدست آرد . که اگر دشمنان در دشمنی متفق باشند دوستان در دوستی مختلف نباشند .

15- عامل مردم آزار را «عمل » ندهد که دعای بد بدو تنها نکنند و الباقی مفهوم .

16- از جمله حسن و تدبیر پادشاه یکی آن است که با خصم قوی در نپیچد و بر ضعیف جور نکند که پنجه با غالب افکندن نه مصلحت است و دست ضعیفان بر پیچیدن نه مروت .

17- ظلم صریح از گناه خاصان تن زدن است و عامیان را گردن زدن .

18- هر آنکه نفسش سر طاعت بر فرمان شریعت ننهد فرماندهی را نشاید و دولت برو نپاید .

19- دین را نگاه داشتن نتوان الا به علم و ملک را الا به حلم .

20- هر کس بد اندر قفای دیگری گفت از صحبت او بپرهیز که در پیش تو همچنین طیبت کند و از قفا غیبت .

21- قوت رای خداوندگار مملکت آن است که دخل فردا امروز بکارد و کار امروز به فردا نگذارد .

22- هر نعمتی را شکری واجب است . شکر توانگری، صدقات و شکر پادشاهی، رعیت نوازی و شکر قربت پادشاهان، خیر گفتن مردمان و شکر دل خوشی، غمخواری مسکینان و شکر توانایی، دستگیری ناتوانان .

23- سوز دل مسکینان آسان نگیرد که چراغی شهری را بسوزد .

24- عامل مگر از خدای تعالی بترسد که امانت نگاه دارد و الا به وجهی خیانت کند که پادشاه نداند .

25- مردی نه این است که حمله آورد . بلکه مردی آن است که در وقت خشم خود را بر جای دارد و پای از انصاف بین ننهد .

26- پادشاهان جایی نشینند که اگر دادخواهی فغان بردارد با خبر باشند که حاجبان و سرهنگان نه هر وقتی مهمات رعیت به سمع پادشاه رسانند .

27- تو بر جای آنانی که رفتند و کسانی که خواهند آمدن . پس وجودی میان دو عدم التفات را نشاید .

28- هر که کسی را نرنجاند از کسی نترسد . کژدم که همی ترسد، همی گریزد از فعل خبیث خویش . گربه در خانه ایمن است از بی آزاری و گرگ در صحرا سرگردان از بد فعالی، گدایان در شهر آسوده از سلیمی و دزدان در کوه و صحرا نهان از حرامزادگی .

29- دشمن به دشمن برانگیز تا هر طرف غالب شوند، فتح از آن تو باشد .

30- پیشوای هر ملتی عزیز دارد و به حرمت نشاند .

31- در پادشاهی چنان کند که اگر وقتی پادشاه نباشد جفا و خجالت نبیند همچون زنبور که هر که مر او را ناتوان و افتاده بیند پای در سر مالد .

32- چندانکه از زهر و مکر و غدر و فدایی و شبیخون بر خود است از درون خستگان و دل شکستگان و دعای مظلومان و ناله محرومان برخود باشد . سلطان غزنین گفتی من از نیزه مردان چنان نمی ترسم که از دوک زنان یعنی سوز سینه ایشان .

33- از دیوان زیرزمین چندان بر حذر نباید بود که دیوان روی زمین یعنی آدمیان بد .

34- عیب خود از دوستان مپرس که بپوشانند، تفحص کن که دشمنان چه می گویند .

35- جایی که لطف باید کردن به درشتی سخن مگوی که کمند از برای مهاجم سرکش باشد و جایی که قهر باید بلطافت مگوی که شکر بجای «سمقونیا» فایده ندهد .

36- دوستدار حقیقی آن است که عیب تو را در روی تو بگوید تا دشوارت آید و از آن بگردی و از قفای تو بپوشد تا بدنام نگردی .

37- ضعف رای خداوند مملکت آن است که دشمن کوچک را محل ننهد یا دوست را چندان پایه دهد که اگر دشمنی کند، بتواند .

38- اعتماد کلی بر نوآمدگان مکنید .

39- آن کن که خیر تو در قفای تو گویند، که در نظر از بیم گویند یا طمع .

40- وقتی که حادثه ای موجب تشویش خاطر بود، طریق آن است که شبانگاه که خلق آرام گیرند، استعانت به درگاه خدای تعالی برد و دعا و زاری کند و نصرت و ظفر طلبد . پس آنگاه به خدمت زهاد و عباد قیام نماید و همت خواهد و خاطر به همت ایشان مصروف دارد . پس به زیارت بقاع شریف رود و از روان ایشان مدد جوید . پس در حق ضعیفان و مسکینان و محتاجان شفقت فرماید و تنی چند از زندانیان رهایی دهد پس آنکه نذر و خیرات کند . آنگه لشکریان را نوازشی کند و به وعده خیر امیدوار گرداند . آنگه به تدبیر و مشاورت دوستان خردمند یکدل در دفع مضرت آن حادثه سعی کند .

تعداد بازدید از این مطلب: 82
موضوعات مرتبط: خبر و رسانه , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نویسنده : مسافران
تاریخ : چهار شنبه 11 بهمن 1396
نظرات

وظایف نمایندگان مجلس چیست؟

نمایندگی منصبی است که از طریق انتخابات و رأی مردم فعلیت می‌یابد. براساس قانون، نمایندگی مقامی ملی است و نه محدود به حوزه انتخابیه‌. نمایندگان در قالب مجلس شورای اسلامی کار گروهی انجام می دهند نه فردی. همچنین نمایندگی یکی از معدود مسؤلیت های غیر قابل واگذاری و عزل است.

به گزارش خبرگزاری برنا-ایلام-وظایف اصلی نمایندگان مجلس شورای اسلامی قانونگذاری و نظارت است.

1) قانونگذاری

مجلس شورای اسلامی در عموم مسایل در حدود مقرر در قانون اساسی، می تواند قانون وضع کند. پیشنهاد و پیش نویس قوانین تحت عنوان "لایحه" (مصوب وزرا و پیشنهاد شده توسط دولت، رئیس قوه قضائیه و یا شورای عالی استان ها) و یا "طرح" (پیشنهاد شده توسط حداقل 15 نفر از نمایندگان) به مجلس وارد و تصمیم گیری در مورد آنها انجام می شود. همچنین، وظیفه شرح و تفسیر قوانین عادی نیز به عهده مجلس می باشد. مجلس حق تصویب رجوع به همه پرسی در مسایل بسیار مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را داشته و نیز هر نوع تغییر در خطوط مرزی کشور به صورت اصلاحات جزئی و با رعایت مصالح می تواند توسط مجلس انجام شود.

 

2) نظارت

نظارت شامل  نظارت مجلس در تشکیل دولت شامل رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی رئیس جمهور، نظارت عام نماینده شامل تذکر شفاهی (در نطق پیش از دستور) یا کتبی (به وزیر و یا رئیس جمهور)، سوال و نیز استیضاح رئیس جمهور، وزراء و هیئت وزیران، تحقیق و تفحص در کلیه امور کشور، رسیدگی به اتهام رئیس جمهور و معاونان او و وزیران، نیز نظارت های مالی مثل تصویب بودجه سالانه و نظارت مستقیم بر دیوان محاسبات کشور و غیره است.

بنابراین، جایگاه مجلس شورای اسلامی در دو بعد قانونگذاری و نظارت، بسیار رفیع است و عموم نمایندگان در برنامه‌ریزی و سیاست گذاری‌های کلان جامعه از قدرت لازم برخوردارند. احاطه بر مسایل کلان مملکتی، برخورداری از هوش، ذکاوت و درایت سیاسی، قوه تشخیص بالا، قدرت تجزیه و تحلیل مسایل، حوصله، توانایی و سواد جستجو، دست­یابی و مطالعه اطلاعات، به همراه مشاوران خوش فکر، با درایت و صاحب نظر، از ویژگی­ هایی است که انتظار می رود در یک نماینده مجلس در حد قابل قبول وجود داشته باشد. در صورتی که چند ویژگی مذکور در یک نماینده نباشد، تمرکز روی وظایف محوله کمرنگ شده و نمایندف از وظایف اصلی خود منحرف و چه بسا به اموری سطح پایین و دور از شأن والای نمایندگی سوق داده شود. چنین نماینده ای که به هر دلیل از جمله عدم توانایی و عدم توجه به مسایل کلان کشوری از انجام وظایف خود عدول می کند، در صورتی که کمی منصف باشد، آرای اش به مسایل مطرح شده در مجلس از حد ممتنع فراتر و فروتر نخواهد رفت و اگر هم موافقت و موافقی باشد، غیرآگاهانه و همسو با های و هوی موجود در مجلس و تحت تأثیر لابیگری های داخل و خارج از آن خواهد بود. چه بسا بعد از چندی مسایل مطرح شده از دایره محفوظات ذهنی نماینده خارج و برخلاف رأی داده شدۀ فراموش شده، ممکن است حتی به انتقاد از آن بنشیند.

وظیفه نماینده مجلس چه نیست؟

واقعیت این است که وظایف حوزه بومی نمایندگی یک نماینده به صورت قوانینی نانوشته و فاقد چارجوب مشخص و خارج از محدوده تعیین شده در قانون است. از این رو، هر نماینده به تشخیص خود در ایفای نقش در حوزه انتخابی اش، اقدام می کند. نماینده مجلس اختیار اجرایی ندارد و در حوزه انتخابیه نیز وظیفه اش نظارتی است مثل نظارت بر نحوه اجرای قانون و مصوبات و بودجه در حوزه انتخابیه که می تواند ضعف مسئولین بومی را به مقامات عالی گزارش دهد. مردمان یک منطقه به نمایندگی از خودشان یک نفر را انتخاب میکنند تا حرف، مشکلات، کاستی ها را  به عنوان منتخب مردم و امین مردم به گوش مراجع بالاتر برسانند و در کنار آن پیگیر خواسته های بر حق مردم و منطقه باشد.

نماینده مجلس باید بی عدالتی های احتمالی را در سطح منطقه پیگیری و از حق و حقوق مردم در حوزه انتخابیه خود با هدف اجرای هر چه بیشتر عدالت دفاع کرده و با تلاش و کوشش مضاعف از بی عدالتی و حق کشی نسبت به حقوق حقه مردم جلوگیری کند. معرفی شاخص ها، توانمندی ها، ظرفیت موجود از نظر کمی و کیفی به مسؤلان عالی کشوری و استانی، توسط نماینده می تواند یکی از مصداق های نظارت بر اجرای قانون باشد.

1) وظیفه نماینده دخالت در اجرا نیست

بسیاری از مردم و گاه خود نماینده ها امور اجرایی در حوزه انتخابی مربوطه را جزو وظایف نماینده مجلس می دانند در حالی که این وظایف عمدتاً بر عهده دستگاه های دولتی و قوه مجریه می باشد. هنگامی که نمایندگان مجلس در محافل عمومی حضور می یابند مردم تقاضای رفع معضلات شهری و معیشتی را دارند، گاه ت

مام نارسایی‌های شهرستان را از عملکرد نماینده می‌بینند، در حالی که پرداختن به این مسایل از حیطه وظایف نمایندگان مجلس خارج است. نماینده مجلس در مقام وکیل مردم موظف به نظارت بر اجرای این امور در منطقه و کشور است و حق دخالت در اجرا را ندارد. سرمایه گذاری، ایجاد کارخانجات تولیدی، تعویض و نصب مدیران دستگاه های دولتی، ایجاد اشتغال، رفع معضل بیکاری، ارایه خدمات از قبیل آب، جاده، برق، گاز، تلفن و غیره از وظایف قوه مجریه و نماینده عالی دولت در شهرستان یا استان است. 

2) نماینده واسطه مردم و دستگاه های اجرایی نیست

نماینده ای که واسطه مردم و دستگاه اجرایی شود به جای وظیفۀ تصویب قانون و نظارت بر حسن اجرای آن خود وسیلۀ دور زدن قانون و عدم اجرای آن می شود. کار نماینده مجلس رفع مشکلات شخصی یکایک موکلان نیست. نیازهای موردی مردم که می تواند با روش های غیرعوام فریبانه و نظارتی به صورتی گسترده تر و موثرتر مرتفع شود، به صورتی وقتگیر و مورد به مورد با انبوهی از نامه نگاری ها انجام و جالب این است که هر چه بیشتر نظر مردم ناآگاه از وظایف نمایندگی را جلب می کند.

3) نماینده حق دخالت مستقیم در عزل و انتصابات را ندارد

نماینده حق سفارش خودی ها و اهالی ستاد برای انتصابات ندارد مگر اینکه از وی استعلام کنند و ایشان فردی را نه بخاطر ستادی بودن بلکه بخاطر لایق بودن (چه بسا ستادی هم باشد) سفارش کند اما نباید تاکید کند یا تحمیل کند. نماینده خود را چه به حق و چه ناحق، در عزل و انتصابات شهری به صورت مستقیم و غیرمستقیم درگیر کند. شاید تصور و نیت برخی نمایندگان کمک به مجموعه برای برخورداری از مدیری شایسته و توانمند است، در حالی که به لحاظ محدودیت دایره دید و شناخت از افراد به ستاد و پیرامون، خود به خود انتصابات جناحی را دامن زده و همین نوع انتصاب دلیلی می شود که نماینده نتواند مدیر انتصابی را مورد بازخواست جدی قرار دهد. عملکرد منفی مدیر نیز به وجهه نماینده آسیب خواهد زد. اما در صورتی که در انتصابات شایسته سالاری و نظرات داخل مجموعه ای یا نهاد مافوق آن مدنظر باشد. بازخواست و نظارت از سوی نماینده با سهولت امکان پذیر شده و در برکناری ها و عزل های احتمالی هم ملاحظه ای در کار نخواهد بود. ضمن این که نماینده به این شکل قدرت خود را نیز به رخ کشیده و در اذهان عمومی نه به عنوان یک دخالتگر بلکه به عنوان یک نجاتگر تصویر خواهد شد.

4) نماینده شفاعت کننده نیست

نماینده نباید به عنوان یک شفاعت کننده عمل کند که اگر به عنوان مثال درخواستی از شخصی توسط ارگانی اجابت نشد، در نقش یک پدر توصیه گر وارد عمل شده و به حل مشکل به صورت موردی بپردازد. به عبارت دیگر، نمایندگان نباید خود را در حد واسطه بین بانک ­ها، نهادها و ارگان ها و مردم تنزل دهند. بلکه در صورتی که آشفتگی و بی قانونی خاصی مشاهده شده و یا نیاز به خدمات خاصی از سوی یک نهاد به شهرواندان وجود دارد، با نظارت بر عملکرد مدیران به اصلاح فراگیر و نه موردی امور در حوزه مربوطه پرداخته و به این شکل به بهبود امور شهری و برطرف نمودن نیازهای عموم شهروندان کمک کنند. به عبارت دیگر نباید تنها مسیر اجابت درخواست های قانونی و غیرقانونی، نباید شفاعت نماینده باشد. با نهادینه شدن این مسیر، مسولین ارگان­ها و نهادها نیز نمی توانند مدیریت درستی بر مجموعه خود داشته و شهر می شود پر از مدیران کتف بسته ای که برای حفظ میز مدیریتی هر نوع بی قانونی را به جان می خرند.

در نهایت، در صورتی که نماینده ای بیش از حد در امور مربوط و نامربوط حوزه انتخابی خود را درگیر کند، تبعاً در انجام وظایف اصلی خود دچار انحراف خواهد شد و بلعکس اگر توجه، علاقه و احاطه به مسایل کشوری در وی کم باشد به سمت کارهای بومی و البته گاه سطح پایین روی خواهد آورد. بنابراین، درگیری نماینده با مسایل بومی نباید طوری باشد که اولاً انحراف از وظایف نمایندگی اتفاق بیافتد، ثانیاً باعث عدم تمرکز روی وظایف اصلی بشوذ ثالثاً به حرکت های پوپولیستی (عوام فریبانه) برای جلب آرای مردم برای دوره بعد تبدیل بشود و رابعاً در مدیریت شهری اختلال ایجاد کند. و این جاست که جایگاه نمایندگی افول میکند

تعداد بازدید از این مطلب: 68
موضوعات مرتبط: خبر و رسانه , ,
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2


بگذار برایت بریزد و تمام شهرم را خیس کند! آبرویم فدای یک تار از موهایت!


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود